Linje 4 i Umeå: Glesbydstrafik på grusvägar och 90-rakor

Startat av Ersa, 27 september 2007, 06:01:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jag håller med Krille. När det är höst måste ju alla färger fotas. Jag lyckades igår ha tur att få ut en bra vagn på två vändor på glesbygdslinje 4 vilket innebar både E4- och E12-körning i 90 km/h samt grusväg i 30-50 km/h. MaxCin är en perfekt busstyp för linje 4 då det inte innebär en massa inredningsrassel på grusvägarna eller övervarvning i 90 km/h på motorvägarna/motortrafiklederna. Snabb i accelerationen är den också, trots etanoldrift. Kan det bli bättre?  :D

Gott om tid och ont om passagerare hade man också, vilket innebar några fotostopp där det fanns ställen att parkera på.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Muk

Trevligt! Men jag trodde nog att Maxci var en stadsbuss.   :D

Bussis

med tanke på det otroligt stora passagerarunderlaget, torde det räcka med en 9-sitsig liten buss....eller???

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 27 september 2007, 06:01:46 AM

Intressant skyltning av hållplatsstolpen. Varför står det på stolpen att man kan åka från denna stolpe till denna stolpe? ??? 

Nico

Citat från: Verspieder skrivet 27 september 2007, 06:01:46 AMMaxCin är en perfekt busstyp för linje 4 då det inte innebär en massa inredningsrassel på grusvägarna eller övervarvning i 90 km/h på motorvägarna/motortrafiklederna. Snabb i accelerationen är den också, trots etanoldrift.

Nja, det där skiljer sig nog åt mellan vagnindivider, främst beroende på hur väl omskötta de är. Har haft tysta MaxCi, men även kört motsatsen där allt suttit löst, mer eller mindre, och som nästan krävde hörselkåpor redan vid låg fart nere på rampen alternativt att dålig tätning gjort att det visslat och tjutit av bara den i hastigheter över 60-70 km/h.   ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jona

Citat från: Karsten skrivet 27 september 2007, 12:45:07 PM
Intressant skyltning av hållplatsstolpen. Varför står det på stolpen att man kan åka från denna stolpe till denna stolpe? ??? 

Antagligen för att denna stolpe angörs av bussar mot båda ritningarna.

Sedan till Erik, Helt otroliga och underbara bilder. Mera av denna vara tack, miljö, höstfärger och trevlig bussmodell. (fanns det ingen bättre färg och välja?)

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Bussis
med tanke på det otroligt stora passagerarunderlaget, torde det räcka med en 9-sitsig liten buss....eller???

Det är rätt fullt med skolbarn ut till Degernäs, men sedan tunnas det ut snabbt. Dock byggs det hus för fullt i Ansmark, så om några år kanske man får ta ut en slö etanol-ledvagn att hoppa fram i på grusvägen?  ;)

Citat från: Muk
Trevligt! Men jag trodde nog att Maxci var en stadsbuss.

En av de tre MaxCi-vagnarna är nog de enda riktigt bra alternativen att köra 4:an med. Det skulle gå med en Piteå-OmniLink iofs, men de varvar så illa i farter över 70, stackarna, och en OmniCity skulle man ju slå sönder både fjädring och passagerare i på grusvägen.  :(
MaxCin är klart underskattad. Verkligen tråkigt att den aldrig kom i en ledbussversion, samt att den inte tillverkas än idag.

Citat från: Nico
Nja, det där skiljer sig nog åt mellan vagnindivider, främst beroende på hur väl omskötta de är.

1042, 1049 och 1050 är då tre pigga och glada välomskötta individer!  :D  Lite vibrationer vid stillastående på tomgången med D-läget i bara.

bussgrabben

Jessika

Jättetrevliga bilder! Sådant gillar jag - ändhållplatser och att se var bussarna tar vägen längre ut på sträckorna. Just linje 4 har jag bara åkt till Alvik och då har jag faktiskt behövt åka dit; jag inbillar mig att det skulle kännas "nördig" att fortsätta med den längre än så... Typ stiga av vid ändhållplatsen, äta en macka och sedan kliva ombord på bussen igen...  ::)
En period trafikerades ju linje 4 av Neoplanare, men det var innan denna förlängda sträckning. Den har även trafikerats av taxi på den tiden när den gick på söndagar. Numera är det bara trafik måndag -- fredag.
Linje 4 är ju väldigt intressant, kanske Umeås intressantaste linje. Det är väl ingen annan linje i Umeå som har så olika sträckningar. Vad är t.ex. likheten mellan bussen kl. 17.50 från Ön via Söderslätt och bussen kl. 15.05 från Ansmark via Kyrkbron? De turerna har inte en enda hållplats gemensam, förutom Ringvägen. Så kollar man i tidtabellen är alla avgångar märkta med en massa anmärkningar: Via Ön, ej via Ön, via Söderslätt, endast till Ön, fortsätter till Ansmark, via Kyrkbron, endast skoldagar o.s.v.
/Jessika

Ulrik Berggren

Citat från: Jessika skrivet 28 september 2007, 13:48:17 PM
Jättetrevliga bilder! Sådant gillar jag - ändhållplatser och att se var bussarna tar vägen längre ut på sträckorna. Just linje 4 har jag bara åkt till Alvik och då har jag faktiskt behövt åka dit; jag inbillar mig att det skulle kännas "nördig" att fortsätta med den längre än så... Typ stiga av vid ändhållplatsen, äta en macka och sedan kliva ombord på bussen igen...  ::)
En period trafikerades ju linje 4 av Neoplanare, men det var innan denna förlängda sträckning. Den har även trafikerats av taxi på den tiden när den gick på söndagar. Numera är det bara trafik måndag -- fredag.
Linje 4 är ju väldigt intressant, kanske Umeås intressantaste linje. Det är väl ingen annan linje i Umeå som har så olika sträckningar. Vad är t.ex. likheten mellan bussen kl. 17.50 från Ön via Söderslätt och bussen kl. 15.05 från Ansmark via Kyrkbron? De turerna har inte en enda hållplats gemensam, förutom Ringvägen. Så kollar man i tidtabellen är alla avgångar märkta med en massa anmärkningar: Via Ön, ej via Ön, via Söderslätt, endast till Ön, fortsätter till Ansmark, via Kyrkbron, endast skoldagar o.s.v.
/Jessika

Hehe, ja det verkar som att linjen kan gå precis var som helst. Jag som i min enfald trodde att de ensiffriga linjerna var någon form av stomlinjer... Endast en (1) tur saknar ju anmärkning, och då har bara linjen totalt 11 turer...

Jessika

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 28 september 2007, 15:26:38 PM
Hehe, ja det verkar som att linjen kan gå precis var som helst. Jag som i min enfald trodde att de ensiffriga linjerna var någon form av stomlinjer... Endast en (1) tur saknar ju anmärkning, och då har bara linjen totalt 11 turer...

Tidigare gick det en morgontur på linje 4 (industritur, hette den t.o.m.), till Alvik via Kyrkbron, från södra sidan av Vasaplan. (Den gick dessutom in ett varv runt Öst-Tegs industriområde, vilket naturligtvis var väldigt spännande!) Samtidigt gick eftermiddagsturerna på linje 4, mot Alvik via Söderslätt, från motsatt sida. Även det var lite lustigt.

Numera går det bara en morgontur på linje 4 - fast den trafikeras av Länstrafikens linje 125 till Obbola. Själv har jag lite svårt att se likheterna mellan linje 4 i dess nuvarande utformning och linje 125. Okej om man ska ut till Öst-Teg eller Alvik, men varför står då inte övriga turer på 125 åt båda hållen med i tidtabellen? Gäller det kanske Ultrataxa på denna morgontur med linje 125 och inte på de andra turerna? För inte gör linje 125 en avvikare in till Stöcksjö - eller?

Här är tidtabellen om någon annan vill kika på den:
http://www.tabussen.nu/fprw/tidtabeller/1286.pdf

/Jessika - tidtabellsnörd 8) ::)

Ersa

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 28 september 2007, 15:26:38 PM
Hehe, ja det verkar som att linjen kan gå precis var som helst. Jag som i min enfald trodde att de ensiffriga linjerna var någon form av stomlinjer.

Linjenumren i Västerbotten är inte ett dugg logiska.
1-9: Vanlig stadstrafik i Umeå, Skellefteå och Lycksele.
10-59: Länsbussar som kallas "stomlinjer".
60-62 samt 64-69: Lågtrafiklinjer i Umeå stadstrafik där idag bara linje 69 finns kvar.
63: Dubbeldäckaren Umeå-Dorotea-Östersund.
70-79: Direktbussar under rusningstrafik inom Umeå stadstrafik.
80-89: Flygbussar och Servicelinjer i Umeå stadstrafik.
90-99: Länsbussar som kallas "stomlinjer".
100: Norrlandskusten
101-799: Länsbussar som kallas "matarlinjer".

Denna lista kan säkert kompletteras av folket i Skellefteå.

Ersa

Varför linje 4 går som den gör är faktiskt väldigt logiskt när du väl kört/åkt den mycket. Det är en ren skolbuss som fått siffran 4 och går på morgonen från Stöcksjö och Degernäs via Söderslätt där skolbarn hämtas upp. Sedan kör man in dessa till Tegs centralskola för att sedan tuffa vidare in till Vasaplan med någon enstaka vuxen resenär. Därefter blir man oftast en 7:a ut till Västerslätt industriområde.

På eftermiddagen kör man åt motsatt håll. Plockar på c:a 3-6 st elever på Vasaplan, ytterligare c:a 7-15 st på Tegs centralskola för att sedan släppa av dem på Söderslätt, i Degernäs och Stöcksjö (och ibland ända ut till Ansmark). På vägen hem plockar man upp någon enstaka person och kör denne rakaste vägen till Vasaplan, dvs via Kyrkbron. Det finns ingen mening att snurra runt på Söderslätt och Teg åt detta håll. På eftermiddagen är det samma buss som snurrar mellan Vasaplan och Stöcksjö/Ansmark 4 tur-returer, men med byte av förare under halva passet pga laglig rast.

Jessika: Frågar du snällt får du säkert åka med ut till Ansmark och tillbaka med 14:20-turen från Vasaplan, om du klarar av att vara lite "nördig"  ;)