I andra ändan av Tuben 1963

Startat av Gunnar D, 08 juni 2011, 21:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

... ses en H19 vid Filipstadsbacken dock i s/v och plåtad med 25 kronorskameran...

Mvh Gunnar

LYR

Tack Gunnar!
Bilden sparad och lagrad för framtida förnöjsamhet.
/ Lasse

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juni 2011, 21:56:46 PM
...H19 vid Filipstadsbacken dock i s/v och plåtad med 25 kronorskameran...

Mvh Gunnar
Tydligen gick det att ta bra bilder med 25-kronorskameran också  :)

HJP

Mr G

Sedan 1963 har konsumentprisindex ökat drygt 10 gånger, och 25 kronor i dåtidens prísnivå motsvarar 254 kr i dagens. Grundbiljetten på biljettbordet inuti vagn 75082 kostade 70 öre vid den här tiden om jag minns rätt, och med 30 öres tillägg, dvs 1 kr nåddes hela innerstadszonen. Om bussbiljetterna hade följt KPI hade alltså dessa resor kostat 7 resp 10 kr idag.

25-kronorskameran klarade situationen galant, för bilden blev ju alldeles lysande. Men jag antar att det gällde att ljusförutsättningarna skulle vara perfekta och att motivet skulle vara stillastående för att nå ett så pass bra resultat som det blev den här gången.
吉先生

Gunnar D

Denna kamera inköptes 1957 för familjebilder och 1962 började jag fotografera fordon med den. Exponeringen var ojämn och endast en slutartid fanns. Optiken var ljussvag, hade dålig hörnskärpa och raka linjer blev böjda i kanterna. Men 6x6 formatet var förlåtande så bilderna kunde bli hyfsade om man hade tur.

/Gunnar