Sista veckan för tre 16+

Startat av Ted Selander, 18 juni 2011, 08:44:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

På SL-linje 152 rullar tre H16 på övertid fram till midsommar, sedan är det slutkört för 5207, 5209 och 5216.
De två första har rullat hela sitt liv i Söderort och alla tre är från mars 1995.

/Ted

5783

Blir till att ta en tur på 152 så snart som möjligt då.  8)

Bussmicke

Söderort har väl även någon/några 522x/523x, hur blir det för dem?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Citat från: Bussmicke skrivet 18 juni 2011, 10:01:33 AM
Söderort har väl även någon/några 522x/523x, hur blir det för dem?

Alla lär väl ryka i höst om inte innan...

bussfan

Cero

Citat från: bussfan skrivet 18 juni 2011, 10:12:21 AM
vad är h16 för buss typ

Scania CN113, tvåaxlad normalgolv.

Trist att dessa pärlor försvinner. Snart finns inga "riktiga" bussar kvar i Stockholm. Varför tar man bilen?

Kvarne

Trisst & Dubbeltrist!

Hur blir det med 5222, 5228 & 5229?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

a32

Ja det låter trist, man ler lite varje gång man möter dom med spårvagnen.
Lever 5219 fortfarande eller är den historia på skroten eller i öst?

/a32  ;)

Kvarne

Citat från: a32 skrivet 18 juni 2011, 13:07:00 PM
Ja det låter trist, man ler lite varje gång man möter dom med spårvagnen.
Lever 5219 fortfarande eller är den historia på skroten eller i öst?

/a32  ;)

Öst...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

5783

Samtidigt får vi väl vara glada över att det investeras i nya fräscha bussar. Hur skall vi annars lyckas att få bilisterna att åka mer kollektivt.
Det verkar som att många här föredrar nostalgi framför realiteten. Det är väl bara "vi" diggare som tycker att det är roligt att åka 16 år gamla
bussar. De flesta andra föredrar helt klart nyare diton. Och kollektivtrafiken skall väl inte bli ett rullande museum medans bilarna blir yngre?

Och dessutom kan jag undra vilket miljötänk de har som vill ha gamla dieselbussar på våra gator. Det är väl bara att inse att tiderna förändras och det
är väl tur det många gånger.

Cero

Citat från: 5783 skrivet 18 juni 2011, 17:11:27 PM
Samtidigt får vi väl vara glada över att det investeras i nya fräscha bussar. Hur skall vi annars lyckas att få bilisterna att åka mer kollektivt.
Det verkar som att många här föredrar nostalgi framför realiteten. Det är väl bara "vi" diggare som tycker att det är roligt att åka 16 år gamla
bussar. De flesta andra föredrar helt klart nyare diton. Och kollektivtrafiken skall väl inte bli ett rullande museum medans bilarna blir yngre?

Och dessutom kan jag undra vilket miljötänk de har som vill ha gamla dieselbussar på våra gator. Det är väl bara att inse att tiderna förändras och det
är väl tur det många gånger.

Nej, jag föredrar inte gamla bussar. Jag föredrar nya. Dock vill jag ha bussar med komfort liknande den som faktiskt fanns i bl.a. CR111, CR112, CN112 och CN113. Det innebär inte nödvändigtvis att de behöver ha normalgolv och alla stolar framåt, men det är en fördel att de går mjukt, har bra fjädring, bra kraft i motorn, bra klimat och är tysta. Det ger både nöjda resenärer och förare och ökar incitamentet att ställa bilen. Är de dessutom hållbara och pålitliga gör det verkstaden och ekonomichefen glada. Det finns säkert de som tycker det kul att sitta i en kokhet buss med stenhård fjädring, stenhårda säten, skramlande plastpaneler och en skrikande motor som kämpar med en buss som är för tung för den effekt som kan produceras, bara bussen är ny, men tyvärr tillhör inte jag den gruppen. Utvecklingen förefaller gå framåt på många områden men inte när det gäller stads- och tätortsbussar. Man undrar varför?

yngrot

Där skrev du nått bra Cero .. Men anledningen att bussar blivit såna som de är heter sk tillgänglighetskrav samt sk miljökrav till vilket pris som helst
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

5783

Citat från: Cero skrivet 18 juni 2011, 17:46:33 PM
Nej, jag föredrar inte gamla bussar. Jag föredrar nya. Dock vill jag ha bussar med komfort liknande den som faktiskt fanns i bl.a. CR111, CR112, CN112 och CN113. Det innebär inte nödvändigtvis att de behöver ha normalgolv och alla stolar framåt, men det är en fördel att de går mjukt, har bra fjädring, bra kraft i motorn, bra klimat och är tysta. Det ger både nöjda resenärer och förare och ökar incitamentet att ställa bilen. Är de dessutom hållbara och pålitliga gör det verkstaden och ekonomichefen glada. Det finns säkert de som tycker det kul att sitta i en kokhet buss med stenhård fjädring, stenhårda säten, skramlande plastpaneler och en skrikande motor som kämpar med en buss som är för tung för den effekt som kan produceras, bara bussen är ny, men tyvärr tillhör inte jag den gruppen. Utvecklingen förefaller gå framåt på många områden men inte när det gäller stads- och tätortsbussar. Man undrar varför?

Jag håller med till punkt och pricka. Men var sak på sin plats. I Söderort så skall det inte rulla normalgolvsbussar med dörrställning 1-1-1. Fram med bussar som är lätta att komma av/på.

Förövrigt så tycker jag att de nya MAN-kortvagnarna i stan är jättetrevliga att åka i och det gäller även de nya Scania OmniCity II (74xx).

Ersa

Citat från: 5783 skrivet 18 juni 2011, 22:32:52 PM
Jag håller med till punkt och pricka. Men var sak på sin plats. I Söderort så skall det inte rulla normalgolvsbussar med dörrställning 1-1-1. Fram med bussar som är lätta att komma av/på.  

Som bl.a Nico skrivit i flera andra trådar tidigare växer staden, och det som länge räknats som lantliga ytterområden har numera ren tätortstrafik. Redan på lokala linjer söder om Arninge är en Norrtäljevagn med dörrställning 1-1-0 eller 1-2-0 numera osmidig pga det stora antalet resenärer som ska på och av.

Numera är det väl bara landsbygden i Norrtälje, Vallentuna och Nynäshamns kommuner där det finns någorlunda "ren" SL-landsbygdstrafik?

5783

Citat från: Ersa skrivet 18 juni 2011, 22:42:15 PM
Som bl.a Nico skrivit i flera andra trådar tidigare växer staden, och det som länge räknats som lantliga ytterområden har numera ren tätortstrafik. Redan på lokala linjer söder om Arninge är en Norrtäljevagn med dörrställning 1-1-0 eller 1-2-0 numera osmidig pga det stora antalet resenärer som ska på och av.

Numera är det väl bara landsbygden i Norrtälje, Vallentuna och Nynäshamns kommuner där det finns någorlunda "ren" SL-landsbygdstrafik?

Men SL verkar inte vilja inse att staden växer. I många länder inom Europa så kör de med 2-2-2-2 dörrställning men hos SL så är det viktigare att ALLA får sitta på höga regionalstolar.
Detsamma gäller tyvärr SLs skämt till tunnelbana. Hela världen har anammat Amerikansk planlösning på vagnarna men i Stockholm ska vi sitta som på pendeltåg istället. Allt för att vagnarna skall
rymma så lite folk som möjligt. Hela SL-trafiken andas 50-tal! C20 är ett skämt pga av detta. Alla fastnar i vestibulerna istället för att gå vidare in i gångarna och så uppstår kaos vid av/påstigning. Kolla A32 som bara har tre dörrpar per vagn och sida. Varför? Varför föredrar vi att sitta framför att komma fram snabbare som i resten av världen?