Volvo 5000 med innedörrar.

Startat av Möllers, 02 juni 2011, 23:53:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers


Cyklisten

Den har alltså inga fotoceller för avstigande, eller var de monterade som på dagens 7700? Antar att det är Aabenraa-kaross.

Bussfanatikern

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 02 juni 2011, 23:53:13 PM
Har aldrig sitt nån volvo 5000 med innedörrar tror det heter så.

http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=14267
Ok men det fanns ett antal sådana i Göteborg för några år sedan. Det var GS-bussarna 16-22 som var i detta utförande. Dessa hade dock två dörrar även bak men inga fotoceller utan man fick öppna dörrarna med en knapp istället. Kanske är det så på den här bussen också.

Jan

Fotocellen kan sitta ovanför dörren, men jag vet inte. Inåtgående bakdörrar fanns för, men i idag är risken att klämmas större än utåtgående dörrar. Det är en anledning till att vi ha detta i S.
I branschen 37 år

Bussfanatikern

Citat från: Jan skrivet 03 juni 2011, 06:27:55 AM
Fotocellen kan sitta ovanför dörren, men jag vet inte. Inåtgående bakdörrar fanns för, men i idag är risken att klämmas större än utåtgående dörrar. Det är en anledning till att vi ha detta i S.
På MAN-bussarna sitter fotocellen ovanför dörrarna men så är det ju också på vissa modeller av Volvo och Scania. En annan anledning till att vi har utåtgående dörrar i mitten och bak är att det blir tätare isolering mot drag.

Cyklisten

Citat från: Bussfanatikern skrivet 03 juni 2011, 02:01:25 AM
Ok men det fanns ett antal sådana i Göteborg för några år sedan. Det var GS-bussarna 16-22 som var i detta utförande. Dessa hade dock två dörrar även bak men inga fotoceller utan man fick öppna dörrarna med en knapp istället. Kanske är det så på den här bussen också.

Dessa var ju fd. Danmarksbussar så cirkeln är sluten!

Kim

Der var ingen fotoceller nej. Og en Volvo 5000 er på B7L chassis.

Ersa

Denna typ av mitt- och bakdörrar har alla Solarisvagnar i Umeå, då med fotoceller ovanför dörren i kombination med dörrknappar för passagerarna. Klämrisken är minimal. Snarare är det lite svårare att få igen en sådant dörrpar om folk står i närheten av den, jämfört med "konventionella" dörrar. Detta pga väldigt effektiva fotoceller.