Att köra med vänsterbenet - trafikfarligt?

Startat av Cyklisten, 20 juni 2011, 20:37:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

En fråga till er som har D-kort. Idag åkte jag med en chaufför som tydligen var lite trött eller alltför avslappnad och höll högerbenet uppe vid vindrutan (på en Volvo 7500). Så har körde tydligen med vänsterbenet, inbromsningar var inte särskilt sköna för passagerare (eller så bromsade han med handbromsen, det vet jag inte riktigt). Undrar om detta räknas som trafikfarligt, jag misstänker att reaktionstiden förlängs och i stadstrafik är det tyvärr vanligt att man måste agera snabbt då det dyker upp oskyddade trafikanter lite var som helst. Vad tycker ni, ska jag vidarebefordra uppgifter till Veolia/Skånetrafiken eller låta bli? Vill ju inte ställa till med problem i onödan.

Fikman

Tycker defenetivt sånt ska rapoteras till berörd trafikledning
de är ju en sak vad man gör när man går tom men en sånhär sak ska man inte syssla med med folk i bussen!

Ersa

Alltför ofta ser man ju lastbilsförare köra på liknande sätt, vilket självklart inte ser bra ut. Men på en buss med resenärer ser detta självklart ännu värre ut med tanke på hur resenärerna i bussen upplever resan. Resenärerna är ens kunder, och de ska kunna känna sig säkra och trygga. Så även OM föraren hävdar att denne klarar av att köra med vänster fot, så ska ändå inte högerbenet vara uppe vid vindrutan och synas.

Hur ska man köra då? Tja, en liten åsikt vore ju att man skulle kunna köra på samma vis som man gjorde när man övningskörde inför körkortet, under själva körlektionerna och sedermera på uppkörningen.

Peppen

Vad man gör när man är själv i bussen eller lastbilen är en sak, men med passagerare är det inget annat än vansinnigt!
Rapportera in omgående, har du bildbevis är det en klar fördel!

Cyklisten

Tyvärr så vågade jag inte ta någon bild med en alltför synlig kamera. Men har de lov att i sådana fall kolla inspelningen från bussens övervakningskamera?

bisquit

Ja om de misstänker ett brott eller om chauffören missköt sig. Ja de kan de gå in och kolla på bandet om det är något som är fel! Den som inte kan framföra ett fordon på korrekt sett. Lär knappast få mig som passagerare. Det är därför som jag hellre kör själv. Än åker med andra!

lil-sis

Citat från: Cyklisten skrivet 20 juni 2011, 21:02:48 PM
Tyvärr så vågade jag inte ta någon bild med en alltför synlig kamera. Men har de lov att i sådana fall kolla inspelningen från bussens övervakningskamera?

Det hoppas jag verkligen inte!

Men däremot gör du rätt i att framföra synpunkter till berört bolag.

Christer K

Citat från: bisquit skrivet 20 juni 2011, 21:22:40 PM
Ja om de misstänker ett brott eller om chauffören missköt sig. Ja de kan de gå in och kolla på bandet om det är något som är fel! Den som inte kan framföra ett fordon på korrekt sett. Lär knappast få mig som passagerare. Det är därför som jag hellre kör själv. Än åker med andra!
Hmm detta stämmer nog inte, det finns många krav innan de får titta på övervakningsbanden. Lagen om PUL gäller.
( från en pdf fil i ett annat ärende: Personuppgiftslagen gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt
eller delvis är automatiserad. Med personuppgift avses enligt 3 § personuppgiftslagen
all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en levande
fysisk person. Ett digitalt foto av en person är en personuppgift enligt
personuppgiftslagen om informationen går direkt eller indirekt att hänföra till
en fysisk person som är i livet.
XXX:s registrering genom fotografering - med hjälp av digitalkamera)

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Cyklisten

Gäller det även när personen i fråga fotograferas/spelas in när denne är "i tjänst"? Hur som helst, jag kommer att föra vidare vagnnummer, linjenummer, tid, plats och datum, de får göra vad de tycker är bäst.

Christer K

Citat från: Cyklisten skrivet 20 juni 2011, 22:03:42 PM
Gäller det även när personen i fråga fotograferas/spelas in när denne är "i tjänst"? Hur som helst, jag kommer att föra vidare vagnnummer, linjenummer, tid, plats och datum, de får göra vad de tycker är bäst.
De kan ju tala med personen i fråga men använda sådant som är inspelat för detta. Nej det tror jag inte är lagligt.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer K skrivet 20 juni 2011, 22:12:01 PM
De kan ju tala med personen i fråga men använda sådant som är inspelat för detta. Nej det tror jag inte är lagligt.

/ Christer K

Tar man eller behandlar bilden så att personen inte kan identifieras torde det inte vara mot PUL. Men jag håller helt med om att bussens övervakningskameror inte får användas i sådant här fall. Det skulle möjligen kunna bli aktuellt om bussföraren vållar en olycka och i samband med det kan misstänkas för vårdslöshet i trafik.

Bussföraren

Anmäla hit och anmäla dit....

Varför inte tala direkt med den det berör :)

Att ha högerbenet på detta sätt har jag aldrig nånsin sett, det måste bli extremt svårkört.

Däremot ser man hela tiden kollegor som har vänsterfoten uppe på panelen eller i fönstret, vanligast i lastbilar men även i bussar.

Körde om en 835 tidigare här med en förare som körde så.

På saliga avsomnade H59:ornas tid var det hyfsat vanligt med att man (även jag har så gjort) hade vänsterfoten på handbromslådan

Cyklisten

Jo, jag försökte anmärka på det, men han var upptågen med ett mobilsamtal så han märkte inte ens att jag stod bredvid... Det är kanske bara en känsla, men är det inte så att vissa som inte riktigt passar in i yrket tvingas in av Arbetsförmedlingen?

Optimal

Jag har kört med vänsterbenet nån gång, Hade skadat höger och blev tvungen att köra. Gick hur bra som helst. Jag är lika känslig på vänster som höger så för mig kvittar det vilket jag kör med, jag märker ingen skillnad.

Robert T

Citat från: Jim skrivet 20 juni 2011, 23:16:16 PM
Jag har kört med vänsterbenet nån gång, Hade skadat höger och blev tvungen att köra. Gick hur bra som helst. Jag är lika känslig på vänster som höger så för mig kvittar det vilket jag kör med, jag märker ingen skillnad.

Samma här, jag halkade i vintras och höger knä landade på en vass sten. Jag kunde inte stödja på benet och fem minuter till avgång... Gick prima att köra med vänster fot, absolut inget problem att köra lika fint som vanligt.

Men att sitta med något ben på instrumentbrädan, det är INTE ok. Oavsett vad ska man sitta ordentligt i stolen med båda fötterna på golvet.