Huvudmeny

En dag på jobbet...

Startat av mushkot, 18 juni 2011, 22:38:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

...började med en tur till Sösdala.

Hämtar först denne skönheten på depån. Tyvärr regnade det mellan gårdagens tvätt och mitt pass, så bussen är inte så gul och grann som den brukar.

Förarplats.

Till Sösdala hade jag ett gäng passagerare (mumlades något om ett inställt tåg), men tillbaka fick denne kille ensamrätt till bussen.

Öresundståg passerar i hög fart.

Tillbaka på depån passar jag på att få med denna buss på bild. Nettbuss 70675, kan det stämma?

Efter detta är det dags för lite gräningar på stan. Står 20 meter från ett bussdäck som exploderar, efter det var jag definitivt vaken! Omläggning, felparkerade bilar och denna del av dagen blir allmänt smårörig.

Sedan är det dags för Tormestorp. 15 min körning, 20 min rast, 15 min körning, 10 min rast och repetera. Just denna solaris verkar det rymt en hel flock hästar ifrån just idag, det går väldigt sakta i uppförsbackarna.

Slut för idag!

Otto

Jag har en fundering angående bilden från förarplatsen.
Når du Babsen utan att lossa bältet?
Jag tycker det verkar som om den sitter långt bort.
Verkar även att sitta högt upp, så att den skymmer sikten för en kort förare.
I Värmland har vi samma kortläsare men oftast sitter den till höger om biljettmaskinen.
Den kommer då närmare föraren men nackdelen är att det blir trångt att komma förbi.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

mushkot

Citat från: Otto skrivet 19 juni 2011, 01:23:54 AM
Jag har en fundering angående bilden från förarplatsen.
Når du Babsen utan att lossa bältet?
Jag tycker det verkar som om den sitter långt bort.
Verkar även att sitta högt upp, så att den skymmer sikten för en kort förare.
I Värmland har vi samma kortläsare men oftast sitter den till höger om biljettmaskinen.
Den kommer då närmare föraren men nackdelen är att det blir trångt att komma förbi.

Allt sitter inom gott räckhåll på dessa bussar. Det är nog bara vidvinkeln som luras litegrann. Babsen går även mycket lätt att vrida, så först sätter resenären in kortet, jag vrider den mot mig, slår in beloppet och vrider tillbaka så resenären kan slå in koden. Sälja en kontokortsbiljett tar faktist inte märkbart längre tid än att växla en hundring tex.

Jesper Persson

Citat från: mushkot skrivet 18 juni 2011, 22:38:53 PM

Tänk om fler hållplatser kunde se ut så där. :) Alltid roligt att se er andra chaufförers vardag.

/Jesper Persson

Mikael Ringmarck

Gud va stiliga dessa Solarisbussar är! Lite avis bli man.  ;)

mushkot

Citat från: Jesper Persson skrivet 19 juni 2011, 11:58:49 AM
Tänk om fler hållplatser kunde se ut så där. :) Alltid roligt att se er andra chaufförers vardag.

/Jesper Persson
Jo, den är fin. Synd bara att de inte anlagt ett hållplatsläge på utsidan också, kommer man från Sösdala är det ju onödigt krångligt att ta sig in där. (speciellt om det redan står en buss där vilket det gjorde när jag körde min enda tur för dagen)

mushkot

Citat från: Mrbuss skrivet 19 juni 2011, 12:55:51 PM
Gud va stiliga dessa Solarisbussar är! Lite avis bli man.  ;)
Eller hur! Tycker allmänt att skånetrafikens lackeringar är mycket lyckade, men regiongult på solaris är ändå något extra.  :)

Tonniiie

Härligt svep :D Tackar vi mycket för!

Björn Lövdahl

Trevligt vardagssvep från hemtrakterna!!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

New_options

Så skånetrafiken har bytt sina gamla C700 mot Aurora - och med lur t o m!

Sedan måste jag erkänna att Solaris har nog en av de absolut fulaste rattar jag någonsin sett

Peter Öden

Hej !

Det stämmer att MB 0550 Nettbuss JAH 900 är 70675 !

Mvh Peter Ö

Björn Lövdahl

Citat från: New_options skrivet 19 juni 2011, 19:22:35 PM
Så skånetrafiken har bytt sina gamla C700 mot Aurora - och med lur t o m!

Sedan måste jag erkänna att Solaris har nog en av de absolut fulaste rattar jag någonsin sett

Vad jag har förstått det som så beror de på vad man sätter in i bussarna.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

yngrot

Trevligt svep mushkot...  Solaris har jag bara kört en kort tur i Ggb Veolias och den var inge trevlig sak att ratta tungstyrd och pedaler som inte sitter rätt gasen en bit framför bromsen inte alls skön vinkel för foten och bromsa mjukt glöm det ..  dock har den mjuk fjädring och en bra klimatanläggning
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

Citat från: yngrot skrivet 19 juni 2011, 20:47:05 PM
Trevligt svep mushkot...  Solaris har jag bara kört en kort tur i Ggb Veolias och den var inge trevlig sak att ratta tungstyrd och pedaler som inte sitter rätt gasen en bit framför bromsen inte alls skön vinkel för foten och bromsa mjukt glöm det ..  dock har den mjuk fjädring och en bra klimatanläggning
Man tackar!
Jag tycker att hittar man bara rätt läge för stolen så är det inte så stora problem.  :) Och att våra skulle vara tungstyrda tycker jag inte, då är vår 12-meters Irisbus värre...