Huvudmeny

Landet längesen

Startat av Hans Fredriksson, 18 juni 2011, 19:50:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Beläggningen är lite annorlunda. Den har skiftat genom åren men sträckningen är densamma.
Världens kanske äldsta i bruk varande väg.
När det gäller vägar brukar man tänka på dom vägarna som bar till Rom.
Men då är det märkligt att i Sverige, här i Västergötland har vi en väg i Karleby som trafikerades flera tusen år före Ceasars legioner marscherade på Via Appia.

Gårdarna på ena sidan vägen och gravarna på den andra sidan.

Det ligger 13 gånggrifter längs Karlebyvägen. Gånggrifter är familjegravar.

Stenblocken väger 10 till 15 kanske 20 ton styck.

Väldiga monument ett par tusen år före Abraham började sin vandring mot Kaanans land.

Monument från samma tid som de stora rikerna där vi anser att kulturens vagga har stått.

Gånggrifterna är kanske 2000 år äldre än Egyptens pyramider.
Gårdagens verklighet har blivit dagens minne. Man ville visa att man fanns till.

Vad vet jag, i ett sekulariserat Sverige vill man visa att man finns.

I närheten står monumentet som visar där drottning Margareta besegrade Albrekt av Mecklenburg i slaget år 1389.

Tiderna skiftar  och generationerna avlöser varandra.
Längs vattenvägarna från hallands åar Nissan, Ätran. Jag kommer inte på vad de andra åarna heter men vattendragen börjar eller slutar hur man nu vill kring Ulricehamnstrakten, vandrade man upp till Falbygdens bördiga jordar och porlande vattenkällor.

Sveriges nations vagga Uppland och Uppsala låg då ännu under havsnivån......

I 8oo år har kyrkan från 1197....

...som andlig hemvist för församlingsborna i Mularp.

Åsledalen som VästgötaBengtsson så vackert och poetiskt beskriver ligger i ett område mellan Tidaholm, Kungslena och Falköping. Kungslena och Gestilren som jag tidigare berättat om och visat bilder.
Så gick en dag lördagen den 18 juni. En dag som aldrig kommer tillbaka.

Gunnar D

Tack för dessa bilder från en landsända jag har ett gott öga till!

Mvh Gunnar