Första Juni på Keolis Frihamnen

Startat av MartinMartin, 02 juni 2011, 13:10:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Dagen började redan vid frukosten hemma med ett samtal från driften som undrade om Jag kunde ta en rad som hängde från en Södertjänst innan min. Jag tackade "Ja" och begav mig mot Gullmarsplan för att lösa av en 4:a

Bussen kom 30 minuter sen och innan Jag var tillbaka till Gullmarsplan så var Jag 62 minuter sen  ;D


Keolis 7020 på Valhallavägen

Var ju lite trevligt att få ratta en Volvo igen.

Så stod man då på Gullmarsplan samtidigt som min ordinarie tjänst skulle ha börjat på Fridhemsplan.
Åkte tillbaka med 7020 och tog en kaffe och ett toabesök på Fridhemsplan och tog sedan min uppställda 5343
och körde till Värtavägen för att kliva in i tid mot Stora Essingen. Framme vid Essingetorget fick man sträcka på benen lite.


Keolis 5343 vid Essingetorget

Avlösning vid Fridhemsplan för en paus och sen väntade 5099 på tre varv Stadshagen.


Keolis 5099 vid Stadshagsplan

Första varvet hade jag tom buss, andra varvet en till Stadshagen och tom tillbaka och tredje varvet fick Jag med mig 2 dit
och tom tillbaka  8)

Sen var det kaffe och en macka på Fridhemsplan.

Keolis 5099 vid Fridhemsplan

Sen var det tre varv till till Stadshagen, dock med 30 minuters trafik istället för 20 och då sitter man ju och funderar varför man inte kör 20 minuter hela tiden, eftersom man ändå binder upp en bemannad buss så kostnaderna skulle ju inte bli så mycket dyrare än att man ska sitta och vänta vid Fridhemsplan  en kvart mellan varven.

På andra varvet klev det på en man med sina 2 barn som åkte med mig ett varv för dom tyckte att det är så trevligt att åka buss !!!
Lite roligt med sällskap.

Sen var det matrast vid Fridhemsplan och när Jag sedan skulle tomma ut till Stora Essingen för att köra 91:an så vägrade bussen
att starta. Efter att ha fått hjälp via radion med att pumpa Etanol där bak så hoppade den igång och resan kunde börja.

Ut till Essingen och vid Primusgatan tändes batterilampan och röd triangel. Trafikledningen bad mig att fortsätta så långt det gick.
Och vid Gjörwellsgatan-Rålambsvägen vid Västerbroplan så kokade bussen som ett ångstrykjärn så här slog Jag stopp och resenärerna fick promenera till Västerbroplan och ta 4:an







Efter 20 minuter kom RTL och hämtade mig med bil och vi åkte till Hornsbergshallen och Jag fick ta ut 5153
och bege mig mot Fridhemsplan för att vänta upp flexen som körde min tur från Frihamnen.


Keolis 5153 vid Fridhemsplan

Åter ut till Essingeöarna och på tillbakavägen pågick bärgning av 5099





Sen fick Jag för första gången idag se min arbetsplats för att hämta en kollega som ville ner till centralen.


Keolis 5153 vid Frihamnsdepån



Och så började dagen närma sig sitt slut med avgång 02:53 från Essingetorget mot Frihamnen.

Keolis 5153 vid Essingetorget

Tomkörning från Frihamnen till Hornsberg och uppställning på A-rampen

Keolis 5153 vid Hornsbergshallen

På väg ut ser Jag att 5099 kommit hem.


Sen var det bara att hoppa in i bilen på den för tillfället ödsliga parkeringen och bege sig norrut.


Ja, fördelen med att åka på dom här tiderna är ju att man slipper trängselskatt  ;D  ;D


37 minuter senare kliver Jag ur hemma för att sova en skön "natts"-sömn

Hoppas det uppskattas !!

            //Martin

Patrik

Var det någon rem som hade lossnat/gått sönder på Maxcin?
Har för mig att den jag körde på Arlanda gjorde exakt likadant och visade samma symboler.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

MartinMartin

Citat från: Patrik skrivet 02 juni 2011, 13:17:37 PM
Var det någon rem som hade lossnat/gått sönder på Maxcin?
Har för mig att den jag körde på Arlanda gjorde exakt likadant och visade samma symboler.

Skulle väl tro att nån fläktrem gått av, men Jag tillhör dom som har noll intresse av hur grejerna
fungerar, bara dom fungerar  ;)

Mikey

Såna här reportage älskar jag!  :)

Karsten

Trevligt! Men jag förstår inte rubriken. Det verkar som du jobbar i Frihamnen, men tjänsten börjar i Fridhemsplan och slutar i Hornsberg. ???

MartinMartin

Citat från: Karsten skrivet 02 juni 2011, 13:31:40 PM
Trevligt! Men jag förstår inte rubriken. Det verkar som du jobbar i Frihamnen, men tjänsten börjar i Fridhemsplan och slutar i Hornsberg. ???

Nej, det blev ju inte så mycket Frihamnen. Men det är där Jag jobbar, men Jag har inget emot att utgå från Hornsberg heller
så när dom frågar så säger Jag oftast Ja, bara den inte slutar vid Östra Station eller så mitt i natten.

Men du har helt rätt i att den här tjänsten är en Hornsbergstjänst.




Alex Ljusteröbon

Mycket trevligt "Repotage". Det gillas mera sånt :)
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

MartinMartin

Men något som är otroligt skönt på Keolis jämfört med KR Trafik är att man får hjälp när något händer.
Saknar inte att sitta ute i obyggden med en radioanläggning som man lika gärna kunde vara utan.

Ersa

Citat från: MartinMartin skrivet 02 juni 2011, 22:02:53 PM
Men något som är otroligt skönt på Keolis jämfört med KR Trafik är att man får hjälp när något händer.
Saknar inte att sitta ute i obyggden med en radioanläggning som man lika gärna kunde vara utan.

Men den radioanläggningen du nämner (av märket Init) är dock UL:s egendom, och inget KR Trafik är skyldiga till. Men jag håller med om att den numera är förlegad och snarast bör ersättas med exakt samma modell som SL:s BussPC (även den av märket Init).

Att jämföra dessa två komradiosystem från samma tillverkare är lite som att jämföra en NMT-mobil med grön skärm och som inte ens kan skicka sms, med en någorlunda ny iPhone med färg- och pekskärm. 8)

MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2011, 22:13:14 PM
Men den radioanläggningen du nämner (av märket Init) är dock UL:s egendom, och inget KR Trafik är skyldiga till.

Nej, men eftersom dom inte ersätter sina förares telefonkostnader så anser man att radion ska användas.
Tro mig, det här har jag tagit upp många gånger !!!!
Man ska kontakta Nobinas trafikledning som ska kontakta KR:s Jour, alternativt så ringer man jouren via Initen,
men det slutar alltid på samma sätt, att Jag som förare tar min mobiltelefon och ringer med istället,
eftersom det fungerar 25 miljoner gånger bättre och säkrare.
Även under kontorstid när Initen är kopplad till KR så ska du inte tro att nån depåchef sitter och kollar om
det är nån buss som gör ett anrop utan 99 ggr av 100 kommer det "trafikledare upptagen".
Nu kommer väl diskutionen om att det är småpengar och det är det, men det är det för KR Trafik också och
Jag har tagit upp det massor av gånger då Jag jobbade där att det skulle räcka med en symbolisk tia i månaden men dom säger Nej, dom anser att radion räcker gott och väl för att kommunicera med.

JDS

Lustigt att principer är så viktiga för dig i ett fall (när det gäller att få betalt för mindre utlägg) men verkar helt oviktiga i ett annat fall (förarens ansvar för trafiksäkerheten när en varningslampa indikerar att något är fel). Frågar du mig så tycker jag att du verkar vara en lite strulig typ, som gärna vill ha lönen utan att ta hela det ansvar som den är förknippad med... men alla kan ju ha en dålig dag  8)

MartinMartin

Citat från: JDS skrivet 02 juni 2011, 22:48:05 PM
Lustigt att principer är så viktiga för dig i ett fall (när det gäller att få betalt för mindre utlägg) men verkar helt oviktiga i ett annat fall (förarens ansvar för trafiksäkerheten när en varningslampa indikerar att något är fel). Frågar du mig så tycker jag att du verkar vara en lite strulig typ, som gärna vill ha lönen utan att ta hela det ansvar som den är förknippad med... men alla kan ju ha en dålig dag  8)

Trafiksäkerhet ?

Att batteriet inte får laddning... haha, ja jag säger då det.


Jonas Strömblad

Citat från: JDS skrivet 02 juni 2011, 22:48:05 PM
Lustigt att principer är så viktiga för dig i ett fall (när det gäller att få betalt för mindre utlägg) men verkar helt oviktiga i ett annat fall (förarens ansvar för trafiksäkerheten när en varningslampa indikerar att något är fel). Frågar du mig så tycker jag att du verkar vara en lite strulig typ, som gärna vill ha lönen utan att ta hela det ansvar som den är förknippad med... men alla kan ju ha en dålig dag  8)

Protest!!!
Jag tycker MartinMartin trycker på en viktig punkt, dvs att de kommunikationsredskap som arbetsgivaren tillhandahåller skall vara användbara och fungera när man behöver dem. För det första skall man inte behöva ta till sin egen mobiltelefon för att få hjälp, och om man nu ändå gör det för att reda upp en situation skall man inte behöva stå för det själv (även om det är småsummor det handlar om).

Man kan önska att bussarna man kör fungerar (en självklarhet?), och att felmeddelanden som kommer upp är något som skall tas på allvar... Så är dock inte fallet "in real life". Man plockar ut en buss på garaget som genast sätter igång att plinga och larma om både det ena och det andra. Ibland ber man att få byta till en annan buss, men man får ofta svaret att det där är inget fel, det är bara att köra...
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 02 juni 2011, 23:10:47 PM
Jag tycker MartinMartin trycker på en viktig punkt, dvs att de kommunikationsredskap som arbetsgivaren tillhandahåller skall vara användbara och fungera när man behöver dem. För det första skall man inte behöva ta till sin egen mobiltelefon för att få hjälp, och om man nu ändå gör det för att reda upp en situation skall man inte behöva stå för det själv (även om det är småsummor det handlar om).

Här är det dock även huvudmannen som ska blandas in. Att förare inte får tillägg för mobilsamtal från arbetsgivaren (i deta fall KR Trafik) är trist, men jag tycker att dessa samtal gott och väl kan ersättas direkt från UL. Det är ju UL inte har en fungerande kommunikationsradio, och som dessutom dragit ut på tiden och inte beställt en ny BussPC i tid, något som man gott och väl hade kunnat göra samtidigt som SL storhandlade år 2005. Men att få en länshuvudman att ta efter grannlänets länshuvudman verkar ibland vara oerhört svårt.

Jag undrar hur mycket pengar trafikledningen på Nobina i Uppsala lägger ner på mobilsamtal varje månad pga att deras utrop över radion inte hörs, och att de då måste leta upp förarnas privata mobilnummer i sina register och ringa dem.