Hallstavik augusti 1966

Startat av Leif Spångberg, 30 maj 2011, 20:11:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg


besökte jag, då den smalspåriga persontrafiken skulle upphöra vid årsskiftet. Här buss på linje 39 samt lastbil



Bilden tidigare visad på Postvagnen

Ersa

Alla gamla bilder från Roslagen mottages alltid tacksamt. :)

Vart gick linje 39? Var det samma linje som dagens 639:a?
Eller kom linje 639 till senare, först i samband med att persontågen slutade rulla Hallstavik-Skebo-Edsbro-Rimbo?

Nico


En härlig bild och dito tidsdokument... samtidigt så undrar man även hur både kollektivtrafiken och området i sig, nu 45 år senare, hade utvecklats om man inte varit så benägna att lägga ned spårtrafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Broman

Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2011, 23:09:50 PM
Alla gamla bilder från Roslagen mottages alltid tacksamt. :)

Vart gick linje 39? Var det samma linje som dagens 639:a?
Eller kom linje 639 till senare, först i samband med att persontågen slutade rulla Hallstavik-Skebo-Edsbro-Rimbo?

Exakt hur det var 1966 kan jag inte säga, men i Sveriges Kommunikationer från juli 1967 så finns det en förteckning där det för linje 639 anges gå Jarlaplan-Rimbo-Hallstavik-Östhammar-Öregrund.
I själva tidtabellen är det fet stil för delen Hallstavik-Rimbo. Det gick från Hallstavik till Rimbo 2 turer vardagar (som alltså inkluderade lördagar), 2 turer sön och helgdagar samt en tur Dagligen utom lördag. Så 3 turer per dag utom lördagar då det bara var 2. Bara en tur per dag gick ända ned till Stockholm, övriga hade anslutning till tåg i Rimbo.
639 tillhörde Danderyds billinjegrupp, som hade huvudkontor i Enebyberg och ett kontor i Norrtälje. Man kan undra varför bussen ändå är C-registrerad.

Närliggande information: Linje 841 tillhörde Uppsala billinjegrupp och angavs gå Öregrund-Östhammar-Hallstavik-Norrtälje-Stockholm.
Trafiken bestod av 2 tur och retur vardagar, ingen trafik alls sön- och helgdag. Delen Stockholm-Norrtälje fick man åka med linje 621 som gick över Åkersberga och Vettershaga. Eller så fick man ta tåget till Norrtälje.
Antingen bytte man från 2 till 3-siffriga nummer mellan aug 1966 och juli 1967, eller så hade man redan bytt men av någon anledning så skyltade man inte (kunde kanske inte) mer än 2 siffror på just denna buss.

Ersa

Citat från: Ulf Broman skrivet 01 juni 2011, 00:17:54 AM
Exakt hur det var 1966 kan jag inte säga, men i Sveriges Kommunikationer från juli 1967 så finns det en förteckning där det för linje 639 anges gå Jarlaplan-Rimbo-Hallstavik-Östhammar-Öregrund.
I själva tidtabellen är det fet stil för delen Hallstavik-Rimbo. Det gick från Hallstavik till Rimbo 2 turer vardagar (som alltså inkluderade lördagar), 2 turer sön och helgdagar samt en tur Dagligen utom lördag. Så 3 turer per dag utom lördagar då det bara var 2. Bara en tur per dag gick ända ned till Stockholm, övriga hade anslutning till tåg i Rimbo.

Och än idag syns spår av dessa Rimbobussar på de flesta stolpar mellan Hallstavik och Rimbo, trots att det sedan de senaste tio åren (eller uppåt 15-20?) aldrig funnits en 639 från Edsbrohållet som haft Rimbo som ändhållplats. Denna topptavla kom 1977 och ser likadan ut idag, med enda undantag av zonmärket som blivit ett C istället för en 4:


Björn Forslund

Bussen är en av de 160 nya CF76 i högerutförande, som i väntan på Dagen H till största delen var utplacerade runtom i landet för trafik på landsortslinjer, där de passade bättre med sin provisoriska vänsterdörr.
Kort innan Dagen H flyttades de sedan till Stockholm.
Det fanns en del av dessa i Uppsala, kanske hjälpte man varandra på vissa turer?

Peter Öden

Hej !

En mycket trevlig nostalgisk bild, notera oxå Volvolastbilen !

Mvh peter Ö