Huvudmeny

Trasig busskur

Startat av reseguiden86, 08 juni 2011, 15:41:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Tycker det är märkligt att folk inte har något annat att göra än att vandalisera tex busskurer. Vad är det som hindrar tex Västtrafik att sätta upp dom gamla hederliga stenkurerna som inte gick att slå sönder?

JDS

Citat från: reseguiden86 skrivet 08 juni 2011, 15:41:38 PM
Vad är det som hindrar tex Västtrafik att sätta upp dom gamla hederliga stenkurerna som inte gick att slå sönder?

Att man inte vill? Det finns ju andra nackdelar med väntkurer i betong, som t ex att det kan kännas lite otryggt i dem samt att föraren har svårt att se om någon väntar på bussen.

1896

Det verkliga skälet är nog reklamen, det ska ju tjänas pengar på allt nuförtiden.  :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 juni 2011, 16:34:40 PM
Det verkliga skälet är nog reklamen, det ska ju tjänas pengar på allt nuförtiden.  :P

Reklamen går att lösa genom att ha affischramar även i betongkur. Orsaken till att betongkurerna togs bort är dem som JDS skrev.

MartinMartin

Sen var det ofta väldigt ofräscht i dom när folk stod i hörnen och pissade.

1896

Isf kan man väl återgå till den där stålvarianten, med två väggar och en bänk ?

pierrew

Såg den kuren även jag idag.  ;)

Enligt 2 gubbar på Hållplatsservice som har hand om busskurerna, så gör dom iallafall inte förlust på krossade rutor, reklamintäkterna täcker det gott och väl plus lite till.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 juni 2011, 17:58:35 PM
Isf kan man väl återgå till den där stålvarianten, med två väggar och en bänk ?

De har ju precis samma nackdelar som betongkuren och är dessutom mycket populära föremål för klo**erattacker.

1896

På vilket sätt är det otryggt att stå i en busskur ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 juni 2011, 18:20:52 PM
På vilket sätt är det otryggt att stå i en busskur ?

Om det bara är insyn från ett håll är det betydligt otryggare än om det är insyn från fyra håll. Dessutom har bussföraren svårt att se den som väntar inne i en kur om den bara har öppning åt ett håll.

1896

Stålkurerna som funnits i Dalarna, har haft insyn från två håll, dessutom ser man siluetter genom väggarna. Fast det är klart, ska det på med reklam också, då blir ju sikten sämre.  ;)

the0fiskis

varför inte fixa plexli glass? som är svårare att ta sönder..

Staffan Sävenfjord

Citat från: the0fiskis skrivet 08 juni 2011, 19:03:12 PM
varför inte fixa plexli glass? som är svårare att ta sönder..

Kostnadsfråga.  Dels dyrare att bygga och dels dyrare att byta ut om det ändå skulle bli skadegörelse.

pierrew

Ja det är en avsevärd skillnad i pris mot vanligt glas, sen är det ju de att plexi blir fult efter ett tag då det inte tål särskilt mycket "beröring".
Ger man det en spark så blir märket kvar och går inte få bort så som på vanligt glas.
(montering av säkerhetsfönster ingick i mitt arbete på Securitas)  ;)

Så vi får väl anta att det är billigare att sätta in vanligt glas i alla kurer och efter hand byta dem som krossas.

Carl Eric

Senast jag ringde till SLs kundtjänst för att anmäla en krossad busskur så frågade operatören om jag visste om det var reklam där eller inte. Tydligen så är det Clear Channel som sköter om kurerna med reklam...!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!