Huvudmeny

En med cykel i Seattle

Startat av HJP, 04 juni 2011, 20:22:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Här en buss på linje 101, med cykel, i underjordisk terminal, som även trafikerades av spårvagnar. 5 maj 2011.

HJP

Fikman

Vore väll nått för sthlm att ta efter

the0fiskis

tycker jag med  :) det verkar ochså enkelt sätt

HJP

Citat från: the0fiskis skrivet 06 juni 2011, 18:24:36 PM
tycker jag med  :) det verkar ochså enkelt sätt
Det verkar mycket enkelt.
Trafikanterna sätter själva fast cykeln och stiger på bussen.
Vid avstigning tar man sedan loss cykeln själv.
Allt går enkelt och snabbt. Bussföraren väntar utan att vara otålig.
Överhuvudtaget, tycker jag att bussförarna tog det lugnare än i Stockholm. Alla tjänar på det.

HJP

1896

Skulle säker bli gnäll om att Cyklarna skymmer sikten, eller nåt, om det infördes här.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 juni 2011, 22:33:44 PM
Skulle säker bli gnäll om att Cyklarna skymmer sikten, eller nåt, om det infördes här.

Verkar ju annars vara en smart anordning. Men det gäller för bussföraren att inte köra för närvarande framförande buss vid en hållplats.

Var det för övrigt inte SvOf28-an som lyckades med det någon gång med cyklar på stället? Eller var det någon annan veteranbuss?

Taunusch

Med tanke på att Bilprovningen underkänner fordon som har antenn monterad på framskärmen av trafiksäkerhetsskäl så har ju jag lite svårt att tro att detta skulle fungera här i Sverige....

Fikman

Citat från: Taunusch skrivet 06 juni 2011, 22:54:52 PM
Med tanke på att Bilprovningen underkänner fordon som har antenn monterad på framskärmen av trafiksäkerhetsskäl så har ju jag lite svårt att tro att detta skulle fungera här i Sverige....
Klarar bilprovning av att godkänna färdtjänstfordon som har ett fotsteg som sticker ut 2,4 dec på högersidan så ska dom klara av att godkänna ett sånt ställ

1896

Var det inte nåt tjafs med dom där cykelställen man monterar på dragkroken på en personbil, att dom skymde reg skylten ?

Björn Forslund

SL bedrev försök med cykeltransporter på Ekerö i mitten av 90-talet. SvOf:s buss Swebus 1356 (H12 5508 Scania CN112) är försedd med fästen för cykelställ fram och ett sådant finns att hänga på. Verkar inte vara några problem med detta, eller att få det godkänt.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2011, 22:48:07 PM
Verkar ju annars vara en smart anordning. Men det gäller för bussföraren att inte köra för närvarande framförande buss vid en hållplats.

Var det för övrigt inte SvOf28-an som lyckades med det någon gång med cyklar på stället? Eller var det någon annan veteranbuss?

Om det var 28:an så var det isåfall innan SvOf ägde densamma!
Men det var inte helt ovanligt att en del bussar förr hade ett par små popnitade plåtbitar på bakgaveln. De hade fått påhälsning av bakomvarande buss med utfällda "horn" och och därmed ett par hål i baken...

yngrot

För en som har 0 koll är denna linje typ stadstrafik eller mer förort?? Sätena ser väl ut att vara mer förort med höga ryggstöd??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

HJP

Citat från: yngrot skrivet 08 juni 2011, 17:41:36 PM
För en som har 0 koll är denna linje typ stadstrafik eller mer förort?? Sätena ser väl ut att vara mer förort med höga ryggstöd??
Jag har inte heller koll på denna linje, men eftersom bilden är tagen i Seattle, och bussen är skyltat Seattle, så kan man tänka sig att den kommer från någon förort.

HJP