Linje 4 i Umeå: Glesbydstrafik på grusvägar och 90-rakor

Startat av Ersa, 27 september 2007, 06:01:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 28 september 2007, 16:06:33 PM
Numera går det bara en morgontur på linje 4 - fast den trafikeras av Länstrafikens linje 125 till Obbola. Själv har jag lite svårt att se likheterna mellan linje 4 i dess nuvarande utformning och linje 125. Okej om man ska ut till Öst-Teg eller Alvik, men varför står då inte övriga turer på 125 åt båda hållen med i tidtabellen? Gäller det kanske Ultrataxa på denna morgontur med linje 125 och inte på de andra turerna? För inte gör linje 125 en avvikare in till Stöcksjö - eller?

Holmsundstrafiken har jag väldigt dålig koll på, men jag tror knappast att Ultrataxan gäller på några länsbussar. Inte än iaf. Jag tror inte att 125:an går omvägen in i Stöcksjö utan är väl tänkt som en snabb buss för Obbolaresenärer in till Teg och stan? Jag förstår för övrigt inte hur det är tänkt att folk ska kunna ta 124:an till/från Strömpilen. Det går ju knappast med Ultra-busskortet. Eller?

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 29 september 2007, 10:45:54 AM
Linjenumren i Västerbotten är inte ett dugg logiska.
1-9: Vanlig stadstrafik i Umeå, Skellefteå och Lycksele.
10-59: Länsbussar som kallas "stomlinjer".
60-62 samt 64-69: Lågtrafiklinjer i Umeå stadstrafik där idag bara linje 69 finns kvar.
63: Dubbeldäckaren Umeå-Dorotea-Östersund.
70-79: Direktbussar under rusningstrafik inom Umeå stadstrafik.
80-89: Flygbussar och Servicelinjer i Umeå stadstrafik.
90-99: Länsbussar som kallas "stomlinjer".
100: Norrlandskusten
101-799: Länsbussar som kallas "matarlinjer".

Denna lista kan säkert kompletteras av folket i Skellefteå.


Glöm inte linje 71 som länstrafiken kör Vännäs - Nordmaling.
MVH Filosofen Jona