SL:s sommartidtabeller för 2011 :)

Startat av at1981, 30 maj 2011, 19:28:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Nu finns SL:s sommartidtabeller äntligen till förfogande via SL:s hemsida :).
(Öppna en existerande nuvarande tidtabeller och ersätt v med s och vinter med sommar i adressfältet)

*** Fr.o.m. 31/5 gick det att tillgå på normalt sätt.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Andreas91

Trevligt, tack för tipset! Kollade just in lite saker inför roslagstrafiken. Det fanns en del nya saker att kolla upp. :)

Jag var inne på sidan för ett tag sedan, hade lite tråkigt o funderade på nya linjesträckningar, framförallt nattbusslinjer etc. med tanke på ökande befolkning (jag gillar trickar, lokaltåg, pendlar och tubar med, men bussarna behöver ju finnas dom med ;)). Iaf, jag funderade på en nattbusslinje till Norrtälje (nattbusstrafiken slutar idag vid antingen Vallentuna (690) resp. Åkersberga (694, 698, kanske någon mer), med undantag på några natt avgångar på 639+647 resp. 676.

Nattbusslinjen jag funderade över skulle få nummer 696 och rulla mellan Arninge och Norrtälje, via gamla vägen hela sträckan (i Arninge skulle ev. en förlängd linje 695 kunna ansluta.) Nu skall det faktiskt införas en nattbusslinje mellan Stockholm och Norrtälje, med just linjenr. 696! ;D Denna skall gå E18 t.o.m. Söderhall, gå samma sträcka som 639 till Rimbo och därefter köra via Finsta tillbaka till Rösa tfp och upp till Norrtälje. Kort o gott - 639+647! :p Jag noterade att linjen, i början iaf, har ganska få avgångar. Natt mot lör-,sön- och helgdagar är det 3 mot Norrtälje och två mot Stockholm. Natt mot mån-fredagar är det dock reducerat till 1 avgång mot Norrtälje. Japp, ingen avgång åt andra hållet.   

Carl Eric

WOHO!!!

De drar ner trafiken 445!!!  :D  :D Synd bara att de inte ger oss halvtimmes- och helgtrafik på 425. Hoppas på Keolis! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Camilla

Citat från: calken skrivet 31 maj 2011, 20:59:14 PM
WOHO!!!

De drar ner trafiken 445!!!  :D  :D Synd bara att de inte ger oss halvtimmes- och helgtrafik på 425. Hoppas på Keolis! :)

Det är SL som betämmer över hur turlistan ska se ut och inte opratören

Joakim Wahlberg

Citat från: Andreas91 skrivet 31 maj 2011, 08:24:05 AMNattbusslinjen jag funderade över skulle få nummer 696 och rulla mellan Arninge och Norrtälje, via gamla vägen hela sträckan (i Arninge skulle ev. en förlängd linje 695 kunna ansluta.) Nu skall det faktiskt införas en nattbusslinje mellan Stockholm och Norrtälje, med just linjenr. 696! ;D Denna skall gå E18 t.o.m. Söderhall, gå samma sträcka som 639 till Rimbo och därefter köra via Finsta tillbaka till Rösa tfp och upp till Norrtälje. Kort o gott - 639+647! :p Jag noterade att linjen, i början iaf, har ganska få avgångar. Natt mot lör-,sön- och helgdagar är det 3 mot Norrtälje och två mot Stockholm. Natt mot mån-fredagar är det dock reducerat till 1 avgång mot Norrtälje. Japp, ingen avgång åt andra hållet.   
Kollar man på 676's tidtabell finns det några fler avgångar med. Underligt enligt mig.
Ser att några fd. "ej-sommar-trafik-linjer" körs i sommar i Södertälje. Lär ju inte vara så högt resande på dem (779 tänkte jag på nu). Men ändå bra att det finns förbindelser! :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

De stora förändringarna i Roslagen sker när man framöver i höst kan jämföra kommande vintertidtabell med dagens vintertidtabell. :)

Fredde

En fundering är 676an som kommer till Tekniska vid 1 på natten... Finns ju ingen blåbussretur till Norrtälje, fast den tomkörningssträckan tillbaka är kanske inget nytt...

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 01 juni 2011, 00:26:56 AM
En fundering är 676an som kommer till Tekniska vid 1 på natten... Finns ju ingen blåbussretur till Norrtälje, fast den tomkörningssträckan tillbaka är kanske inget nytt...

Men 696 avgår ju från Tekniska 01.15 M-F samt 01:25 L-S.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2011, 00:41:45 AM
Men 696 avgår ju från Tekniska 01.15 M-F samt 01:25 L-S.

696 är väl ändå en röd linje?

Andreas91

Citat från: Karsten skrivet 01 juni 2011, 06:06:52 AM
696 är väl ändå en röd linje?

Ja, är ganska hundra på att det är en röd linje.
Ledinge tfp är den enda hållplatsen som då inte har någon trafik efter kl. 00.13 (mot Sthlm) resp. 01.23 (mot Norrtälje).En fråga om ev. bussval för linje 696: Jag tolkar den som en vanlig röd linje, men är det möjligt att Nobina har fått dispens för att kanske kunna utnyttja sina nya dubbeldäckare på denna linje?

Ersa

Tätortslinje 651 är också en röd linje, men som då och då körs med blå bussar som annars hade tomkörts längs färdvägen.
Detta är helt tillåtet och godkänt av SL för att kunna höja effektiviteten och minska tomkörningarnas onödiga utsläpp.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2011, 10:03:34 AM
651 är också en röd linje, men som då och då körs med blå bussar som annars hade tomkörts längs färdvägen.

Alternativt så körs sista 676 från Nt med rött fordon :-)

Henrik Palmqvist

Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2011, 10:03:34 AM
651 är också en röd linje, men som då och då körs med blå bussar som annars hade tomkörts längs färdvägen.

Har hört att blå buss får ersättas av röd buss, men röd buss får inte ersättas med blå buss.    Nån som vet mera?

Har flera gånger kört röd buss på blåbusslinje, men aldrig blå buss på rödbusslinje.

/ Henrik

Citat från: Bussföraren skrivet 01 juni 2011, 10:22:49 AM
Alternativt så körs sista 676 från Nt med rött fordon :-)

Så kan det mkt väl vara.

/ Henrik

Ersa

Färgfrågan har säkert löst med SL för länge sedan. Rospiggarna själva struntar då fullständigt i den yttre färgen och skulle inte bry sig ett dugg om man imorgon blandade 50% rött med 50% blått på precis varenda linje. Skulle jag köra en 648 eller 639 med en blå Vega imorgon skulle jag nog inte få en enda fråga eller kommentar om den avvikande färgen.

Camilla

Jag såg en blåbuss på linje 437 för nån vecka sen åka förbi Hemmesta centrum så nog förkommer det på värmdö att man även kör blåbussar på rödbuss linjer ibland