SL H31 5628

Startat av Hasse L, 17 juni 2011, 16:01:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Stockholms nya city fullbordas. Nu ett område man helst undviker.
Men det är ju bussen det gäller: A 75628, SL H31 Büssing Senator (1964).

HJP

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 juni 2011, 16:01:29 PM
Stockholms nya city fullbordas. Nu ett område man helst undviker.
Men det är ju bussen det gäller: A 75628, SL H31 Büssing Senator (1964).
Jättefin bild!
Men oj, vad man glömmer snabbt. Vid den tiden trodde jag att platsen var mer färdigställd. Började köra buss vid SL, Hornsberg, sommaren 1970, så jag körde mycket på just denna plats.

HJP

Hasse L

Citat från: HJP skrivet 18 juni 2011, 15:44:44 PM
Jättefin bild!
Men oj, vad man glömmer snabbt. Vid den tiden trodde jag att platsen var mer färdigställd. Började köra buss vid SL, Hornsberg, sommaren 1970, så jag körde mycket på just denna plats.

HJP
Jag hade glömt att den västra delen av blivande Kulturhuset byggdes innan ¨portalen¨ mot Brunkebergstorg och resten av huset.

/H

K R

Hej!

Fin bild, som sagt!

Jag antar att Amazonen kommer Hamngatan fram och att Sveavägen kommer in från vänster i bild.
Då undrar man ju lite över bussens position i bilden. 52:an borde inte runda Sergels Torg på detta vis,
då linjen vi denna tid väl gick mellan Karolinska sjukhuset och Pontonjärparken?
Men det kan ju vara fråga om någon tillfällig linjeändring med vändning vid Sergels Torg...

mvh K R

Hasse L

Citat från: K R skrivet 23 juni 2011, 14:37:12 PM
Hej!

Fin bild, som sagt!

Jag antar att Amazonen kommer Hamngatan fram och att Sveavägen kommer in från vänster i bild.
Då undrar man ju lite över bussens position i bilden. 52:an borde inte runda Sergels Torg på detta vis,
då linjen vi denna tid väl gick mellan Karolinska sjukhuset och Pontonjärparken?
Men det kan ju vara fråga om någon tillfällig linjeändring med vändning vid Sergels Torg...

mvh K R
Jag grubblade länge, men Amazonen kommer från ¨Brunkebergstorg¨ , huset i bakgrunden t.v. är det blivande hotellet vid Bbt. Bussen är på väg att lämna rondellen mot Sveavägen (blinkar höger).

Mvh /H.

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 juni 2011, 21:06:32 PM
Jag grubblade länge, men Amazonen kommer från ¨Brunkebergstorg¨ , huset i bakgrunden t.v. är det blivande hotellet vid Bbt. Bussen är på väg att lämna rondellen mot Sveavägen (blinkar höger).

Mvh /H.

Hej!

Tack för klarläggandet!
Amazonen kommer alltså på den då kvarvarande trafikerbara delen av Beridarebansgatan mellan dessa två torg,
innan den i tråden tidigare nämnda "portalen" mellan Kulturhusets huskroppar tillkom.
Denna del av Stockholm med bl a den vida kända Riksgropen omdanades lindrigt sagt under dessa år.
Roligt med bilder som påminner om dessa förändringar i stadsmiljön.

mvh K R

Mr G

Jag var också konfunderad över bildvinkeln och ville som K R ha det till att Amazonen kom från Hamngatan. Men det stämde inte för då borde Malmskillnadsgatans bro ha synts. Den här bilden kan underlätta orienteringen, den tycks vara några månader äldre än H31-bilden. Det gula huset som syns som nr 2 från höger, tror jag är det som blev det tillfälliga Riksdagshuset, och nr 1 (på min bild) är isåfall Kulturhuset. Jag gissar mer eller mindre.
吉先生

Nico

Det stämmer nog ganska bra, det som lurar en är väl annars att man tycker att det borde vara en brantare lutning på Beridarbansgatan upp mot Brunkebergstorg?

Har stått och hängt en del vid taxistolpen i bild innan den försvann. Beridarbansgatans återstående stump finns fortfarande kvar med några återstående husnummer/adresser (gången därifrån, bakom Kulturhuset ned till Drottninggatan heter Beridarebanan) och i husvinkeln i bakgrunden så ligger ju entrén till hotell Sergel Plaza så nog är bilden tagen något söderut så att säga... 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

K R

Hej!

Tack Mr G för den bekräftande referensbilden!
Taxikön, med de vanligare bakomvarande Ford Taunus 17M och Opel Rekord, inleds med en Plymouth från 1962.
Antingen den enklare Savoy eller mellanmodellen Belvedere. Toppserien hette f ö Fury, där även en Sport Fury ingick.

mvh K R