Man gör det lätt för sig...

Startat av Bussmicke, 30 maj 2011, 10:04:26 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Jo men tar det ett halvår att engagera sig i reparationer börjar man undra...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 11:45:46 AM
Jo men tar det ett halvår att engagera sig i reparationer börjar man undra...

Det är helt klart alldeles för lång tid, ja.

Lars

Citat från: buskörare skrivet 31 maj 2011, 11:34:57 AM
Eller snöplogning. Att en buss behöver refuger, trottoarer och liknande att svepa överhänget över för att ta sig runt vet dom som plogar inte om eftersom dom kör fordon utan överhäng. Då ryker hörnen. Sen kan sånna som aldrig kört en buss klaga, men det är ju nått dom inte har en aning om faktiskt. Några från vår depå har pratat med dom som plogar på Lidingö, så vi får se till nästa år om det hjälper. En diskussion kan ju vara på sin plats mellan bussföretagen och snösvängen.
Det ligger nånting i detta att olika yrkesgrupper har mycket svårt att vilja förstå varandra!
En gatuplanerare som jag pratade med för några år sedan och som jag hade med i bussen på en demonstrationstur för att visa hur dumt ett nybygge var. Där var man tvungen att backa för att kunna ta en kurva som var för snäv på grund av stolpar planterats precis i trottoarkanten. Han svarade helt kort:
Bussen är felkonstruerad! Inget fordon konstrueras så att det kan inkräkta på utrymmet utanför vägkant, ni får ta upp problemet med tillverkaren av bussen.

yngrot

Suck efter en sån kommentar från en som aldrig kört stora fordon
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Lars skrivet 31 maj 2011, 11:56:34 AM
Det ligger nånting i detta att olika yrkesgrupper har mycket svårt att vilja förstå varandra!
En gatuplanerare som jag pratade med för några år sedan och som jag hade med i bussen på en demonstrationstur för att visa hur dumt ett nybygge var. Där var man tvungen att backa för att kunna ta en kurva som var för snäv på grund av stolpar planterats precis i trottoarkanten. Han svarade helt kort:
Bussen är felkonstruerad! Inget fordon konstrueras så att det kan inkräkta på utrymmet utanför vägkant, ni får ta upp problemet med tillverkaren av bussen.

En sådan gatuplanerare borde omgående friställas från sin tjänst, och omplaceras till något annat område. Kanske borde denne få köra buss på sina egna gator i minst ett år? Om man kräver att bussförare ska kunna köra buss, så borde man kunna kräva att gatuplanerare ska kunna planera gator som typgodkända fordon kan köras på.

KG

Citat från: Lars skrivet 31 maj 2011, 11:56:34 AM

Exakt det bemötandet har jag fått hos "min" kommun. De bara avfärdar mina frågeställningar och säger enbart, tala med ditt skyddsombud. Behöver jag ens säga att skyddsombudet i princip gett upp?
Jag skrev sedan att jag som skattebetalare har rätt att ställa krav på vart mina skattekronor hamnar. Men det fick jag inget svar på.

Rickson

Om vi säger såhär istället, Stötfångare fram på bussar i stadstrafik ska vara i stål (som de var förr i tiden) och inte inklädda i plast. Då kan snövallar o annat forceras och blir det lackskador så fixas det med stålborste och färg...

Lars

Citat från: Rickson skrivet 31 maj 2011, 18:30:29 PM
Om vi säger såhär istället, Stötfångare fram på bussar i stadstrafik ska vara i stål (som de var förr i tiden) och inte inklädda i plast. Då kan snövallar o annat forceras och blir det lackskador så fixas det med stålborste och färg...
Det var så förr i världen men nu måste det ju finnas mjuka partier i fordonen som tar upp rörelseenergi vid sammanstötning.

Jag minns när man körde H32 büssing i stockholmstrafiken, det var bara att kryssa alla stora snövallar och svänga in till hållplatserna, det syntes aldrig på bussen!
Dessutom gick de i mycket djup snö utan problem, min instruktör vid körkortsutbildningen på nämnda fordon berättade att på den tiden halkutbildningen höll till på Skarpnäck testade de en H32 i ca 80 cm oplogade vidder och det var bara att köra!

Mats Karlsson

Citat från: Lars skrivet 31 maj 2011, 19:13:42 PM
Det var så förr i världen men nu måste det ju finnas mjuka partier i fordonen som tar upp rörelseenergi vid sammanstötning.

Jag minns när man körde H32 büssing i stockholmstrafiken, det var bara att kryssa alla stora snövallar och svänga in till hållplatserna, det syntes aldrig på bussen!
Dessutom gick de i mycket djup snö utan problem, min instruktör vid körkortsutbildningen på nämnda fordon berättade att på den tiden halkutbildningen höll till på Skarpnäck testade de en H32 i ca 80 cm oplogade vidder och det var bara att köra!
80 cm med buss är en klar överdrift, såvida det inte var lätt nysnö en kort sträcka och med god fart hos bussen. 80 cm snö är inte lätt att forcera om man inte har allhjulsdrift och hög frigång.   

Lars

Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 maj 2011, 19:58:45 PM
80 cm med buss är en klar överdrift, såvida det inte var lätt nysnö en kort sträcka och med god fart hos bussen. 80 cm snö är inte lätt att forcera om man inte har allhjulsdrift och hög frigång.   
Det var ju vad han berättade men helt klart var att H32 hade en helt otroligt bra dragförmåga i snö, stora hjul hög markfrigång, en förkammardiesel på ca 150hk med bra segdragningsförmåga som satt längst bak i överhänget vilket skapade ett bra tryck på driven och en 2 växlad automatlåda.

Mats Karlsson

Citat från: Lars skrivet 31 maj 2011, 20:16:00 PM
Det var ju vad han berättade men helt klart var att H32 hade en helt otroligt bra dragförmåga i snö, stora hjul hög markfrigång, en förkammardiesel på ca 150hk med bra segdragningsförmåga som satt längst bak i överhänget vilket skapade ett bra tryck på driven och en 2 växlad automatlåda.
Det var väl i stil med hur storfiskaren uttrycker sig. 25 cm blir snart 80 cm! Att jag vet att det inte fungerar att köra i 80 cm är att jag har varit med vid vintertester av militärfordon.

Fredde

Citat från: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 09:07:03 AM
I SL området är det få trafikområden som satsar på det kosmetiska, Handen är det område som under alla år har vinnlagt sig om att hålla en snygg vagnpark, Söderort, Tyresö o Björknäs har oftast haft bussar som varit förskräckliga, oavsett vilken firmaflagga som hängt utanför kontoret.

Knappast Björknäs numera. Det kan du byta ut mot de vagnar som rullar på Gröna linjens ersättningstrafik :-X

Bussföraren

Citat från: Fredde_J skrivet 31 maj 2011, 21:31:16 PM
Knappast Björknäs numera. Det kan du byta ut mot de vagnar som rullar på Gröna linjens ersättningstrafik :-X

Jag kör ju beställningar ute i ert område 5-6 ggr i veckan och bussarna har aldrig sett sämre ut :-( Stod bredvid ett par bussar i "Gurra" häromdagen där nästan bara vindrutan var genomskinlig, inte ens förarsidorutan var ok....

Fredde

Citat från: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 22:25:46 PM
Jag kör ju beställningar ute i ert område 5-6 ggr i veckan och bussarna har aldrig sett sämre ut :-( Stod bredvid ett par bussar i "Gurra" häromdagen där nästan bara vindrutan var genomskinlig, inte ens förarsidorutan var ok....

Så brukar det bli på 12-13 år gamla Säffle, knappast något nytt. Det jag syftade på var helskrapade sidor, saknade bakhörn etc etc....

Bussföraren

Citat från: Fredde_J skrivet 31 maj 2011, 22:44:53 PM
Så brukar det bli på 12-13 år gamla Säffle, knappast något nytt. Det jag syftade på var helskrapade sidor, saknade bakhörn etc etc....

Trots likartade fordon så finns det ju trafikområden som satsar på att hålla rutorna genomskinliga till kundernas glädje.

Om jag minns rätt så ger ogenomskinliga rutor dåliga betyg i MS förutom att det ser illa ut och i vissa fall kan ge föreläggande och t.om körförbud om det är ogenomskinligt i förarens siktfält