Franska kort: bussar i Colmar i juni 1991, del 2 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 juni 2011, 16:46:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

När jag var i Paris -95, tyckte jag varenda buss hade en "veranda" längst bak, alltså nån form av plattform som såg ut som en uteplats.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 juni 2011, 18:26:31 PM
När jag var i Paris -95, tyckte jag varenda buss hade en "veranda" längst bak, alltså nån form av plattform som såg ut som en uteplats.

Det förekom plattformsbussar i Paris på 1990-talet men det var bara på ett fåtal linjer. De allra flesta var vanliga bussar. Jag vet inte om det förekom i andra franska städer också.


(Mannen som fotograferar fotografen är en kompis till mig.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896


Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 juni 2011, 19:46:19 PM
Måste ju ta onödigt utrymme vintertid.  :)

Nu blir det ju sällan så där jättekallt i Paris att det skrämmer fransmännen från att stå utomhus och njuta av sin Gauloise. Men sedan kom någon på att det går ju lika bra att ha en rökavdelning inne i bussen.

Hur som helst var det en viss känsla att stå ute på bakplattformen när bussen gled fram på Paris boulevarder. Även utan en Gauloise.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Plattform bak fanns åtminstone i Nice också. Det hela är väl ett arv efter den tid då av/påstigning skedde på bakgaveln. Det gav ju fördelen att Gauoiserökarna slapp förpesta hela bussen också.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 juni 2011, 22:08:06 PM
Plattform bak fanns åtminstone i Nice också. Det hela är väl ett arv efter den tid då av/påstigning skedde på bakgaveln. Det gav ju fördelen att Gauoiserökarna slapp förpesta hela bussen också.

Det är säkert så att man tyckte det var praktiskt att ha plattform när det fanns konduktör och avstigning skedde bak. Men på bussarna i Paris 1986 var det enmansbetjäning och påstigning fram. Man fick alltså gå genom hela bussen för att komma till plattformen och det gick heller inte att stiga av direkt från den (om man inte hoppade över räcket).

Kan också lägga till att bussföraren, som syns vid framdörren, var mycket trevlig och erbjöd sig sedan att fotografera oss så vi skulle få ett extra minne från en parisisk plattformsbuss. Och jodå, han rökte Gauloise.

Det var inte så länge sedan jag var i Nice men då fanns inga plattformsbussar kvar. Jag tror inte jag varit i Paris sedan 1986 så därför frågar jag: finns plattformsbussar kvar där?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)