Yrkeskompetensbevisfrågor... :-)

Startat av Danne B., 26 september 2007, 08:14:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Hejhopp!

Har diskuterat detta fram och tillbaka med en kompis och vi kommer lixom ingen vart så kanske ni kan sprida lite ljus över detta...

Om man kört buss kortare tid än ett år och INTE innehar yrkeskompetensbevis får man ju inte köra längre bort än 50 km från bussens(!) normala stationeringsort! Så långt är vi med...

Men, ponera nu att en förare enligt ovan ska t.ex. HÄMTA en tom(!) buss 150 km från den ort som bussen ska FÅ som sin NYA stationering?! Hur tillämpas reglerna i detta fall?

Och hur tillämpas dessa regler om man tar med sig, låt oss säga 25, kompisar (slutet sällskap) och lånar en buss och kör 150 km från bussens stationeringsort!... Då står man ju inte till allmänhetens förfogande och bör ju således inte falla under kraven som beställningstrafik har...? Eller?

Kort sagt: Var går gränsen?

Slutet sällskap längre bort än 50 km = Yrkeskompetensbevis behövs eller ej?
Hämta(!) tom buss mer än 50 km bort = Behövs yrkeskompetensbevis?

Tacksam för svar! Hoppas jag inte uttryckt mig alltför luddigt... Jobbat natt... :)

//Danne

Danne B.

Citat från: Hagri skrivet 26 september 2007, 09:18:25 AM
Vägverkets sida om kompetensbevis. PDF - fil

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1838/88062_kompetensbevis_for_buss_och_lastbilsforare_utg_7.pdf

Joo... Jag har läst där... Men jag kan inte riktigt i klartext hitta svaren på mina frågor där?! Eller missar jag nå´t?

Ska man tolka det som att ALL trafik med ALLA slags bussregistrerade fordon längre bort än 50 km från hemorten (bussens alltså) ska klassas som att dom kräver yrkeskompetensbevis?

Eller?

//Danne

Hagri

Kompetensbevis
Kravet på yrkeskompetens uppfylls genom ett
kompetensbevis i följande fall:
• När du är under 21 år och ska köra en lastbil
med eller utan släp och där fordonets totalvikt
överstiger 7,5 ton.
• När du ska köra en persontransport med buss
utanför en radie på 50 km från fordonets normala
stationeringsort och har arbetat mindre
än ett år som förare av ett bussregistrerat fordon
eller som förare av ett lastbilsregistrerat
fordon där totalvikten överstiger 3,5 ton.

Om du inte har yrkeserfarenhet går det att göra ett teoretiskt prov som inte är speciellt svårt. 

Danne B.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2007, 09:29:44 AM
I Princip så ja, men om du äger din egen buss och kör för ditt nöjes skull gäller detta givetvis inte, det är om du kör i jobbet eller lånar/hyr etc en buss för att skjutsa ett fotbollslag etc, bestämmelserna har sin bakgrund i den otäcka Norgeolyckan då ett antal personer omkom, föraren som hade bussbehörighet hade liten och ingen vana från busskörning av den form som var aktuell på vägarna i Norge.
Med denna bestämmelse hindras de som tog sitt busskort i lumpen för 30 år sedan att sätta sig bakom ratten på en fullsatt turistbuss för att skjutsa en skolklass eller fotbollslag.
I princip alla uthyrare kräver idag att du kan visa upp ett YKB för att få hyra buss.

//Lars

Okej! Då klarnar det! Tackar!

Men... Låt oss säga att man då lånar en buss från stället man jobbar på och skjutsar 20 kompisar (slutet sällskap) till en fest 10 mil bort! Då krävs det alltså yrkeskompetensbevis även i det fallet? Även fast det inte är beställnings-/kommersiell trafik?!

Och om ja, hade så varit fallet även om jag ägt bussen själv?

Gör man ingen skillnad alls på beställningstrafik och körning av slutet sällskap i det här fallet?

Tänker nu främst på Taxi t.ex. där man ju i en lånad minibuss får skjutsa sina kompisar utan att ha taxiförarlegitimation, men så fort det handlar om att stå till allmänhetens förfogande krävs förstås TFL...

//Danne

Danne B.

Citat från: Hagri skrivet 26 september 2007, 09:38:12 AM
Kompetensbevis
Kravet på yrkeskompetens uppfylls genom ett
kompetensbevis i följande fall:
• När du är under 21 år och ska köra en lastbil
med eller utan släp och där fordonets totalvikt
överstiger 7,5 ton.
• När du ska köra en persontransport med buss
utanför en radie på 50 km från fordonets normala
stationeringsort och har arbetat mindre
än ett år som förare av ett bussregistrerat fordon
eller som förare av ett lastbilsregistrerat
fordon där totalvikten överstiger 3,5 ton.

Om du inte har yrkeserfarenhet går det att göra ett teoretiskt prov som inte är speciellt svårt. 

Jo, det vet jag! Kommer väl troligen göra det provet förr eller senare om behovet finns, just nu är jag bara nyfiken på regelverket!

//Danne

robbes

danne du får INTE utföra någon som helst form av person transport längre än 5 mil från bussens stationeringsort om du inte har yrkeskompetensbevistet, slutet sällskap eller ej så hjälpe det ej. detta har grunden i att man skall ha kompetensen för att utföra trasporten pga antal olyckor som hänt tidigare år då folk med minimal kompetens/erfarenhet gjort stor skade som ex norge olyckan 1985

Danne B.

Citat från: robbes skrivet 26 september 2007, 10:35:29 AM
danne du får INTE utföra någon som helst form av person transport längre än 5 mil från bussens stationeringsort om du inte har yrkeskompetensbevistet, slutet sällskap eller ej så hjälpe det ej. detta har grunden i att man skall ha kompetensen för att utföra trasporten pga antal olyckor som hänt tidigare år då folk med minimal kompetens/erfarenhet gjort stor skade som ex norge olyckan 1985

Jo, alltså... Bakgrunden till detta har jag helt klar för mig! Minns olyckan...

Frågan var alltså om man i lagens mening gjorde någon skillnad på privat körning och yrkesmässig körning och så var alltså inte fallet!

//Danne

RoTe

Undrans hur mycket kompetens man får av att svara på 76 frågor på en dator...

Christer Bergström

Citat från: RoTe skrivet 27 september 2007, 05:16:48 AM
Undrans hur mycket kompetens man får av att svara på 76 frågor på en dator...

Inte mycket att klappa f*n i r***n med, inte en millimeter praktisk förmåga behövs.
Jag anser att alternativet till YKB-lappen, intyg från arbetsgivaren, är mycket vassare.

mvh Christer

Nicklas Vasa

Om vi tänker på samma olycka, så var det den 15 Augusti -88 den inträffade....

BadTab

Tänkte passa på att skarva på en redan befintlig tråd lite..

Har skaffat mig ett jobb vid sidan om, där det helst ses att jag har ykb. Men kan jag få min nuvarande arbetsgivare (Busslink) att intyga att jag har mer än ett års körvana av buss, även om jag stått i verkstan mestadels sen jag tog min D-behörighet. Så här står det på vv.se angående Ykb:

Intyg från arbetsgivare
I en del situationer kan ett intyg från arbetsgivaren
ersätta kompetensbeviset vid persontransporter
med buss. Till exempel när du ska
köra en buss utanför en radie på 50 km från
fordonets normala stationeringsort och uppfyller
minst ett av följande krav:
Att du har arbetat minst ett år som förare av:
• ett bussregistrerat fordon och kört kortare
sträckor än 50 kilometer eller

robbes

nu när vi ändå är inne på yrkeskompetens bevis så hör och hämpna det skall bli et tnytt kompetensbevis för både lastbil och buss som skall förnyas vart femte år

stod mer i nya nummret av trailer

samt här

http://www.vv.se/templates/page3____20991.aspx

RoTe

Citat från: robbes skrivet 22 november 2007, 14:50:11 PM
nu när vi ändå är inne på yrkeskompetens bevis så hör och hämpna det skall bli et tnytt kompetensbevis för både lastbil och buss som skall förnyas vart femte år

stod mer i nya nummret av trailer

samt här

http://www.vv.se/templates/page3____20991.aspx

Det som det talas tyst om är för de som ska ta körkortet krävs att gå en 150-300 timmar lång utbildning. Har hört flera olika siffror på längden hittills så vi får väl se vad det blir. Det enda man vet är att det blir SVINDYRT!

Så går man inte Fordon/Transport på gymnasiet kan man i princip glömma att börja jobba som yrkeschaufför för tunga fordon.

Martin Maltkvist

Citat från: RoTe skrivet 23 november 2007, 03:09:33 AM
Det som det talas tyst om är för de som ska ta körkortet krävs att gå en 150-300 timmar lång utbildning. Har hört flera olika siffror på längden hittills så vi får väl se vad det blir. Det enda man vet är att det blir SVINDYRT!

Så går man inte Fordon/Transport på gymnasiet kan man i princip glömma att börja jobba som yrkeschaufför för tunga fordon.
En grundutbildning på 280 timmar nämns och med ca 40 t/vecka ger det mao en utbildningstid på 7 veckor.
Om detta läggs ihop med utbildningstiden för enbart körkortsbehörigheterna kommer det alltså att ta ännu längre tid och vad säger att en elev kanske behöver mindre tid än den fastställda?
"Ett moderniserat föraryrke ska även underlätta nyrekryteringen av förare." Man kan väl bara hoppas att nämnda utökning av tiden inte påverkar folks vilja att söka sig till föraryrket.
Fr.o.m 10/9-08 gäller kravet för buss och samma datum påföljande år för lastbilsförare, varför är det inte samma datum för båda dessa?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin