Busstypen som inte tål värme

Startat av Mikey, 10 juni 2011, 19:41:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Laban

Det är synd att dom som köper in bussar inte kan tänka lite längre!

Kan inte vara bra att sitta som bussförare och köra i 8-9timmar i 35gradig buss som det lätt kan bli en varm sommardag!
Sen undrar jag hur många passagerare som drar sig för att ta bussen då dom vet hur äckligt varmt det kan bli.
Bättre att ta cykeln eller bilen då....

Calle

Är berörda bussar utrustade med motorplåtar under motorrummet?

Optimal

Citat från: Calle skrivet 12 juni 2011, 20:50:31 PM
Är berörda bussar utrustade med motorplåtar under motorrummet?

Japp. Om inte verkstäderna monterat bort det.

mil

i dag i motala stod volvo bussar med luckan på vidgavel pga värmen och det var vega modellen

Martin Maltkvist

Citat från: Jim skrivet 12 juni 2011, 20:51:57 PM
Japp. Om inte verkstäderna monterat bort det.
Varför skulle de montera bort denna plåt?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

yngrot

För att de tycker den är i vägen för dem
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 juni 2011, 21:11:48 PM
Varför skulle de montera bort denna plåt?

Som Yngrot sa så är den i vägen, sen kan motorn behöva svalkas lite och då är det bra att den är borta. dock har 47-vagnarna den kvar.

Optimal

Citat från: mil skrivet 12 juni 2011, 21:09:12 PM
i dag i motala stod volvo bussar med luckan på vidgavel pga värmen och det var vega modellen

På vissa modeller av Volvo blir motorn överhettad när man stänger av den, då när man ska starta den så går det inte pga för hög motortemp, och av det så blir startmotorn överhettad, då kommer det fram en varningstext som säger att startmotorn är avstängd i 300 sekunder. Så då måste man vänta dom 300 sekunderna innan man kan starta igen.
Det gällde iallfall Volvo B12B 8500

yngrot

Just därför ska man inte stänga av motorn direkt när man stannat utan låta den gå en stund på tomgång

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 13 juni 2011, 18:49:17 PM
Just därför ska man inte stänga av motorn direkt när man stannat utan låta den gå en stund på tomgång

Det gjorde jag med :)

yngrot

En kollega kom en gång i full careta en varm sommardag riktigt varmt var det och sen var han alla kylfläktar gick för fullt och även A-C  men ändå stänger f-nskapet av bussen innan den ens stod stilla :P   men han fick höra det av oss andra.

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 13 juni 2011, 18:59:37 PM
En kollega kom en gång i full careta en varm sommardag riktigt varmt var det och sen var han alla kylfläktar gick för fullt och även A-C  men ändå stänger f-nskapet av bussen innan den ens stod stilla :P   men han fick höra det av oss andra.

Haha jo kan tänka mig det. Brukar låta dom stå på tomång i 1 minut iallfall. Under mina 4år i företaget har jag aldrig vart med om ånglås, varken i garaget eller på stan, medans jag har sett mina kollegor fått det flera gånger.

Calle

Citat från: Jim skrivet 13 juni 2011, 18:40:11 PM
Som Yngrot sa så är den i vägen, sen kan motorn behöva svalkas lite och då är det bra att den är borta. dock har 47-vagnarna den kvar.

Motorplåtarna finns väl där för att dämpa bullret?

Optimal

Citat från: Calle skrivet 14 juni 2011, 18:12:02 PM
Motorplåtarna finns väl där för att dämpa bullret?

Om det är därför dom finns där, så gör dom ingen nytta. Dom gör mer nytta genom att förhindra att olja läcker ut på backen och att vatten stänker upp och skitar ner motorn.

Ersa

Motorplåtar är väl även till för att begränsa bränder, eller åtminstone för att motorbränder inte ska leda till en övertänd buss på alltför kort tid. Således borde det vara på gränsen till brottsligt att avlägsna motorplåtar, eller inte skruva fast dem på korrekt sätt. Eller åtminstone leda till höga böter och/eller körförbud vid poliskontroll.

Dock kan man ju förstå verkstäder som tycker att det är rejält tidsödande att skruva dän och dit dessa tunga plåtar. Men ska bussbranschen någonsin bli lika seriös och säker som tåg- och flyget så måste saker få ta tid samt kosta pengar.