Skolavslutningsdagen, del 1

Startat av Carl Eric, 12 juni 2011, 21:55:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

I torsdags (den 9/6-2011) så gick jag ut nian. Då vi hade klassdag i Kungsträdgården innan själva "ceremonin" och det dessutom planerades att vi skulle träffas efteråt så fick kameran följa med hela dagen.

Turen var på min sida och det bjöds på solsken hela dagen och som att det inte var nog så låg det ett kryssningsfartyg vid Stadsgårdskajen som fyllde stan med turistbussar.

Men det blev inte bara turistbussar utan även lite annat smått och gott vilket gör att jag kommer att dela upp bilderna i 6 olika delar som det ser ut nu....

Trevlig titt! :)

Vi börjar vid hpl. "Räntmästartrappan" där Ekmanbuss 20 (City Sightseeing) passerar.

Påbörjade min promenad mot Kungsträdgården och passade på att fånga en göteborgare, Gothia Buss AB. Bussen har ett förflutet hos Botkyrka Buss.

Precis efter så kom en Skyliner från Västanhede Trafik.

Ellénius Buss var också påplats!

Går vidare längs Skeppsbron och möter en Tourismo från Gimo Buss.

Utanför Ånedinlinjens terminal så stod en Setra från Filipstad Buss.

Skyndar mig tillbaka till Skeppsbron och hittar en Travego från Traveller. "Bishop"

Just bakom så kom Junior & Company åkandes.

En syn som snart blir allt vanligare i Stockholm, VDL Bova. Jag tycker att denna är riktigt snygg, men tydligen så är den inte så funktionsduglig. Ekman 10.

Vi avslutar del ett med ytterligare en Bova från Ekman Buss (nr. 28). Däremot så tycker jag inte att denna är snygg alls... ::)

Fortsättning följer....
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fikman

En syn som snart blir allt vanligare i Stockholm, VDL Bova. Jag tycker att denna är riktigt snygg, men tydligen så är den inte så funktionsduglig. Ekman 10.

Fortsättning följer....

[/quote]
Nu får du förklar dig, tycker Synergy är en helt ok buss

5783

Heter busstypen Bova eller Synergy?

Staffan Sävenfjord

Citat från: 5783 skrivet 12 juni 2011, 22:39:34 PM
Heter busstypen Bova eller Synergy?

Både och. Bova är ett av märken i VDL-gruppen och Synergy är modellen. För bussar som tillverkas nu används dock bara modellnamnet så motsvarande buss från i dag skulle heta bara VDL Synergy.

5783

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2011, 22:41:40 PM
Både och. Bova är ett av märken i VDL-gruppen och Synergy är modellen. För bussar som tillverkas nu används dock bara modellnamnet så motsvarande buss från i dag skulle heta bara VDL Synergy.

Okej då är jag med. :)

Carl Eric

Citat från: Fikman skrivet 12 juni 2011, 22:38:03 PM
Nu får du förklar dig, tycker Synergy är en helt ok buss

Kan ha blandat ihop den med en annan buss men en busschaufför sa att karrossen hade rostat under rutorna på nedervåningen...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Niclas Rosenius

Citat från: calken skrivet 13 juni 2011, 09:36:35 AM

Kan ha blandat ihop den med en annan buss men en busschaufför sa att karrossen hade rostat under rutorna på nedervåningen...

Det kan nog stämma med denna buss för jag har hört samma sak att den skulle ha rostat en del.

//Niclas

Fikman

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 juni 2011, 09:49:20 AM
  Det kan nog stämma med denna buss för jag har hört samma sak att den skulle ha rostat en del.

//Niclas
Kan ju vara et tmåndasX

Niclas Rosenius