G-personsläp på nostalgimuseum

Startat av bilomnibussen, 01 juni 2011, 16:05:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! En av mina Facebookvänner besökte häromdagen Nostalgimuséet i Hosta utanför Frövi och fotade ett som jag tyckte välkänt gult personsläp fd AB Omnibus. Såvitt jag kan förstå måste det vara det släp som tidigare varit med i Tunga Rallyt. Nu står det synbarligen utomhus med skadad takduk, alarmerande. Jag har mailat till muséets innehavare och vädjat till honom att hålla släpet under tak. Huru har släpet hamnat på denna platsfd och vad har hänt?
Mvh Jan G

Björn Forslund

Släpet ägdes väl av samma person som äger den dragande SKV-bussen i G-färgerna?

bilomnibussen

Ja, därför är släpets uppdykande på muséet lite märkligt.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Problemet var väl att släpet inte gick att använda, om man nu inte bygger om det radikalt vad gäller bromssystemet,  som Kebbe gjort med sitt.
På rallyt drogs släpet i 30 med en röd triangel bakpå.

Christer K

Var det släpet som Bosse Gustavsson hade stod under en press på Virkesvägen i Örebro?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

bilomnibussen

Ja, till slut räddades det men nu vet man inte. Knepigt om man inte ens får köra tomme med släpet i något högre fart. Det ska ju vara bromsat, det släp som Södra Hjälmarstrandens hade var obromsat och var på den tiden ändå godkänt för ca 20 passagerare.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 02 juni 2011, 00:30:25 AM
Ja, till slut räddades det men nu vet man inte. Knepigt om man inte ens får köra tomme med släpet i något högre fart. Det ska ju vara bromsat, det släp som Södra Hjälmarstrandens hade var obromsat och var på den tiden ändå godkänt för ca 20 passagerare.
Mvh Jan G

Ja, det verkar som om enda lösning är ombyggnad a la Kebbe för att få det godkänt för personbefordran, eller så får man slänga ut stolarna, sätta lastöglor i golvet och typa om till godssläp.
Kebbes lösning verkar ju bäst, ett helt separat modernt bromssystem för släpet som manövreras från dragfordonet.

Ulf Broman

Finns det någon som har länk till bild på släpet? Nyfiken om det det släpet som gick i Eskilstuna på 1960-talet eller äldre.

Björn Forslund

Citat från: Ulf Broman skrivet 02 juni 2011, 12:49:22 PM
Finns det någon som har länk till bild på släpet? Nyfiken om det det släpet som gick i Eskilstuna på 1960-talet eller äldre.

Kolla här:
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=688