En Ikarus på 635

Startat av Hasse L, 08 juni 2011, 12:34:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

SL H55 4811 Volvo B58-60 / Ikarus, GWD 100 (1974).

Denna söndag i mars 1984 verkar vintern ha släppt sitt grepp och stockholmarna återvänder med direktlinjen från Blidö/Yxlan efter årets kanske första besök i fritidshuset.

HJP

Tack för den!
En Ikarus är alltid trevlig, och inte så vanliga på bild.

HJP

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 08 juni 2011, 13:53:46 PM
Tack för den!
En Ikarus är alltid trevlig, och inte så vanliga på bild.

HJP

Just H55 var dock mindre trevliga att åka i, inredningen var väl närmast standard öststatsmodell?

Nico

Linjen är inte helt borta än....  ;D

Skämt åsido, man verkar ha missat ett och annat. Kommer inte ihåg av vilken orsak, men våren 2009 satt jag bakom styret på en 620 eller om det var en 621. Före Björnhuvuds vägskäl (har jag för mig att det heter) i södergående riktning så fanns det då i alla fall kvar en indragen hållplats där topptavlan fortfarande är kvar och skyltar 635 mot Danderyds sjh. Det kändes lite bortglömt.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussföraren

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2011, 16:19:53 PM
Just H55 var dock mindre trevliga att åka i, inredningen var väl närmast standard öststatsmodell?

Dessa individer blev ju också snart degraderade till "Berga" och lokallinjerna där, möjligen kunde de förekomma på nån 21:a eller 26:a som hade Åkersberga som utgångspunkt.

En riktigt tråkig busstyp som inte blev långvarig, om jag minns rätt så hamnade dessa 10 i Afrika eller var det Sydamerika.

Roland Hn

Den modellen av  Ikarus var inte rolig att köra. Under tiden de var placerade i Åkersberga hade jag äran att vid ett flertal tillfällen köra en dylik på 620. Man fick hoppas på vackert väder, för det läckte något fruktansvärt vid framrutan. Att komma tillbaka till Åkersberga med blöta knän efter en sväng genom skogen till Norrtälje var inte ovanligt, vid dåligt väder.  Vad gäller fjädringen var det ett kapitel för sig. De kallades också för gunghästar. Men genom att titta i innerspegeln kunde man se vilka passagerare som hade vanan inne. För att sitta säkert på stolen lutade de sig när de visste att det var dags för en kurva. Värmekomforten på vintern var inte heller något att skryta med. Nej fick man välja, tog man en CF.
Roland?

Bussföraren

Citat från: Roland Hn skrivet 09 juni 2011, 19:10:40 PM
Den modellen av  Ikarus var inte rolig att köra. Under tiden de var placerade i Åkersberga hade jag äran att vid ett flertal tillfällen köra en dylik på 620. Man fick hoppas på vackert väder, för det läckte något fruktansvärt vid framrutan. Att komma tillbaka till Åkersberga med blöta knän efter en sväng genom skogen till Norrtälje var inte ovanligt, vid dåligt väder.  Vad gäller fjädringen var det ett kapitel för sig. De kallades också för gunghästar. Men genom att titta i innerspegeln kunde man se vilka passagerare som hade vanan inne. För att sitta säkert på stolen lutade de sig när de visste att det var dags för en kurva. Värmekomforten på vintern var inte heller något att skryta med. Nej fick man välja, tog man en CF.
Roland?

Haha..

Det känns igen ;D

51 vagnarna som Vaxholm hade var avsevärt stadigare.

Mats Karlsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 08 juni 2011, 12:34:28 PM
SL H55 4811 Volvo B58-60 / Ikarus, GWD 100 (1974).

Denna söndag i mars 1984 verkar vintern ha släppt sitt grepp och stockholmarna återvänder med direktlinjen från Blidö/Yxlan efter årets kanske första besök i fritidshuset.

Trevligt! I dessa trakter med bl.a. denna busstyp körde min fru en gång i tiden.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussföraren skrivet 08 juni 2011, 21:55:24 PM
Dessa individer blev ju också snart degraderade till "Berga" och lokallinjerna där, möjligen kunde de förekomma på nån 21:a eller 26:a som hade Åkersberga som utgångspunkt.

En riktigt tråkig busstyp som inte blev långvarig, om jag minns rätt så hamnade dessa 10 i Afrika eller var det Sydamerika.

Tack för denna mycket trevliga bild. Ja, H55:orna var under  lång tid stationerade i Åkersberga. Men kring 1983/84 före slopning flyttades några åter till Täby och kunde bl a synas på Danderydslinjerna 602/612 och 606/616.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.