Linjebuss Partille

Startat av Peter Öden, 14 juni 2011, 07:40:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Bilden denna gång är på buss 93 vid garaget i Partille. Vid framdörren står vår tidigare omtalade chaufför
Lars Malm som i många år hade sin "personliga" buss 48 Vlo B 58 Säffle.

Mvh Peter Ö

Turbo

Mats Karlsson

Tjusig bild! Jag minns så väl när denna van Hool-modell kom 1968. Då kändes den oerhört modern. Nu tycker jag att den ser riktigt ålderstigen ut. Jag måste ha blivit gammal...

Greger Larsson

Nja, tycker den fortfarande ser rätt modern ut jämfört med andra modeller från samma tid!
Just 93:an har jag aldrig kört vad jag kan minnas, tror att den blev kvar i södra delen av landet under hela sin aktiva tid. Däremot många andra av Linjebuss Vistadomer, bl a minns jag att min första beställing kördes med systervagnen LB92(som även den fanns i Gbg som ny men flyttades norrut). Det var något fotbollslag som skulle åka och trafikchefen var med och kollade att man kom i tid och att kontrollen före körning gjordes som det skulle. Kom ihåg att han hjälpte till att byta en lampa i ett positionsljus och att jag efter körningen råkade tanka över och fick en dusch diesel(icke miljö- sådan..) på min privata jacka. Shame..

Jonas Gustafsson

Underbart! 93:an hann försvinna innan klara minnesbilder av bussarna finns i mitt huvud. Däremot har jag för mig att en Vistadome med nummer över 100 fanns i Partille. Har numret i några anteckningar någonstans men orkar inte kolla just nu. Greger vet säkert, eller Sören.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Vilket år är bilden tagen??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Öden

Hej !

Jag förstår din reaktion "Turbo". Jag avsåg med min kommentar att Lasse Malm när kan körde i vanlig linjetrafik
hade sin "personliga" buss nr. 48. Kom man till Heden där linjerna utgick ifrån och såg 48:an kunde man nästintill
100% vara säker att det var Lasse som hade den. Undantag fanns kanske någon gång när bussen kanske var inne
på service. Vad många turer man åkt med Lasse i 48:an, en härlig gammal B 58:a med Wilsonlåda.
Härliga ljudeffekter man sent kan glömma.

Bilden på buss 93 tror jag är tagen under 1974.

Mvh Peter Ö

Anders Eriksson

Undrar varför inte Jonas frågar sin kusin...  :) Vill minnas att efterfrågad buss var nr 102. // Anders