Huvudmeny

Hahahahahahaha (bild)

Startat av Jacob, 20 juni 2011, 13:06:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Säkert inte roligt när man drabbas, men det ser helt klart kul ut :)

Stockholm 17/6

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Andreas91

Förlåt om jag förstör det roliga nu...  :-\ Är det inte så att dessa minibussar är konstruerade så att de skall kunna sjunka ner till gatunivå, så att rullstolar lättare skall kunna rullas in bakifrån? :P I detta fall kan det ju iofs varit fel på bilen, men...  ;D

mil

dessa bussar är luftfjädrade för man skall kunna sänka dem för enklare lastning av rullstolar. kan vara så enkelt att den ej fått upp lufttrycket till fjädringen än

Staffan Sävenfjord

Jag tog själv en sådan bild för ett par år sedan på en likadan buss från samma företag. Jag tyckte också det såg roligt ut. Men strax efter kom bussföraren och hissade upp bussen och då var det ju inte lika roligt längre.

Taunusch

Många av specialfordonen med luftfjädring har så att man kan välja nigning på enbart högra hjulen (för insteg från sidan), enbart bakre hjulen (för insteg via ramp) eller runt om samtidigt.

Det är dock betydligt vanligare att man löser kravet på det låga insteget som ofta krävs i avtalen för samhällsbetalda resor genom att montera bakgavellyft.

Jobergg

Har skruvat lite med såna här bussar.
En nackdel med denna konstruktion är den låga markfrigången bak, har för mig att det bara är 5 cm från backen upp till länkarmarna...  Kan bli skapliga gnistregn bakom bussen om vägen är lite ojämn ;) Och på vintern blir det tungkört som s***n om vägen är oplogad.

Sen sitter luftintaget till kompressorn väldigt illa till under, märks speciellt på vintern när det yr upp snö som fastnar vid luftintaget och täpper igen där.
En annan nackdel på vintern är om det är packat med snö och is i hjulhusen går inte karossen att sänka ner fullt heller.
Likaså om nån ventil till nivåregleringen kärvar kan den ställa sig på tre hjul, då oftast med ett av framhjulen "hängandes" i luften.

Jacob

Jahaja, men det ser fortfarande kul ut :) lär sig nåt nytt varje dag!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Andersson

Citat från: Taunusch skrivet 20 juni 2011, 20:20:04 PM
Det är dock betydligt vanligare att man löser kravet på det låga insteget som ofta krävs i avtalen för samhällsbetalda resor genom att montera bakgavellyft.

Här i Stockholm existerar det knappt en bil med bakgavellyft längre, man väljer luftfjädrings alternativet istället. Min gissning för att slippa besikningkrav på liften och en lägre instalationskostnad.

Taunusch

Citat från: Andersson skrivet 21 juni 2011, 17:43:58 PM
Här i Stockholm existerar det knappt en bil med bakgavellyft längre, man väljer luftfjädrings alternativet istället. Min gissning för att slippa besikningkrav på liften och en lägre instalationskostnad.

Det är möjligt att huvudmannen i Stockholm ställer krav på luftfjädring. Jag tror att luftfjädring är dyrare än vad bakgavellyft är. Det senare är i varje fall förenat med mindre bekymmer.