SL Högdalshallen sommaren 1975, skrotområdet...(Del 3 av 7)

Startat av Leif Spångberg, 29 maj 2011, 10:37:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg

En hel del bilder fanns, varför jag delat upp det i portioner, för att inte belasta vare sig er, mig eller servern.

Kommentarer mottages gärna. I vanlig ordning är jag inte så duktig på vagntyper, data/datum etc...

Ni får ursäkta om det skulle bli dubletter visade, men nu blir det lite svårt att hålla ordning på allt...

BengaB40

Hej! Sic Transit Gloria Mundi! Tänk om varit där och passat på att plocka till sig den tjusiga Hägglunds-dekorationen på 6451:an! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Tackar för dessa bilder och då särskilt för "halvturistaren" CF 6492!
Vi var en del som var intresserade av Högdalsskroten.

Mvh Gunnar

Peter Rost

Mycket intressant dokumentation, även om det är sorgligt att se dessa busstyper som jag åkt med under min uppväxt i detta skick. Fanns det inte någon bevarandeplan från SL:s sida för någon H84 "raket"?

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 29 maj 2011, 19:23:56 PM
Mycket intressant dokumentation, även om det är sorgligt att se dessa busstyper som jag åkt med under min uppväxt. Fanns det inte någon bevarandeplan från SL:s sida för någon H84 "raket"?

/Peter

Frågan är väl om det fanns några bevarandeplaner över huvudtaget. Nästan alla bussar av 50-60 talsgenerationen som finns på Spårvägsmuseum har letat sig dit via omvägar, t ex Metropol, CF, Capitoler, Leyland osv. Att bevara inkorporerade bussar från privata och statliga utövare hade nog väldigt låg prioritet.

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 29 maj 2011, 15:31:19 PM
Tackar för dessa bilder och då särskilt för "halvturistaren" CF 6492!
Vi var en del som var intresserade av Högdalsskroten.

Mvh Gunnar
Ja, där fick vi se att 6492 var den tredje ¨halvturistaren¨(utöver 6486 och 6489) i denna serie CF:ar.
/H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 29 maj 2011, 22:50:27 PM
Ja, där fick vi se att 6492 var den tredje ¨halvturistaren¨(utöver 6486 och 6489) i denna serie CF:ar.
/H

Försökte kartlägga vilka av SL:s CF som hade "radiolåda" (med eller utan radioenhet isatt) men med vanliga säten och fann 6480, 6483, 6484, 6485, 6491, 6495, 6500 och 6501. Har dessa (samt ev mellanliggande vagnsnr) också haft säten med höga ryggstöd som 6492? Kanske har det diskuterats här tidigare.

/Gunnar

Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 maj 2011, 19:31:15 PM

Frågan är väl om det fanns några bevarandeplaner över huvudtaget. Nästan alla bussar av 50-60 talsgenerationen som finns på Spårvägsmuseum har letat sig dit via omvägar, t ex Metropol, CF, Capitoler, Leyland osv. Att bevara inkorporerade bussar från privata och statliga utövare hade nog väldigt låg prioritet.

Precis! Därav ointresset för att bevara en dubbeldäckad Büssing H33. Det fanns väl till och med en vagn utsedd för eventuellt bevarande, men istället satte SL:s dåvarande VD käppar i hjulet, med motiveringen att: "Det inte skulle finnas gamla SL-bussar och skräpa". Ett mycket märkligt utalande.

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 30 maj 2011, 18:41:23 PM
Precis! Därav ointresset för att bevara en dubbeldäckad Büssing H33. Det fanns väl till och med en vagn utsedd för eventuellt bevarande, men istället satte SL:s dåvarande VD käppar i hjulet, med motiveringen att: "Det inte skulle finnas gamla SL-bussar och skräpa". Ett mycket märkligt utalande.

/Peter

Vi har grävt fram gamla dokument om H33-affären ur arkivet. Det fanns skriftväxling med flera krystade motiveringar till att SL inte ville släppa en sådan, bl a behövdes delarna till H32:orna. Mycket tråkigt, eftersom en utvald vagn hade reserverats för ev bevarande.
Påminn mig nästa gång vi ses, så ska du få se dem.....kanske kan vi göra något om detta i kommande nummer av Färdskrivaren i höst.

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 30 maj 2011, 17:27:33 PM
Försökte kartlägga vilka av SL:s CF som hade "radiolåda" (med eller utan radioenhet isatt) men med vanliga säten och fann 6480, 6483, 6484, 6485, 6491, 6495, 6500 och 6501. Har dessa (samt ev mellanliggande vagnsnr) också haft säten med höga ryggstöd som 6492? Kanske har det diskuterats här tidigare.

/Gunnar
6505 i Enebyberg hade också ¨radiolåda¨ (med fungerande am-radio).
Jag minns bara 6486, 89 & 92 med höga ryggstöd, men har ingen vetskap om hur det förhöll sig före 1970.

/Hasse