Vi har räknat till spårvägens fördel

Startat av Hagri, 26 maj 2011, 23:38:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Hade fakta visat att Bus Rapid Transit (BRT) var sämre och dyrare än spårväg hade vi skrivit det i vår rapport, svarar WSP på kritiken från Svensk kollektivtrafik

Läs mer på Dagens Samhälle

Omnilasse

Citat från: Hagri skrivet 26 maj 2011, 23:38:18 PM
Hade fakta visat att Bus Rapid Transit (BRT) var sämre och dyrare än spårväg hade vi skrivit det i vår rapport, svarar WSP på kritiken från Svensk kollektivtrafik

Läs mer på Dagens Samhälle

Intressant svar. Nu tycker jag dock Svensk Kollektivtrafiks kritik mot WSP sköt över målet i flertalet påståenden man kom med, men hur kan man på ett vetenskapligt sätt komma fram till att något är "sämre". Dyrare möjligtvis. Problemet när det gäller kollektivtrafik är att det till ganska liten del handlar om vilken fordonstyp som används, snarare hur man använder fordonet och i förhållande till de övriga förslagen. Tyvärr missar nästan alla rapporter (även sådana som görs inför ett beslutsfattande denna aspekt) och inte heller här tar man upp det. Det intressanta med busslösningar är ju den oerhörda flexibiltet som finns och att det går att anpassa vilken nivå som man har råd att lägga i investeringar. Det är väl detta som är det intressanta. Vilket som är billigast eller dyrast i drift etc. blir alltid till viss del en "lek med siffror".