En enkel till Åland, tack!

Startat av L-G Lassander, 22 juni 2011, 17:23:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Det finns många busslinjer uppe i Lappland som är roliga att åka med, bara för att de är så avvikande från den vardag vi har här i söder.
Men det finns några undantag även här.
Ett sådant är linjen till Åland från det finska fastlandet, som trafikeras av Vainion Liikenne och Viking Line Buss under sommartidtabellen.

Resan börjar med Vainion Liikennes expressbuss klockan sju från Helsingfors till Åbo. Här har den strax 80000 mil körda Volvon från 2008 nyss anlänt till sin destination med morgonpigga resenärer. Strax dags för frukost på hotellcafeterian bakom mig, men innan det bild på bussen, och en till på Setran i bakgrunden.

Bussen vidare mot Åland avgår först klockan 11, så innan dess hinner man även fotografera en alldeles sprillans ny OmniExpress. Syrran visade sig också, och blev även hon förevigad...

Vainion Liikenne är ett gammalt familjeföretag, som grundades på 1930-talet. Företaget hör till den minskande skara som fortfarande tar väl han om såväl bussar, personal och framförallt kunder. På expressbussarna mellan Åbo och Helsingfors har man fortfarande bussvärdinnor, och på alla hjärtans dag bjuds kunderna på chokladhjärtan när de stiger ombord på bussen!
Bussen på Torsholms-linjen var för dagen en Scania K113 Carrus Star 502 från 1996, fotograferad vid busstationen i Kustavi.

Efter Kustavi är det för första gången dags att köra ombord på en färja.

Vid Osnäs slutar det finska fastlandet, landskapet heter Egentliga Finland. Fast egentligen är vi ju redan på en ö, men härefter börjar Åland.

Från Osnäs tar m/s Viggen oss över till Brändö.

Efter skärgårdsbuffé är det sedan dags att köra ombord.

Från Åva är det 23 km till Torsholm på andra änden av Brändö. Här lämnar Vainio oss och återvänder tillbaka till Åbo. Det blir på m/s Alfågelns ansvar att ta oss vidare....

...för att i Hummelvik överlämna oss åt Sundquists Buss, eller Viking Line Buss som det så vackert heter idag. Från Hummelvik är det 46 km till Mariehamn och biljetten kostar 4,50 euro. På fastlandet skulle mostsvarande sträcka kosta 9,40 euro, viss skillnad alltså.

Fast ännu större är skillnaden på stadsbussen i Mariehamn. På fastlandet kostar en lokalbuss 3,10 euro, i Mariehamn 0,00 euro. Ändå har man Finlands nyaste vagnpark, och det är också få städer av denna storlek på fastlandet som kan tävla med linjenätet.

Bussbolagen på ön ägs av rederierna. Eckeröägda Williams har i vår satsat på sin första Temsa.

Viking Line Buss köpte i fjol sin första Bova.

Men håll med om att Sundquists gamla lack var snyggare.

Jaha, så var den resan slut. Hemresan blev på det lite vanligare sättet med m/s Isabella med tillhörande buffé.

Bjarne-W

Tack L-G ett mycket trevligt "bussreportage" att få njuta av.
Ser jag gärna fler av - från alla möjliga håll...

Ersa

Verkligen ett trevligt reportage. Det kan aldrig bli för mycket Finland och Åland. :)

Micke A

Klart trevligt reportage.
Ja, det vore synd om om alla Sundqvists bussarna blir ommålade, för den lacken är snygg.
Micke

Fikman

Ett trevligt och intresant repotage.

Men det vecker en nyfiken fråga, skulle det vara möjligt att åka Helsingfors-Stockholm över dan, alltså fortsätt med Ekerölinjen och buss till citty?

Carl Eric

Tack för bilderna!!

Brändö var jag på för ett par år sedan, vet du om affären fortfarande lever? :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

L-G Lassander

Citat från: Fikman skrivet 22 juni 2011, 21:33:40 PM

Men det vecker en nyfiken fråga, skulle det vara möjligt att åka Helsingfors-Stockholm över dan, alltså fortsätt med Ekerölinjen och buss till citty?

Tyvärr lyckas det inte riktigt. Lördag och söndag ankommer linjen 18.10 till Mariehamn och Rosella avgår 18.30, det blir dock lite för tight. Övriga dagar är ankomsten till Mariehamn 19.10. Enda chansen vore att ta Viking eller Silja från Långnäs på natten, men inte speciellt kul alternativ det heller.

L-G Lassander

Citat från: Bjarne-W skrivet 22 juni 2011, 20:06:21 PM
Tack L-G ett mycket trevligt "bussreportage" att få njuta av.
Ser jag gärna fler av - från alla möjliga håll…
Citat från: Ersa skrivet 22 juni 2011, 20:11:41 PM
Verkligen ett trevligt reportage. Det kan aldrig bli för mycket Finland och Åland. :)
Citat från: Micke A skrivet 22 juni 2011, 20:47:53 PM
Klart trevligt reportage.
Ja, det vore synd om om alla Sundqvists bussarna blir ommålade, för den lacken är snygg.
Micke
Citat från: Fikman skrivet 22 juni 2011, 21:33:40 PM

Citat från: calken skrivet 22 juni 2011, 22:05:07 PM
Tack för bilderna!!

Brändö var jag på för ett par år sedan, vet du om affären fortfarande lever? :)

Tackar för kommentarerna, trevligt att det gillas.

Och till calken, nej, jag vet inte om butiken överlevt.

Frippe Fribas

Ett senkommet beundrarinlägg till.  ;D

Bilderna gillas starkt och reportaget likaså!
Det är tråkigt att se att den gamla hederliga Sundqvistslacken försvinner till förmån för den betydligt tråkigare Vikinglinelacken.
//Fredrik

L-G Lassander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2011, 19:47:30 PM
Ett senkommet beundrarinlägg till.  ;D

Bilderna gillas starkt och reportaget likaså!
Det är tråkigt att se att den gamla hederliga Sundqvistslacken försvinner till förmån för den betydligt tråkigare Vikinglinelacken.
//Fredrik

Såå sent var det väl inte, men tack i alla fall ;)

scaniaolsson

Har Sundqvists motivlack på alla vagnar i den "gamla" lackeringen ?
En av deras vagnar som jag vill minnas var en Carrus Boggi (den hade i alla fall motivlack), var den 12 maj i Göteborg fullastad med elverksfolk
från bl.a. Ålands Elandelslag som precis som jag skulle på Elfack 2011 på Svenska Mässan.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Ersa

Sundqvists fina färger är ju nästan synonymt med Åland, och det är kul att se dessa blänkande hela rena bussar rulla även här i Uppland. Det vore väldigt tråkigt om Sundqvistfärgerna försvann.