DN skriver om dubbeldäckarnas återkomst idag!

Startat av Carl Eric, 22 juni 2011, 15:42:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Dubbeldäckare åter i Stockholm.

Roligast är ju (som vanligt) att läsa kommentarerna. Läs själva och skratta!  8)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: calken skrivet 22 juni 2011, 15:42:16 PM
Dubbeldäckare åter i Stockholm.

Roligast är ju (som vanligt) att läsa kommentarerna. Läs själva och skratta!  8)

Okunnigt skrivet. Dubbeldäckare i linjetrafik finns redan i Västra Götaland, Östergötland och längs Norrlandskusten. Har jag glömt någon? Dessutom är  ju många turistbussar dubbeldäckare och vissa av dem har till och med gått i linjetrafik för SL när de hyrt in bussar. Skribenten lyckades också helt glömma bort Stockholms vanligaste dubbeldäckarefabrikat - tyska Büssing. Dubbeldäckarna i Stockholms innerstad gick även på 1960-talet. De nya Norrtälje-bussarna kommer knappast att rulla genom staden. De vänder vid Östra station (av någon obegriplig anledning kallad Tekniska Högskolan av SL) i citys utkanter.

"De har krafter motsvarande 510 hästar" står det också. Vad menas? Antingen har de väl motorer på 510 hästkrafter eller också har de något annat men en hästkraft är namnet till trots inte detsamma som vad en häst orkar dra. James Watt som lanserade begreppet räknade helt galet på vad en häst orkar dra. En hästkraft enligt Watt är cirka 50 procent mer än vad en vältränad arbetshäst klarar. "Motsvarande 510 hästar" skulle alltså betyda att motorn "bara" är på 340 hästkrafter.

När man läser kommentarerna så slåss man av att många tycks tro att en järnväg kan beslutas i dag och vara klar för trafik i morgon. Man har ju heller ingen förståelse att vägen via Rimbo innebär betydligt längre restid än den via motorvägen. Sådant skrivs endera mot bättre vetande av järnvägsfanatiker som avskyr allt vad bussar heter eller av folk som fullt medvetet vill sabotera allt som har med kollektivtrafik att göra.

bisquit

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2011, 16:07:14 PM
Okunnigt skrivet. Dubbeldäckare i linjetrafik finns redan i Västra Götaland, Östergötland och längs Norrlandskusten. Har jag glömt någon? Dessutom är  ju många turistbussar dubbeldäckare och vissa av dem har till och med gått i linjetrafik för SL när de hyrt in bussar. Skribenten lyckades också helt glömma bort Stockholms vanligaste dubbeldäckarefabrikat - tyska Büssing. Dubbeldäckarna i Stockholms innerstad gick även på 1960-talet. De nya Norrtälje-bussarna kommer knappast att rulla genom staden. De vänder vid Östra station (av någon obegriplig anledning kallad Tekniska Högskolan av SL) i citys utkanter.

"De har krafter motsvarande 510 hästar" står det också. Vad menas? Antingen har de väl motorer på 510 hästkrafter eller också har de något annat men en hästkraft är namnet till trots inte detsamma som vad en häst orkar dra. James Watt som lanserade begreppet räknade helt galet på vad en häst orkar dra. En hästkraft enligt Watt är cirka 50 procent mer än vad en vältränad arbetshäst klarar. "Motsvarande 510 hästar" skulle alltså betyda att motorn "bara" är på 340 hästkrafter.

När man läser kommentarerna så slåss man av att många tycks tro att en järnväg kan beslutas i dag och vara klar för trafik i morgon. Man har ju heller ingen förståelse att vägen via Rimbo innebär betydligt längre restid än den via motorvägen. Sådant skrivs endera mot bättre vetande av järnvägsfanatiker som avskyr allt vad bussar heter eller av folk som fullt medvetet vill sabotera allt som har med kollektivtrafik att göra.


Ja du glömde Lindbergs som går på Örebro-Stockholm dagligen. Samt även Axelssons i Västerås!

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 22 juni 2011, 19:05:50 PM

Ja du glömde Lindbergs som går på Örebro-Stockholm dagligen. Samt även Axelssons i Västerås!

Jo, men jag menade länsupphandlad linjetrafik. Räknar vi in expressbusslinjer blir det några fler. Även Blåklintsbuss t ex.

Fikman


ja ska man skratta eller gråt när man läser komentarerna och artikelen för övrigt.
Fokl är verkligen fördomsfulla och insnöade.


Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2011, 16:07:14 PM
Okunnigt skrivet. Dubbeldäckare i linjetrafik finns redan i Västra Götaland, Östergötland och längs Norrlandskusten. Har jag glömt någon?

Nåja, nu har både Nobina själva samt de flesta tidningar iaf slutat att påstå att dessa är Sveriges allra första dubbeldäckare i linjetrafik. Vilket ju är en förbättring. De som pendlat i dubbeldäckare t.ex på Norrlandskustens linje 100 sedan sommaren 2002 har nog svårt att tro på att SL är först i landet med dubbeldäckare i linjetrafik. ;)

Sen ska jag försöka att inte låta negativ, så jag ska framställa det positiva istället. Att Nobina behållit, men klätt om de underbara "Arlandastolarna" i flera omlackade gamla UL-vagnar. Vogelstolarna i VDL-dubbeldäckarna är inte i närheten i samma komfortklass, så här får vi istället gratulera de som åker med vissa röda 9 år gamla bussar vars stolar är betydligt bekvämare än de i VDL-vagnarna! :)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2011, 16:07:14 PM
Skribenten lyckades också helt glömma bort Stockholms vanligaste dubbeldäckarefabrikat - tyska Büssing.
****
Enligt min vagnförteckning, fanns det 43 Büssing. Fördelade på: 3 st H28, 20 st H31 och 20 st H33.
Det fanns 50 st H35 Leyland.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 22 juni 2011, 20:35:48 PM
****
Enligt min vagnförteckning, fanns det 43 Büssing. Fördelade på: 3 st H28, 20 st H31 och 20 st H33.
Det fanns 50 st H35 Leyland.

HJP

Du har naturligtvis rätt. Det var standardbussarna jag for efter där det var fler Büssing än Leyland. Dock förtjänar väl Büssing dubbeldäckare ändå att nämnas i artikeln.


Patrik

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2011, 19:20:43 PM
Jo, men jag menade länsupphandlad linjetrafik. Räknar vi in expressbusslinjer blir det några fler. Även Blåklintsbuss t ex.


Piippolas på Luleå - Pajala och Falcks på Luleå - Gällivare t.ex!
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2011, 21:01:24 PM
Du har naturligtvis rätt. Det var standardbussarna jag for efter där det var fler Büssing än Leyland. Dock förtjänar väl Büssing dubbeldäckare ändå att nämnas i artikeln.

Men artikeln i dessa delar bygger ju på Nobinas pressmeddelande, som ju även Busstidningen och Rt-forum vidarebefordrar "felaktigheterna ifrån" Det är väl givet att Nobina vill framhålla att det är något speciellt man gör med att sätta in dubbeldäckare, vore ju konstigt annars. Att man tog "Leyland" berodde kanske bara på att det var lättast att få fram faktauppgifterna från en Leyland, då ju SL inte bevarat någon Büssing DD.

Men visst är det dålig journalistik - fast jag tycker nog man kan rikta samma kritik mot det mesta som skrivs om kollektivtrafik av allmänreportrar, tyvärr.


virtual1

Detta skedde f.ö. 10.30 idag vid Östra station, pressinbjudan fanns på Nobina.se - funderade att åka dit o plåta, men ångrade mig i sista sekund!

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2011, 21:01:24 PM
Du har naturligtvis rätt. Det var standardbussarna jag for efter där det var fler Büssing än Leyland. Dock förtjänar väl Büssing dubbeldäckare ändå att nämnas i artikeln.
****
"Det är mänskligt att fela", sa spelemannen.
Visst är Büssing dubbeldäckare värda att nämna  ;)
H31 kämpade i såväl vanster-, som högertrafik.

HJP