Det som en gång var en bussdepå...

Startat av Mikael Ringmarck, 01 juni 2011, 22:29:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

..ska nu åter husera bussar, har jag hört ryktesvägen. Halva hallen ska vara full av nya Omnilinkar som väntar på att levereras. Det kanske kan stämma med tanke på att jag såg två nya ledvagnar på gården för några veckor sen. Då var dessutom JMR där.

Här är två gamla bilder från hallen.

0583 står i fack 9 och inväntar omhändertagande av tvätthallspersonal.

De fina solnedgångarna över Brommahallen är något jag saknar.  :-\

yngrot

Trevlig bild att se innan man hoppar ner i bingen  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael Ringmarck

Kul att det uppskattades!  :) För de som inte gått och lagt sig kommer några bilder till som jag råkade stöta på:

En till fd. Gävle-MaxCi. Här ser man att dessa bussar var utrustade med bara en taklucka och inga öppningsbara fönster. Visst vart det varmt på sommaren men CN113 har i alla fall ordentliga takfläktar. Åkte nyligen en av Omnicity-bussarna i Nobinas 69-serie med förflutet i Umeå. Den hade varken takluckor eller öppningsbara fönster. Några takfläktar lyckades varken föraren eller jag få igång. Bastu!

1744 är färdigkörd för säsongen. Här har den precis passerat tvätthallen och fått en lapp med texten "Sommar-avställd".

Både bussen och linjen är historia för Brommas del. 513 körs nu av Råsta men i och med kommande upphandling ska Lunda och Råsta bli ett trafikområde så vi kanske åter får se en "Bromma-buss" här?

JAB

Men Nobinas OmniCity i 69xx-serien har ju AC i hela bussen, det brukar bara vara att ställa passagerarklimatvredet i mittenläget ungefär. Funkar den inte får ni väl felrapportera enligt gängse rutiner inom företaget.

a32

Har sett en del bussaktivitet i Bromma den senaste tiden, däckbytare och olika bussar, det är väl SL som gör nytta av sina lokaler.
I nästa upphandling är väl Nockebybanan/Tvärbanan med i samma paket som Nobina Lunda och Råsta.

Swebus 4494 på linje 110 mot Alvik på Johannesfredsvägen, platsen för kommande Ulvsunda depån den 12 april 2009

/a32   ;)

Mikael T Nilsson

Tack för ett mycket trevligt bildsvep över gamla Brommabussar!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Trevliga bilder att vakna upp till  ;)  Men underligt att man köper bussar med bara 1 taklucka ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JAB

Citat från: yngrot skrivet 02 juni 2011, 09:08:10 AM
Trevliga bilder att vakna upp till  ;)  Men underligt att man köper bussar med bara 1 taklucka ..

En lucka måste det vara för nödutgångens skull.
På en del platser hölls det förhandlingar omm takluckor och öppningsbara fönster kontra städning av bussar och den extra tid som behövs för servicepersonalen att stänga fönster och luckor innan tvättmaskinen. Resultatet kan då i värsta fall bli en buss som känns mera som en bastu att åka i under sommaren, men de var utrustade med takfläktar i alla fall. En parallell kan vara SL-Buss "Hockeyklubbor" som inte hade taklucka i "släpet".

Omnilasse

Citat från: a32 skrivet 02 juni 2011, 08:38:47 AM
Har sett en del bussaktivitet i Bromma den senaste tiden, däckbytare och olika bussar, det är väl SL som gör nytta av sina lokaler.
I nästa upphandling är väl Nockebybanan/Tvärbanan med i samma paket som Nobina Lunda och Råsta.
Ja, eller snarare är det nog framförallt Keolis som desperat är ute efter var man ska placera några hundra bussar i väntan på trafikstart. De måste ju lämpligen finnas i Stockholmsområdet för att få dit teknisk utrustning, kunna provköras etc och man vill ju inte gärna ha dem på alltför obevakat utrymme!

Det stämmer att Råsta och Bromma (eller Lunda kanske man ska säga) är i samma paket, tillsammans med NB och TB, men till paketet hör faktiskt också Saltsjöbanan. En klok lösning med tanke på om tvärbanan ska byggas vidare till Slussen. Nu verkar ju det dock vara lite löst för tillfället och då hade det förstås varit bättre att lägga SB ihop med N/V. Men vi får väl se vad som händer...

Mikael Ringmarck

Citat från: JAB skrivet 02 juni 2011, 08:20:54 AM
Men Nobinas OmniCity i 69xx-serien har ju AC i hela bussen, det brukar bara vara att ställa passagerarklimatvredet i mittenläget ungefär. Funkar den inte får ni väl felrapportera enligt gängse rutiner inom företaget.

Haha, å fasen.  :D Även 4146 hade "bullen" på taket och vi misstänkte att det kanske varit en fungerande AC någon gång. Jag tror inte någon på garaget känner till att det finns på dessa 69-vagnar. Och utan service lär väl AC:n klappa ihop med tiden?

Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 02 juni 2011, 09:29:35 AM
Ja, eller snarare är det nog framförallt Keolis som desperat är ute efter var man ska placera några hundra bussar i väntan på trafikstart. De måste ju lämpligen finnas i Stockholmsområdet för att få dit teknisk utrustning, kunna provköras etc och man vill ju inte gärna ha dem på alltför obevakat utrymme!
---

Desperat vet jag inte, däremot en noggrann planering för att kunna ta emot alla fordonsleveranser för montering av SL-utrustning m.m. Förutom SL-anläggningarna Bromma och Hammarby förhyrs inhägnade ytor runt om i länet för ändamålet.

/Ted

MrH

Citat från: Ted S skrivet 02 juni 2011, 11:25:51 AM
Desperat vet jag inte, däremot en noggrann planering för att kunna ta emot alla fordonsleveranser för montering av SL-utrustning m.m. Förutom SL-anläggningarna Bromma och Hammarby förhyrs inhägnade ytor runt om i länet för ändamålet.

/Ted

Det är underbar läsning = alltid lika kul när spekulationer, i varierande grad i olika trådar här på "Snacket", tas ner och får sin korta, koncisa och alldeles logiska förklaring av Ted och andra initierade som sitter på fakta. ;D

/MrH

Ersa

Citat från: JAB skrivet 02 juni 2011, 08:20:54 AM

Citat från: Mrbuss skrivet 02 juni 2011, 11:19:26 AM
Haha, å fasen.  :D Även 4146 hade "bullen" på taket och vi misstänkte att det kanske varit en fungerande AC någon gång. Jag tror inte någon på garaget känner till att det finns på dessa 69-vagnar. Och utan service lär väl AC:n klappa ihop med tiden?

Reglagen sitter innanför en låst lucka och skall icke regleras av föraren. De är inställda på mittenläget, vilket motsvarar +22 grader och har alltid varit det. Däremot blev de regelbundet servade i Umeå, och då ingick naturligtvis funktionskontroll av klimatanläggningen varje vår.

Trist om denna regelbundna AC-service försvann efter flytten söderut. De fick nog ingen service våren 2010, och knappast nu våren 2011 heller, så då lägger de självklart av snabbt.

Omnilasse

Citat från: MrH skrivet 02 juni 2011, 11:55:38 AM
Det är underbar läsning = alltid lika kul när spekulationer, i varierande grad i olika trådar här på "Snacket", tas ner och får sin korta, koncisa och alldeles logiska förklaring av Ted och andra initierade som sitter på fakta. ;D

/MrH
Hm... men jag menade nog inget annat än vad Ted skrev egentligen, om än jag var något mer drastisk i min formuleringskonstruktion.... Med "desperat" menade jag naturligtvis inte att Keolis skulle komma på en sådan sak i förrgår utan givetvis att det är något som är planerat sedan länge. Var nog snarast road av den rätt komplicerade logistik det innebär att ta över så pass stora trafikeringsområden med en sådan stor mängd nya fordon.