Örebro stadsbuss: Färsk resandestatistik efterlyses

Startat av Kollektivtrafikentusiast, 12 juni 2011, 21:58:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kollektivtrafikentusiast

Nu har Örebro haft sitt nuvarande linjenät i lite mer än ett år. Omläggningen var den största på 30 år och omfattande marknadsföring syftade till att förbereda resenärerna. Men hur ser resandeutvecklingen egentligen ut efter det första året?

Är det någon som har möjlighet att ta fram statistik över resandet? +/- % jmf med det tidigare linjenätet är givetvis mest intressant. Det är vanligt med minskat resande i mindre omfattning när stora omläggningar görs, men nu bör väl de flesta stadsbor har lärt sig sina nya linjer och en ärlig utvärdering är väl på sin plats.

buskörare

Senaste jag hört av fd kollegor är att resandet ökat. Men om det är jämfört med hur det såg ut innan omläggningen eller efter vet jag inte ska erkännas. Samtrafiken ska väl återinföras, så ändringar görs ju trots detta.

Kollektivtrafikentusiast

Citat från: buskörare skrivet 13 juni 2011, 12:13:56 PM
Senaste jag hört av fd kollegor är att resandet ökat. Men om det är jämfört med hur det såg ut innan omläggningen eller efter vet jag inte ska erkännas. Samtrafiken ska väl återinföras, så ändringar görs ju trots detta.

Tack för ditt svar! Politikerna har nu på allvar börjat diskutera spårvägstrafik i Örebro. Frågan är då; beror detta förslag på att det går för få bussar så att alla inte får plats eller är resandet faktiskt så stort att kapacitetsbrist motiverar spårvägstrafik?

I vilket fall som helst får den som har möjlighet hemskt gärna posta statistik över resandeutvecklingen det senaste året. Det måste ju finnas till hands?

Christer K

När de lade om linjenätet för 30 år sedan satt man själv bakom ratten. Blev detta ett bra linjenät kan man fråga sig, ja till viss del. Det bästa som hände var just samtrafiken.

När jag började hade man bara samtrafik kl 06.15, 06.30 och kl 06.45 på Stortorget. Alla bussarna samlades på morgon turen och sedan var det spridda skurar hela dagen. Hösten 1976 genomfördes det stora linje nya linjenätet med samtrafik.

I flera år höll man på och bytte linjernummer nya vägar innan man kom fram till ett linjenät och nummer som höll. Vissa linjer blev daglinjer och vissa fanns bara under samtrafiktid.

Linjenätet som man gick ifrån har varit från 1986 och det var detta linje nät som i princip har hållit alla år.

Det politikerna verkar titta på nu är att få till någon typ av samtrafik på kvällar och helger. Som det är nu så går en stombuss iväg och de som vill byta till en annan stombuss linje får vänta en 20 min vid resecentrum. Samma sak är på morgon turerna ingen samtrafik utan alla måste åka mycket tidigare för att hinna till arbetet.

Spårvagnstrafik i Örebro är väl inget nytt, man vill ha någon typ att spårväg i de centrala delarna av Örebro som en typ matarlinje mella norr och söder. Något annat har jag inte hört eller läst om.

Resande statistik måste finnas hos Länstrafiken i Örebro, den får de snabbt och enkelt via biljettmaskinerna, alla måste visera sina kort via dessa. Så skriv till dem så borde du kunna få uppgifterna.

/ Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.