Keolisvagnar i Norrtäljetrafiken - 7 juni 2011

Startat av Mikael T Nilsson, 10 juni 2011, 21:37:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Passade på att ta några bilder på Norrtäljebussar i veckan då entreprenörsbytet från Keolis till Nobina börjar närma sig med stormsteg. Här ser vi en av Keolis Täbys blå B9S på Norrtäljelinje 676. Det är ju inte bara blå Carrus Vega och Volvo 8700-bussar som trafikerar stomlinje 676. Täby har en del turer på linjen och dessa trafikeras företrädesvis med B9S- eller Scania Omnilink-ledvagnar. Ibland skymtar en och annan av Norrtäljes blå B9S på linjen.

En annan av Keolis Täbys turer i Norrtäljetrafiken, här på linje 639 mot Rimbo. Täby kommer fr o m den 27 juni 2011 inte längre att trafikera turer på linjerna 639 och 676. Kanske kommer dessutom Scania Omnilink att bli en väldigt ovanlig syn i Roslagstrafiken framöver.

Slutligen en, enligt mig, av de snyggaste busstyperna hos Keolis Norrtälje, 8700-vagn 1234, som ursprungligen gick i trafik i Sörmland. Enligt uppgifter på Bussnack kommer några av dessa vagnar att omplaceras till SL-region Sthlm Sydväst till hösten. Idag finns totalt 21 bussar av denna typ i Norrtälje, 1220-1240.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Ja,snart så är det andra vyer på denna plats.
Hade du varit i Norrtälje ca 14.40 denna dag hade du fått se
4294 på 634an och 4505 på 655an.
(Såg dom endast själv från en bil,men hoppas att få se dom på plats en dag i veckan som kommer.)/Ulf

Bussmicke

Sydväst, jaha. Hoppas man hinner få kort på dem inann de är sönderkörda-...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Citat från: Bussmicke skrivet 10 juni 2011, 22:14:34 PM

Värst vad du var positiv då.  :-*

Själv ser jag fram emot den dagen. Ska bli kul att se om 8700-vagnarna hamnar i Eriksberg. Har lite svårt att se dem i Nyboda och Gubbängen.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 juni 2011, 21:37:09 PMKanske kommer dessutom Scania Omnilink att bli en väldigt ovanlig syn i Roslagstrafiken framöver.

Man kan alltid hoppas på det, iaf när det gäller att köra ledvagnsversionen på landsbygden vintertid. :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 juni 2011, 22:13:58 PM
Ja,snart så är det andra vyer på denna plats.
Hade du varit i Norrtälje ca 14.40 denna dag hade du fått se
4294 på 634an och 4505 på 655an.
(Såg dom endast själv från en bil,men hoppas att få se dom på plats en dag i veckan som kommer.)/Ulf

Trevligt. 4294 lär för närvarande vara Norrtäljes äldsta ledvagn i trafik.

Det sägs att dessa vagnar ska få en tredje dörr bakom sista hjulaxeln.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2011, 06:39:51 AM
Man kan alltid hoppas på det, iaf när det gäller att köra ledvagnsversionen på landsbygden vintertid. :)

Ja, jag har hört att Scanialedvagnarna (med motorn i aktern) inte är så populära i Norrtäljetrafiken vintertid.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Optimal

Dom är ju sönderkörda redan nu, om man ser till skicket dom var när jag körde dom i Nyköping. Då var dom tysta och fina. Nu skramlar dom mer eller mindre än innan.

Karsten

Citat från: Jim skrivet 12 juni 2011, 17:53:56 PM
Dom är ju sönderkörda redan nu, om man ser till skicket dom var när jag körde dom i Nyköping. Då var dom tysta och fina. Nu skramlar dom mer eller mindre än innan.

Hur menar du? Skramlar de mer än innan eller skramlar de mindre än innan? ???