Hornsberg hösten 1966

Startat av Leif Spångberg, 30 maj 2011, 20:13:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg


Fredrik Klint

Citat från: Leif Spångberg skrivet 30 maj 2011, 20:13:45 PM
Lite mer från Hornsberg



Det här är en känd men ack så intressant bild! Den första H32 och H33:an levererades redan 1966 (liksom den första H34:an).
Men de tre närmast kameran är vänstervagnar som byggts om till högerutförande. Büssingen torde vara H25 5507(?), den enda som behöll snibben i högerutförande samt att takets gråa färg inte gick ända fram till kanten, jämför med H32:an.
Däremot undrar jag vilken H24 resp. H30 det kan vara. Visst var det en H24 (5451?) samt H30 5594 som behöll snibben efter ombyggnad men dessa är ju "korrekt" målade och torde vara andra individer.
Hur många bussar, på ett ungefär, hade man egentligen byggt om innan dagen H?

Björn Forslund

H33:an är alltså den som krockade på linje 137 och aldrig kom i trafik mer?
En Capitol byggdes ju om på tidigt stadium av SS egen verkstad. Är det den som syns på bilden? Tror det var en H24?

Ersa

Huset det står Bilägarna på, är det det invid Essingeleden som nyligen rivits?

Cero

Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2011, 22:39:11 PM
Huset det står Bilägarna på, är det det invid Essingeleden som nyligen rivits?

Det är möjligt att det har men det som nyligen rivits är det som stod framför. Det var en fastighet från 80-talet, så den var nog inte ens påtänkt när fotot togs.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 30 maj 2011, 22:54:49 PM
Det är möjligt att det har men det som nyligen rivits är det som stod framför. Det var en fastighet från 80-talet, så den var nog inte ens påtänkt när fotot togs.

Tack. Då har jag rätt väderstreck iaf. :)
Bilden känns väldigt "dagsaktuell" med tanke på att man, vad jag sett, dessa dagar precis börjat demontera just den garagebyggnaden man ser på denna bild. Är det redan dags att plocka ner en av dessa gröna byggnader?

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 maj 2011, 21:03:42 PM
En Capitol byggdes ju om på tidigt stadium av SS egen verkstad. Är det den som syns på bilden? Tror det var en H24?

Den första SS-bussen som byggdes om var H24 75451 år 1964 och den hade då snibb. Snibben försvann sen inför Dagen H men om det är den som syns på bilden kan jag inte utläsa.

/Gunnar

Mr H

En lustig detalj med H24:an är att den har reg.plåten på den plats som man hade då snibb var målad. Kanske det är 5451 ändå som trots allt redan är nymålad?

Mr H

Ersa

SL67 med snibb skulle se kul ut på nya fordon, t.ex på en Lahti Scala. :)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2011, 11:53:42 AM
SL67 med snibb skulle se kul ut på nya fordon, t.ex på en Lahti Scala. :)

Jo, det vore trevligt. "Snibben" försvann nog mest av rationella skäl, det var kostnadskrävande att måla detta snyggt vid krockskador.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 31 maj 2011, 11:46:52 AM
En lustig detalj med H24:an är att den har reg.plåten på den plats som man hade då snibb var målad. Kanske det är 5451 ändå som trots allt redan är nymålad?

Mr H

Klart det kan vara den men en del andra H24 efter Dagen H visar tecken på (skruvar) att de har haft regplåten där efter högerombyggnad men sedan fått den vanliga placeringen av densamma.
Ett studium av originalbilden kan nog avslöja vagnsnr på denna avbildade H24.

/Gunnar

Leif Spångberg


Jag lägger det på minnes-listan att göra en re-scanning av denna dia, när den dyker upp/fram igen. + alla andra från Hornsberg.

Jag försökte på denna bild som visas här, men det är ett så kallat mellan-negativ, med åtföljande urusel kvalitet för förstoringar, mellan original-diat och 10x15 pappersbilden, som användes i foto-handeln för 20 år sedan, innan ngn visste vad digitalt vad för något.

/Leif


Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 31 maj 2011, 11:46:52 AM
En lustig detalj med H24:an är att den har reg.plåten på den plats som man hade då snibb var målad. Kanske det är 5451 ändå som trots allt redan är nymålad?

Mr H

Har nu tagit del av några bilder från ombyggnadslinan för H24 i januari 1967. På främre sidorutan står "52" resp "53" på två på varandra följande H24. Torde vara löpnummer för de ombyggda bussarna. Detta gör att jag har hypotesen att den med "23" skyltade H24:an på bilden ovan är nummer 23 i ombyggnadsföljden (inkl el exkl den år 1964 ombyggda 75451). Borde också hyfsat stämma med tidpunkten för bilden, hösten 1966.
Detta är min hypotes f.n. Synpunkter?

/Gunnar

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 10 juni 2011, 14:53:58 PM
Har nu tagit del av några bilder från ombyggnadslinan för H24 i januari 1967. På främre sidorutan står "52" resp "53" på två på varandra följande H24. Torde vara löpnummer för de ombyggda bussarna. Detta gör att jag har hypotesen att den med "23" skyltade H24:an på bilden ovan är nummer 23 i ombyggnadsföljden (inkl el exkl den år 1964 ombyggda 75451). Borde också hyfsat stämma med tidpunkten för bilden, hösten 1966.
Detta är min hypotes f.n. Synpunkter?

/Gunnar

Intressant teori. På Leifs bild är H24:an skyltad 66 på sidan. Förvisso årtalet men kanske vagn 5466?

K R

Hej!

Med reservation för en viss skumögdhet lanserar jag teorin att Capitolerna äro H24 75446 och H30 75611.

De andra tre Büssing-vagnarna är sedan tidigare utredda, H25 75507, H33 74281 och H32 74001:

Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 maj 2011, 20:58:46 PM
Det här är en känd men ack så intressant bild! Den första H32 och H33:an levererades redan 1966 (liksom den första H34:an).
Men de tre närmast kameran är vänstervagnar som byggts om till högerutförande. Büssingen torde vara H25 5507(?), den enda som behöll snibben i högerutförande samt att takets gråa färg inte gick ända fram till kanten, jämför med H32:an.

mvh K R