Huvudmeny

Mot Kastrup.

Startat av Möllers, 17 juni 2011, 11:48:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Där skulle man har stått fotat flygplan i kastrup så attans balt  8)
http://www.airplane-pictures.net/image35354.html

the0fiskis

om du är intreserad av det så kan du alltid fråga luftartsverket  :P men kannsen är nog rätt liten att man får det som hobby fotograf

fontheking5

Ja visst hade det varit riktigt kul :) Men ett bra tips är att ta sig till Flyvergrillen utanför Kastrup där man kan se en hel del plan lyfta och landa . Ska försöka komma dit någon gång själv

Andersson

www.airliners.net borde dom ha koll på bra fotoplatser runt flygplatser. Om inte kan man bara botanisera runt bland sjukt snygga flygbilder.

SimonB

Citat från: the0fiskis skrivet 17 juni 2011, 13:50:53 PM
om du är intreserad av det så kan du alltid fråga luftartsverket  :P men kannsen är nog rätt liten att man får det som hobby fotograf

Luftfartsverket? Kastrup ligger i Danmark, och vad Luftfartsverket beträffar så heter det Swedavia numera. ;)

JB

Vad Luftfartsverket beträffar så heter de fortfarande Luftfartsverket. Däremot har de inte längre hand om driften av de statliga civila flygplatserna, det ansvaret har numera det statliga företaget Swedavia...

Hursomhelst, på Arlanda finns det en gott om bra platser att betrakta landande och startande flygplan. Skulle förvåna mig om det inte finns på Kastrup också.

Carl Eric

Citat från: JB skrivet 19 juni 2011, 21:18:59 PM
Vad Luftfartsverket beträffar så heter de fortfarande Luftfartsverket. Däremot har de inte längre hand om driften av de statliga civila flygplatserna, det ansvaret har numera det statliga företaget Swedavia...

Njaa, säger jag.

Luftfartsverket bytte den 1 januari 2007 namn till LFV. Tidigare hade de övergrapande ansvar för allt som rörde Svenska flygplatser men sedan den 1 april 2010 då Swedavia bildades så ansvar LFV endast för luftsäkerhet, alltså flygledning.

Dock så upphandlads den tjänsten numera på mindre flygplatser (kan vara så att den tjänsten enbart upphandlas på icke statligt ägda flygplatser, det minns jag inte) och således så har inte LFV monopol på flygledning i Sverige.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JB

Citat från: calken skrivet 19 juni 2011, 22:12:49 PM
Njaa, säger jag.

Luftfartsverket bytte den 1 januari 2007 namn till LFV. Tidigare hade de övergrapande ansvar för allt som rörde Svenska flygplatser men sedan den 1 april 2010 då Swedavia bildades så ansvar LFV endast för luftsäkerhet, alltså flygledning.

Luftfartsverket heter fortfarande Luftfartsverket. I alla fall så har regeringen beslutat om instruktioner för en myndighet med det namnet... Däremot kallar de sig LFV i många sammanhang.