Nyköping 1966, en hektisk lördagsrusning...

Startat av Leif Spångberg, 02 juni 2011, 17:38:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg

...kan det tyckas, med bilar, folk, trafik...

Nu protesterar kanske någon eller flera, det kan inte vara en lördag, ty det är ju en skolbuss.

Just det, för på den tiden gick man i skolan, även på lördagarna, men i regel bara halv dag och klockan är bara kvart i elva.

Möllers

Ersa

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 02 juni 2011, 17:55:52 PM
Stavade man helsingborg med Ä för ?

"Stadens namn stavades under perioden 1912–71 Hälsingborg. I samband med kommunreformen 1971 ändrades namnet tillbaka till Helsingborg, efter påtryckningar från stadens exportindustrier."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helsingborg

bilomnibussen

Mycket trevlig bild! Jag började med fria lördagar i gymnasiet ett år före de andra. Jag tyckte det inte fanns anledning att åka in till stan för ett par lektioner och få vänta flera timmar på bussen hemåt igen.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Oj, en Volvo/Thor med reklam i takkanten. Kunde t o m vara kul att åka till skolan en lördag med en sådan buss!
Det var väl någon gång i mitten av 60-talet man slutade med lördagslektionerna? Var det i samma veva som lördagen blev arbetsfri?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 juni 2011, 20:17:57 PM
Oj, en Volvo/Thor med reklam i takkanten. Kunde t o m vara kul att åka till skolan en lördag med en sådan buss!
Det var väl någon gång i mitten av 60-talet man slutade med lördagslektionerna? Var det i samma veva som lördagen blev arbetsfri?

Varierade möjligen lite i olika kommuner men lite googling ger vid handen att det var 1968 som femdagarsvecka i skolan genomfördes i hela landet.

År 1959 hölls en omröstning för alla skolelever fick rösta ja eller nej till femdagarsvecka. Om jag inte helt missminner mig vann nej stort. Propagandan om kortare sommarlov och fler läxor de dagar man gick i skolan samt eventuellt också läxor till måndagen skrämde de flesta, bland annat mig.

Femdagarsveckan i arbetslivet måste ha införts tidigare än i skolan. Mitt första feriearbete bestod i att packa korv på en livsmedelsfabrik år 1960 och redan då hade vi 5-dagarsvecka.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HB

Helt rätt. Läsåret 1967-68 var sista läsåret man gick i skolan på lördagar. /Henrik /

Jimpan

Då och nu.
Inte en lördagförmiddag dock, och det är många, många år sedan det passerade en buss på västra Storgatan senast...
Husen går dock att känna igen även om det är lite mer färgglatt idag. Gatusmyckningen och renoveringsställningarna på Scandic Hotell (f.d. Stadshotellet) gör tyvärr att man inte kan se detaljer längre bort, men ändå!

/Jimmy
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."

Leif Spångberg

Tack Jimmy, för den jämförelsebilden. Intressant att se hur stadsmiljöerna förändras över tiden. Inte minst hur byggnaden till höger har putsats till.

På min bild från -66 ser den minst sagt grå och tråkig ut, samt inte alls särskilt gammal ut. Nu verkar den vara en riktigt fin gammal byggnad som är välbevarad. Ex.vis detaljerna som fönstren i gatu-nivån, portalen.

Är Oscaria butiken nedlagd... o ingen Zündapp ??   :(

Om jag tänker till ordentligt, så undrar jag om inte mitt foto är från Mars 1966, då SSS gjorde en utflykt till ASJ i Linköping, med paus i Nyköping.

/Leif

Jimpan

Hej Leif!
Centrala Nyköping är relativt förskonat från massrivningar och moderna byggnationer, med några få undantag. Och det mesta som har tillkommit är byggt i en stil som passar in.
Gula huset är sedan länge apotek, Handelsbanken verkar husera i samma lokaler som 1966 i det högre huset i mitten och stadshotellet lever o frodas men under kedjenamnet Scandic som sagt. Oscaria är ersatt av Specsavers.
Och ingen Zundapp, vilket nog är lugnast, bara cykeltrafik tillåten på gågatan...
Värt att nämna i övrigt om busstrafiken är att sedan 15-talet år tillbaka så går all stadstrafik utanför de centrala delarna på gott o ont. Det blir till att gå ett eller två kvarter extra för de äldre som vill besöka torghandeln exempelvis...
Hur det blir efter man inviger nya resecentrum vid bangårdsområdet bredvid tågstationen återstår ju också att se!

/Jimmy
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."