Sista maj i Nacka/Värmdö

Startat av Peter Erret, 02 juni 2011, 15:22:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Börjar i Gustavsberg

för att fortsätta vid Sarvträsk, Orminge

och avsluta vid Skurustugan, Nacka

bisquit

Härliga bussmodeller! Speciellt Säffle 2000. Totalrenovera gärna dem och kör dem några år i Örebro tack! Men fy sjutton vad mycket lik det rullar där ute! Varför håller inte bussbolagen efter sina bussar bättre?  ???

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 02 juni 2011, 15:56:47 PM
Men fy sjutton vad mycket lik det rullar där ute! Varför håller inte bussbolagen efter sina bussar bättre?  ???

För att vi nu är framme i slutet av en avtalsperiod i N/V - ett gammal avtal som dessutom inte innehåller så mycket kvalitetskrav från SL. Annat blir det med de nya SL-avtalen där kvalitet står högt på dagordningen, operatören får betalt per resenär på vissa linjer och kundnöjdheten ska vara i fokus. :)

AndersP

Citat från: bisquit skrivet 02 juni 2011, 15:56:47 PMMen fy sjutton vad mycket lik det rullar där ute! Varför håller inte bussbolagen efter sina bussar bättre?
Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2011, 16:06:48 PM
Annat blir det med de nya SL-avtalen där kvalitet står högt på dagordningen
Är kvalitet liktydigt med att lackera om kofångaren efter varje vinter? Är det avgörande för att kunderna ska vara nöjda? Jag tror och hoppas att kunderna prioriterar att bussen fungerar bra och är hel och ren inuti. Och självklart att faktiskt bussen kommer när den ska!

Ersa

Citat från: Andy skrivet 02 juni 2011, 16:14:43 PM
Är kvalitet liktydigt med att lackera om kofångaren efter varje vinter? Är det avgörande för att kunderna ska vara nöjda? Jag tror och hoppas att kunderna prioriterar att bussen fungerar bra och är hel och ren inuti. Och självklart att faktiskt bussen kommer när den ska!

Självklart är det viktigt att bussarna är i bra invändigt skick. Men huruvida alla bussar i Nacka/Värmdö fungerar bra och är hela och rena inuti idag och bara slitna på utsidan kan jag inte svara på.

Peter Erret

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2011, 16:25:37 PM
Självklart är det viktigt att bussarna är i bra invändigt skick. Men huruvida alla bussar i Nacka/Värmdö fungerar bra och är hela och rena inuti idag och bara slitna på utsidan kan jag inte svara på.
Sitter i en glasbur, jävig.  :-X
Kanske någon annan kan svara.  ;)

AndersP

Citat från: bisquit skrivet 02 juni 2011, 15:56:47 PM
Men fy sjutton vad mycket lik det rullar där ute! Varför håller inte bussbolagen efter sina bussar bättre?
Citat från: Andy skrivet 02 juni 2011, 16:14:43 PM
Jag fick intrycket att bisquits inlägg var baserat på bilderna, inte den generella fordonssituationen i området. Att bedöma bussens skick efter dess utsida är ju ingen bra "metod"; men "metoden" används ju också av kunderna, så det finns ju en viss poäng i att måna om bussens yttre för att höja "upplevd kvalitet", trots att resan inte blir ett dugg bekvämare.

Ersa

Citat från: Andy skrivet 02 juni 2011, 16:45:19 PM
Jag fick intrycket att bisquits inlägg var baserat på bilderna, inte den generella fordonssituationen i området. Att bedöma bussens skick efter dess utsida är ju ingen bra "metod"; men "metoden" används ju också av kunderna, så det finns ju en viss poäng i att måna om bussens yttre för att höja "upplevd kvalitet", trots att resan inte blir ett dugg bekvämare.

Hur som helst ser åtminstone jag fram mot framtida avtal där både yttre- och inre- samt förarkvalitet lönar sig för operatören. :)

AndersP

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2011, 16:56:57 PM
Hur som helst ser åtminstone jag fram mot framtida avtal där både yttre- och inre- samt förarkvalitet lönar sig för operatören. :)
I agree!

bisquit

Jag menar rent allmänt bedrövligt skick runt om i landet oavsett operatör. Visst är det insidan och drivlinan som räknas. Men det ser ju inte alltid kunden. Utan de reagerar mest på utsidan. För problemet har tidigare varit att man lagt så dåliga anbud att man inte har råd med ordentlig service. Ser med spänning på hur det blir nu, under Keolis flagg. På min fars garage i Lilleström Så ligger företaget 20 miljoner back. Vilket resulterar i att de inte har råd att Serva bussarna, samt möjlighet att skapa en god arbetsmiljö. Så det som egentligen behövs göra är att lagstifta vad för kriterier man måste ha med i en upphandling. Samt ännu tuffare klausuler, över hur ett avtal skall skötas. Samt skriva med fortlöpande förarutbildnings-krav i avtalen.  För ju mer utbildade och körkunniga förare. Ju mindre skador blir det! 8)

Camilla

Jag kan svara på att en del bussar ser bedrövliga ut på insidan och 18xx ser värst ut invändigt för dom är regält sunkiga efter 14/15 år i trafik med samma säten

Buzz

Två av bussarna har vita regskyltar.
Är det du som har maskerat dom och i så fall, vad är syftet? Ser hemmagjort ut, nyfiken.
Annars är det klantigt att köra med så slitna skyltar.

Peppen

Citat från: Buzz skrivet 03 juni 2011, 02:42:11 AM
Två av bussarna har vita regskyltar.
Är det du som har maskerat dom och i så fall, vad är syftet? Ser hemmagjort ut, nyfiken.
Annars är det klantigt att köra med så slitna skyltar.

Är väl garanterat slitna skyltar pga vägsalt och regelbunden tvättning, är ett problem hos många bussbolag.

Veolia i Linköping gjorde för något år sedan ett eget försök med att montera gråtonade plastskivor framför båda skyltarna, men då kom Farbror Blå illa kvickt och sa ifrån... :)

Jo

Citat från: Tommy P skrivet 03 juni 2011, 16:57:58 PM
Är väl garanterat slitna skyltar pga vägsalt och regelbunden tvättning, är ett problem hos många bussbolag.

Veolia i Linköping gjorde för något år sedan ett eget försök med att montera gråtonade plastskivor framför båda skyltarna, men då kom Farbror Blå illa kvickt och sa ifrån... :)

Ja problemet finns ju med den nya typen av skyltar som inte klarar användning. Frågan är om det inte är transportstyrelsen som skulle få sig en känga för detta problem istället. Nu är väl yrkestrafiken mest drabbad men när skyltarna kommer till åren kan man väl gissa att man även kommer att se många privatbilar med utslitna skyltar.