Bussar i Geiranger, del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 september 2007, 17:22:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter med bildvisningen från turistfällan Geiranger. Här är sagolikt vackert och inte minst Geirangerfjorden, som slutar här. Den senare anses vara världens vackraste fjord. Och det säger inte lite.
Först ut en anonym Vest Ambassadør

Och så en vit Setra som  kör sightseeing för kryssningsresenärer. Den här bussen - eller är det möjligen föraren - verkar ha varit en framgångsrik älgjägare.

H.M.K. - det ser nästan ut som om bussen körde kungen. Men det är en vanlig turistbuss i väntan på att köra ombord japaner på färjan till Hellesylt.

M/F Bolsøy har just lagt till och ut kommer denna buss från Kumla:

Lite märkligt kanske att man åker till de norska fjällen när man hör hemma i Sälen, men Sälen Buss stod i alla fall också och väntade på färjan.

Minns ni de här båda bussarna från Molde, då de var på väg till Geiranger. De har nu kommit fram, även om de hunnit med två utflykter för Hurtigruten till Molde via Trollstigen under den tid det tagit för mig att köra sträckan. Men så har jag också tagit det verkligen lugnt. Snart skall Hurtigrutens M/S Kong Harald komma in och resenärerna stiga ned i gummibåtar för att sedan åka buss och stiga ombord igen i Molde.

När jag åkte med M/F Bolsøy och satt och njöt av en osedvanligt god räkbaguette i cafeterian hördes den bekant Hurtigruten-hälsningen och jag hann ut lagom för att få denna OT-bild på Kong Harald.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

SvB

Ja, her var det mange flotte bussbilder fra Geiranger. Vil man se turistbusser så er absolutt det vesle Geiranger stedet om sommeren. Her bor det ellers i året ca. 200 mennesker, men som sommeren flommer det over av turister fra cruicebåter, busser og biler. Hurtigruten som seiler daglig norskekysten mellom Bergen og Kirkenes, anløper også Geiranger om sommeren.

Jeg må få korrigere Staffan Sävenfjord på et punkt. De hvite Setra-bussene tilhører ikke Fjord1, men Djupvik Bil & Transport som er et turbusselskap fra ytre Sunnmøre. Det var rutebilselskap i perioden 1946-1982 med navnet Olav Djupvik Rutebilar.

Djupvik eier også bussen på første bilde, UA14305 Volvo B10M Vest Ambassadør, 1986-modell. Her vil jeg gjøre mine svenske venner kjent med at dette er en meget spesiell buss. Dette er Vests byggenummer 1000 og prototypen på Ambassadør-modellen. Første eier var Nordfjord og Sunnmøre Billag (i dag del av Fjord1 Nordfjord-Ottadalen).