Huvudmeny

Pedaler Solaris

Startat av mushkot, 10 juni 2011, 12:32:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Vet att detta varit efterfrågat; en bild på de pedalställ som vi har på våra solaris här i skåne, iaf nettbuss Hässleholm.


Tonniiie

Samma på Veolia och Nobina :)

Ersa

Tråkigt att se.  :(
Synd att man inte beställt de (enligt min mening mycket bättre) hängande pedalerna.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2011, 17:28:19 PM
Tråkigt att se.  :(
Synd att man inte beställt de (enligt min mening mycket bättre) hängande pedalerna.

100 gånger lättare att bromsa mjukt med stående pedal och skönare för foten.

Ersa

Citat från: Jim skrivet 10 juni 2011, 18:08:51 PM
100 gånger lättare att bromsa mjukt med stående pedal och skönare för foten.

Nej, inte när det gäller just detta märke.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2011, 18:12:47 PM
Nej, inte när det gäller just detta märke.

Har kört massa olika tunga fordon med hängande pedaler, tycker alla vart lika värdelösa. man har bättre känsla med stående. På vilket sett är solaris bättre?

Cyklisten

Citat från: mushkot skrivet 10 juni 2011, 12:32:08 PM
iaf nettbuss Hässleholm.

Sen när har Netbuss börjat köra i Hässleholm? Trodde alltid att Solarisar var Orusttrafikens?  :-X

Bussföraren

Citat från: Jim skrivet 10 juni 2011, 19:59:18 PM
Har kört massa olika tunga fordon med hängande pedaler, tycker alla vart lika värdelösa. man har bättre känsla med stående. På vilket sett är solaris bättre?
med hängande

Kan hålla med dig men frågan om det delvis är en vanesak, jag tyckte det var idioti när vi fick K112:or 1984 med instrumentering från Lastbilsdelen av Scania och hängande pedaler, på senare år har det ju blivit vanligare på kontinentala märken med hängande istf stående.

Kopplingspedalen t.ex var dock nästan alltid stående till ungefär i skarven mellan 70 o 80 tal för att då bli hängande.

Laban

Är det bara jag som tycker att hängande pedaler är riktigt bra? Scania har lyckats bra med att få till känslan på bromsarna.

Har själv bara kört Solarisar med stående broms och hängande gaspedal. Ingen höjdare om ni frågar mig.
tung bromspedal som är väldigt känslig när den väl tar.

Ersa

Citat från: Laban skrivet 11 juni 2011, 00:16:54 AM
Är det bara jag som tycker att hängande pedaler är riktigt bra? Scania har lyckats bra med att få till känslan på bromsarna.

Har själv bara kört Solarisar med stående broms och hängande gaspedal. Ingen höjdare om ni frågar mig.
tung bromspedal som är väldigt känslig när den väl tar.

Jag gillar verkligen de hängande pedalerna i Solaris Urbino. Man har full kontroll på både gas och broms och kan verkligen köra mjukt. I Uppsala har GUB:s nya MAN-vagnar en liknande modell av hängande pedaler som är lika trevliga.

De Solaris jag provkört med stående broms gillar jag inte alls. Konstig vinkel på pedalen och är som Laban skriver svår att bromsa mjukt med. Det känns nästan som att de stående pedalerna är någon slags efterhandskonstruktion som Solaris infört enbart för att köparna på den traditionella svenska marknaden ska vara nöjda.

mushkot

Citat från: Cyklisten skrivet 10 juni 2011, 20:28:25 PM
Sen när har Netbuss börjat köra i Hässleholm? Trodde alltid att Solarisar var Orusttrafikens?  :-X
Sen orusttrafiken bytte namn till nettbuss... ;)

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2011, 07:50:23 AM
Jag gillar verkligen de hängande pedalerna i Solaris Urbino. Man har full kontroll på både gas och broms och kan verkligen köra mjukt. I Uppsala har GUB:s nya MAN-vagnar en liknande modell av hängande pedaler som är lika trevliga.

De Solaris jag provkört med stående broms gillar jag inte alls. Konstig vinkel på pedalen och är som Laban skriver svår att bromsa mjukt med. Det känns nästan som att de stående pedalerna är någon slags efterhandskonstruktion som Solaris infört enbart för att köparna på den traditionella svenska marknaden ska vara nöjda.
Jo, håller med om att det är svårt att bromsa dessa mjukt! Hoppas att det "ger med sig" med tiden... Tycker dock de är mycket trevligare att köra dessa än Irisbus.

Dock verkar skånetrafiken gjort en jättemiss här. Sen pågatågen började köra, går dessa långvagnar med betydligt mindre beläggning än de korta vi har i stan. Helt nya bussar, som verkligen känns som de hade gjort bättre nytta någon annanstans. Sen är det klart att 10,5-metersbussarna känns malplacerade i stan, speciellt på linje 1 där beläggningen är ganska bra. Att måla om de i grönt är nog heller ingen bra idé, det blir trångt tom med "shoppingvagnarna" på sina ställen!

forthemoment

Jag har ju kört Solaris med stående pedaler, Veolias i ett år snart. Jag får ont i höger knä direkt, iom att gas pedalen sitter längre fram än bromspedalen. Dom är extremt svåra att bromsa mjukt med, de gånger jag lyckas bromsa mjukt är om jag lägger i den i N vid inbromsning till hållplats, då går inte Retardern in och det blir mjukt och fint. Jag tycker dom är bedrövliga med dessa pedaler. Vi monterade in en sån kloss som syns på bilden, men de flesta förare tyckte det blev värre.

Jag har nyligen provkört en Solaris med hängande pedaler. Den var väldigt bra. Man fick en bra fin vinkel för benet, och det var inga problem att bromsa mjukt.

Så jag som inte är särskilt teknisk, undrar vad det beror på. Det var samma busstyp jag körde, exakt samma motor och växellåda. Mycket bra med hängande pedaler. Hade Veolia haft det, kombinerat med alla andra åtgärder man gjort på Solaris så hade nog våra bussar blivit omtyckta.

yngrot

Jag håller med om Veolias pedaler i Gbg trots att jag bara körde en kort stund kändes det att här skadar man både ben och axlar rätt fort och bromsa mjukt som jag brukar kunna var nästintill omöjligt . Dock har jag ej kört med Solaris hängande men vi hade en MAN på dem i Borås med hängande pedaler och den var inte bra för långt fram till pedaler..

Men på bilden är det väl samma typ som vart i Sthlm??  Och där var den inte ok.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

KG

De som bestämmer om inköpen slipper ju köra dom, då blir det så här.