Hjälp med Metropol-identifiering önskas

Startat av LYR, 31 maj 2011, 02:20:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Har just upptäck att denna övre Metropol, som vikarierar som spårvagn, var den sist tillverkade i serien som leverareades till SS  med reg nr. A75204 – kanske den sista överhuvudtaget, om inte Jönköping  stod på tur....?

Men Metropolen vid Älvsjömässan, har jag svårt att identifiera -  hur många Metropoler fanns bevarade 1978? Denna  har ett regnr. med slutsiffra 2, så det kan inte vara Scania-museets exemplar,som har FSG 042 eller A75135, vilket verkar motsägelsefullt.
Har jag missuppfattat, eller någon som kan reda ut begreppen?

/ LYR

Jacob

FOM 292 tycker jag mig kunna läsa på reg. skylten, vilket i så fall är denna:

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=419

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

JDS

Visst är det 5122. Men varför står den som avregistrerad i SBH?

Jacob

Kanske avregistreringen av gamla numret? Innan 3 bokstäver + 3 siffror?

Ingen aning när det bytet skedde, så ung som jag är :P

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mats Karlsson

Citat från: Jacob A skrivet 31 maj 2011, 03:58:26 AM
Kanske avregistreringen av gamla numret? Innan 3 bokstäver + 3 siffror?

Ingen aning när det bytet skedde, så ung som jag är :P

//Jacob
Jo, Du har nog rätt. Ett par gånger om året, oftast 2 jan och 1 sept skedde i allmänhet "tvångsavregistrering" av fordon som stått avställda en längre tid. När SSS tog över bussen 1972 hade den varit avställd sedan 1967 och blev tydligen därför tvångsavregistrerad i A-län 1973-09-01. Jag vet inte, men det kan kanske var så att SSS redan då hade tagit ut ett D-nummer, men att detta inte hade meddelats A-län. Att jag tror detta beror på att bussen fick nytt reg.nr FOM292, vilket antyder att bussen var reg. i Södermanlands län då nya numren infördes.

Björn Forslund

A75204 var den H19 med högst nummer hos SS. Den som gick till Jönköping plockades ur mitt under pågående tillverkning, men hade även den levererats till SS (som var planerat från början) hade högsta H19 regnummer blivit A75205.

Jimpan

FOM 292 står ju idag i Malmköping men verkar inte vara i toppskick, det ligger en del "skräp" inne i den och verkar inte ha körts på ett tag, vad är anledningen till detta? Synd på en sån klenod, finns det planer på att återuppliva den? :)

JDS

Citat från: Jimpan skrivet 31 maj 2011, 09:10:10 AM
FOM 292 står ju idag i Malmköping men verkar inte vara i toppskick, det ligger en del "skräp" inne i den och verkar inte ha körts på ett tag, vad är anledningen till detta? Synd på en sån klenod, finns det planer på att återuppliva den? :)

Jadå, nu är jag inte så insatt i detaljerna men det lär inte vara några större fel på den. Det var inte så värst länge sedan den gick i trafik; om det ligger grejer i den så är det nog mest för att det för tillfället pågår en större omflyttning av all materiel i Malmköping.

LYR

Tack alla för dessa uppgifter, nu faller bitarna på plats - följdaktligen har vi idag (i Sverige) 3 bevarade Metropoler, varav alla är i renoverat och relativt körbart skick...?
Såg nu i söndags (20 11  05 29) på Biskopsudden/Djurgården spvmus Metropol  och då uppstår ytterligare en fråga ang. ventilationens håltagning för motorrumsluckornas sidoplåtar
– är detta på bifogade bild, leveransutförande eller har det senare blivit utbytt mot de mer vanliga vertikala gälarna, som syns på bilden ovan från Älvsjömässan?

/LYR

Mathias Rickman

FOM 292 är avställd för att det är en del små arbete på den & topblocks pakningen är slut på den.

Mathias Rickman
Muma buss avd

Björn Forslund

Jag undrar om inte motorrumsluckorna ändrades under pågående produktion. Jag minns att jag redan på 60-talet när de gick i trafik, såg att det fanns två varianter av luckor.

LYR

Tack ännu en gång för värdefull inf!
Har sedan jag var i 12-årsåldern, då Metropolerna kom ut i trafiken som nya, imponerats av dessa "giganter", men som idag är mycket mindre än dagens modernare ersättare.
/LYR