Huvudmeny

VDL-bussar

Startat av JDS, 08 juni 2011, 15:54:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Vad betyder VDL?

Detta ämne har brutits ut ur tråden http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45559.0

Admin har ändrat rubriken i detta inlägg liksom i svaren.

/admin

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 08 juni 2011, 15:54:52 PM
Vad betyder VDL?

Van Der Leegte Groep

Björn Forslund

Citat från: MartinMartin skrivet 08 juni 2011, 17:33:47 PM
Van Der Leegte Groep

Det är alltså Berkhof, Bova och Joncheere tillsammans?

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2011, 20:07:35 PM

Ja. Dessa f.d firmamärken är väl nu enbart varumärken inom koncernen VDL, om jag förstått det rätt.
Inte exakt (men på ett ungefär) som att Ajokki, DeltaPlan och Wiima till slut försvann upp i Carrus.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2011, 20:07:35 PM

Ja, och även Kuster ingår i VDL.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 08 juni 2011, 20:36:23 PM
Ja. Dessa f.d firmamärken är väl nu enbart varumärken inom koncernen VDL, om jag förstått det rätt.
Inte exakt (men på ett ungefär) som att Ajokki, DeltaPlan och Wiima till slut försvann upp i Carrus.

Numera använder de inte de gamla tillverkarnamnen. VDL Bova Magiq säljs alltså nu under namnet VDL Magiq.

JDS

Okej så VDL är alltså helt enkelt tillverkaren av bussen och det är därför den kallas VDL?

(Sorry att jag är lite trögfattad, men jag hade aldrig hört talas om fabrikatet förrän idag!)

Johan B

Citat från: JDS skrivet 09 juni 2011, 02:07:11 AM
Okej så VDL är alltså helt enkelt tillverkaren av bussen och det är därför den kallas VDL?

(Sorry att jag är lite trögfattad, men jag hade aldrig hört talas om fabrikatet förrän idag!)

Korrekt! De tillverkare som tidigare nämnts har gått ihop under ett gemensamt varumärke och bussmodellerna säljs nu som VDL (plus ett modellnamn då naturligtvis, Magiq, Synergy etc.)

Bussfanatikern

På vissa busstereoappareater har jag sett märket VDO. Kan det ha något med VDL att göra?

Johan B

Nej, VDO är en egen tillverkare av fordonselektronik. Bl a är man stora på instrument t ex displayer och kombiinstrument (insatsen i instrumentpanelen med hastighetsmätare, varvräknare, bränslemätare osv.)

JDS

Citat från: Johan B skrivet 10 juni 2011, 04:26:56 AM
Nej, VDO är en egen tillverkare av fordonselektronik. Bl a är man stora på instrument t ex displayer och kombiinstrument (insatsen i instrumentpanelen med hastighetsmätare, varvräknare, bränslemätare osv.)

Utförlig länk (på tyska): http://de.wikipedia.org/wiki/VDO_Automotive

(Det är kanske inte helt osannolikt att det sitter bl a en färdskrivare av VDO konstruktion i bussarna från VDL!)

Mats Karlsson

Citat från: JDS skrivet 09 juni 2011, 02:07:11 AM

Lite historia hjälper kanske:
1990: United Bus tar över DAF Bus International
1993: United Bus går i konkurs. VDL tar över DAF Bus International.
1998: VDL tar över Berkhof-koncernen som i sin tur hade tagit över Jonckhere 1994
2003: VDL tar över BOVA som byternamn till VDL BOVA
2003: DAF Bus International byter namn till VDL Bus International.
2003: Berkhof byter namn till VDL Berkhof
2008: VDL Bus International byter namn till VDL Bus Chassis
2010: VDL BOVA och VDL Berkhof byter namn till enbart VDL

Det kan nämnas att United Bus på sin tid också ägde brittiska Optare och danska DAB. Tankar fanns även att ta över Ikarus.