Två inhyrda vagnar...

Startat av Fredrik Klint, 30 maj 2011, 07:59:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

FNM324, den hittade jag inte på SBH, någon som kan bidra med fakta (och samtidigt hjälpa Uffe)? Från Peter Rost.

De centrerade nummerrullarna gör att man misstänker att detta är en gammal SL-buss och jodå, det är det! F.d. H64C 7721 som övertogs från Lidingö. Från Peter Rost.

Bussföraren

Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 maj 2011, 07:59:29 AM

FNM324, den hittade jag inte på SBH, någon som kan bidra med fakta (och samtidigt hjälpa Uffe)? Från Peter Rost.

Enligt Bilregistret en Vo B57 med chassienummer 349 årsm 1967
Registreringsnumret tycker jag tyder på en gammal Sörmlänning, är det inte Näshulta?

Cero

Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 maj 2011, 07:59:29 AM

Härlig bild från 147:ans gamla hållplatsläge. Gissar att den är tagen i slutet av 70-talet med tanke på valet av (inhyrd) buss. Platsen är idag förändrad så att hållplatsen ligger i motstående riktning, dvs till höger om där bussen står på bilden. I bussens färdriktning är korsningen med Korpmossevägen i vilken bussen vände in på en egen slinga (till höger om bussen) och sedan vidare tillbaka mot Liljeholmen. Idag är korsningen ersatt av en relativt ny rondell i vilken bussen vänder innan den angör ändhållplatsen, numera alltså med nosen tillbaka mot Liljeholmen.

Linje 147 har sedan bilden togs fått rejält utökad trafik. Bara senaste året ökade resandemängden med drygt 20%, varför turtätheten ökar ytterligare till hösten.

Sven W

Hej

Det verkar vara Stora Sundby Trafik's D704. Den såg ut precis så här. Den blev senare SLT 641. Jag saknar dock kopplingen mellan gammalt och nytt reg-nummer.

Hälsningar
Sven

Sven W

Hej igen

Jag hittade lite data på FNM324, inv nr 641, i en gammal SLT-lista.

Volvo B57
Ch nr 349
SKV-kaross
53+23 pass
År 1967

/Sven

Fredrik Klint

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 30 maj 2011, 11:40:02 AM
Hej

Det verkar vara Stora Sundby Trafik's D704. Den såg ut precis så här. Den blev senare SLT 641. Jag saknar dock kopplingen mellan gammalt och nytt reg-nummer.

Hälsningar
Sven

Jodå, det är just den.

Den undre bussen ägdes efter tiden hos SL/Lidingö av Lundins Buss i Strängnäs och har deras färgsättning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Peter Öden

Hej !

Nämnda Vlo B 57 SKV torde väl vara bland de sista i just detta utförande ??

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

CF:aren synes vara från Lundins i Strängnäs.
Mvh Jan G