Huvudmeny

Stadsbussarna Gävle

Startat av Klaverdörr, 17 juni 2011, 16:37:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej!

Enligt en förare så ska det snart beställas fler nya bussar till Gävle och då först och främst nya biogasbussar enligt avtalet med Xtrafik..
Finns det någon här som har mer koll på vad som ämnas beställas? Blir det ledbussar, boggiebussar eller kortbussar?

Peter Öden

Hej !

F.n. finns inget beslut att köpa fler bussar till Gävle. Om gasbussar kommer ifråga är det inte
självklart att det blir MAN.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Det hoppas jag inte det blir, dvs mer MAN.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Kan tillägga vad det gäller gasbussar i Gävle så finns f.n. Stadsbussarna Östersunds Scania Omnilink 160, 161 och 163 uppställda.

Mvh Peter Ö

AO

Tanekn har varit att det under 2014 ska beställas ytterliggare 15 bigasbussar. Tror att det även står i avtalet att man ska trafikera med 20 biogasbusssar då. Fem Biogasbussar finns ju iag, om man räknar bort Östersundsbussarna, vilket gör att 15 till måste beställas till 2014.

virtual1

Citat från: Peter Öden skrivet 18 juni 2011, 08:45:47 AM
Hej !

Kan tillägga vad det gäller gasbussar i Gävle så finns f.n. Stadsbussarna Östersunds Scania Omnilink 160, 161 och 163 uppställda.

Mvh Peter Ö

Uppställda???? inte avställda?

Peter Öden

Hej !

Gasbussarna från Östersund står uppställda på annan plats än Stadsbussarnas depå.
Man avser snart att börja köra med dem i Gävle för här finns tillgång till biogas.
Återkommer senare med mer detaljet.

Mvh Peter Ö

Peter Öden

Hej !

Nu står samtliga Scania Omnilink gas (Östersund) uppställda i Gävle.
Den senast tillkommna bussen är 164.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Ska de tillbaka till Östersund på sikt?
Tråkigt att man inte hann få dem å bild där uppe.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

De ska ju åter till Östersund så fort de har fått biogas där uppe. Nu är de i Gävle för att de måste köras för att de ska må bra helt enkelt. Men jag har inte riktigt fått kläm på om de bara är här för att de då och då ska köras runt eller om de kommer gå i den ordinarie Gävletrafiken, men det kanske det är någon som kan svara på?

Peter Öden

Hej !

Det är meningen att man ska sätta dem i trafik i Gävle t.v.
så snart man har mer tilldelning på gas.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Citat från: Peter Öden skrivet 14 augusti 2011, 14:31:23 PM
Hej !

Det är meningen att man ska sätta dem i trafik i Gävle t.v.
så snart man har mer tilldelning på gas.

Mvh Peter Ö

Vad kör man med i Ö-sund under tiden dessa är borta?
Vill minnas man skickat iväg en massa vagnar
//Bussmicke.

RoggaBoy

Citat från: Bussmicke skrivet 17 juni 2011, 19:47:13 PM
Det hoppas jag inte det blir, dvs mer MAN.

De blir inte mer MAN utan måste bli KVINNA denna gång för att få de lite mer jämnställt. ;)

AO

Citat från: Bussmicke skrivet 14 augusti 2011, 23:50:03 PM

Man har kvar ett antal av de äldre Omnilinkarna, kan dock inte inv. nr. på dessa.

Bussföraren

Citat från: Bussmicke skrivet 14 augusti 2011, 23:50:03 PM

Bussarna har ju aldrig gått i trafik i Östersund så det är knappast några bekymmer