För 51 år sedan

Startat av LYR, 05 juni 2011, 14:06:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Den här bilden tog jag med en "Steky" s.k. spionkamera, laddad med 16 mm film.
Då mest en testbild, men idag ett tidsdokument, som är värdefullt med nostalgiska minnen.

/ LYR

Gunnar D

Mycket stämningsfull miljöbild! Tack för den!
Opel Kapitän -59 (jag har haft en sådan!) och en Cheva ca 53-54!
Gärna mer sådana bilder!

Mvh Gunnar

HJP

Mycket snyggt!
Det gick att få bra bilder med 16 mm-film också.

HJP

Hasse L

Åsynen av trådbussledningsväxeln i förgrunden väcker ett minne: En lördag vintern/våren 1960, efter skolan, åkte jag 33:an söderut och i bilkön på Skeppsbron märkte jag att föraren körde på batteriet genom denna växel för att inte (med strömpådrag) riskera att hamna på Årstalinjernas ledningar via Södergatan (i stället för mot Götgatan). I juni insattes brännoljevagnar på linje 33 pga förlängningen Odenplan - Norrtull (- Karolinska).

Mvh /H.

Roland Hn

Mycket nostalgi i denna bild. Taksökaren och annat. Men guldklimpen är väl bussen i backen och Slussbaren. Det var en härlig tid före hamburgare och kebab. Riktig mat serverades, bland annat fiskpudding som icke skall förväxlas med fiskbullar. Ser fram mot merbilder med denna höga nostalgifaktor.
Roland?

Mr G

Och vilken linje kan vi ha capitolen på då? Finns ju ett helt gäng att välja på.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 07 juni 2011, 23:52:53 PM
Och vilken linje kan vi ha capitolen på då? Finns ju ett helt gäng att välja på.

Vi säger väl 65 el 66 även om 59 och 73 också är tänkbara.

/Gunnar

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juni 2011, 11:08:36 AMler bilder från den här tiden- har letetat , men lovar återkomma om gömman upptäcks.
..eller varför inte en extra ersättare för någon av trådbussarna 90-91...?
Jag har fler bilder någonstans...från den här perioden, men lovar återkomma då gömstället upptäckts.
/ LYR

Har redigerat inlägget utan att ändra innehållet. /Staffan

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 08 juni 2011, 16:12:33 PM
Har redigerat inlägget utan att ändra innehållet. /Staffan

Du kanske ska ta och ändra det en gång till då. Jag tycks vara felciterad....   ???

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juni 2011, 21:12:52 PM
Du kanske ska ta och ändra det en gång till då. Jag tycks vara felciterad....   ???

/Gunnar

Då får jag nog be den ursprunglige författaren att göra det. I den tidigare versionen såg inlägget ut som det brukar göra när man råkat ta bort en klammer i citatsträngen. Jag satte bara dit klammern och utgick från att det då skulle bli rätt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 08 juni 2011, 16:12:33 PM
..eller varför inte en extra ersättare för någon av trådbussarna 90-91...?
/ LYR

Varför inte... 31 jan 1960 var en söndag. Kanske användes enmansvagnar (exvis Capitol) på 90/91 på söndagar vid fototillfället.

/Gunnar

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juni 2011, 21:49:24 PM
Varför inte... 31 jan 1960 var en söndag. Kanske användes enmansvagnar (exvis Capitol) på 90/91 på söndagar vid fototillfället.

/Gunnar
Ja visst var det väl så vill jag minnas, på söndagarna var det lågtrafik och man sparade en konduktörslön.
/ LYR