KoV-fråga; 10 timmars körning

Startat av Dson, 01 juni 2011, 09:57:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dson

Hallå. Har en fråga vad gäller körtiden som får förlängas till 10 timmar. Gäller det Max två gånger mellan två veckovilor eller per vecka? Jag körde tio timmar igår, och har nu veckovila hemma. På torsdag åker jag igen och undrar om jag får förlänga körtiden två gånger eller en gång resten av veckan..?

mil

•Körtid: Körtiden får vara längst 9 timmar per dag. Högst två gånger i veckan får körtiden utsträckas till 10 timmar. Maximal körtid per vecka är 56 timmar. Under två på varandra följande kalenderveckor får den totala körtiden vara högst 90 timmar.

källa

http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Lastbilsforare/Kor-och-vilotider-/Kortider-raster-och-vilotider/

bussen

Hej blanda nu inte ihop begreppen  du får ha 2 st 10 timmarsdaglig körtid på en kalendervecka
(måndag 00.00-söndag 23.59.Arbetsveckan räknas enligt söndag 00.01-lördag 23.59 för de flesta inom vägtransport området. Så helt lagligt kan du ha 4 10 timmars körpass på raken helt lagligt,
lördag,söndag,måndag och tisdag, körtiden för lördag och söndag kommar på vecka 1 och
måndag och tisdag kommer på vecka 2 som sträcker sig till torsdag för då är veckan slut.du Du får bara ha 6 st körpass på en arbetsvecka mellan helgvilorna.

Dson

Den här kalenderveckan har jag kört totalt;
Måndag: 4 timmar.
Tisdag: 10 timmar.

Ledig från tisdag kl 12.00, tills imorgon kl 09.00 (vilket ger 45 timmars vila, en fullbordad veckovila alltså).
Men med andra ord, om jag kör 10 timmar imorgon torsdag, får jag inte förlänga körtiden igen innan måndag?

bussen

helt rätt du har förbrukat en 10 timmars redan denna kalendervecka.