Huvudmeny

Busshållplats

Startat av Jan Nilsson, 25 maj 2011, 21:48:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Efter sex månader fortfarande inget väderskydd på Södervärn i Malmö linje 141 och 144, väntar på bygglov, Bedrövligt dåligt av Skånetrafiken och Malmöstad >:(

Max W

Att vänta 6 månader på ett bygglov för regnskydd är inget ovanligt. Jag var under cirka 10 år handläggare på SL för dylika ansökningar. De flesta gick på ett par månader, men en kommun (avstår att nämna vilken) var "hopplös". När jag gick i pension hade man många "liggande" ansökningar. Den äldsta 4 år, trots att jag en gång per år skriftligen påminde om varje enskilt liggande ärende.

Jan Nilsson

Det är ganska konstigt att det tar så lång tid att få byggnadstillstånd, alla vill vi ha det bekvämt och politikerna vill ju att vi ska åka kollektivt varför kan politikerna inte sätta lite fart på handläggarna? Bygg väderskyddet nu så kan byggnadstillståndet komma i efterhand, för det blir med all sanolikhet ett väderskydd till sist ändå. Fick just reda på att byggstart är planerad till Augustimånad 2011. Det lär vara känt för Skånetrafiken att busshållplatsen skulle flyttas hit vid citytunnelns öppnande och det var i dec.2010 den invigdes så handlingarna kunde varit hos kummunen i juni/juli 2010. Numera kör jag bil till jobbet i väntan på "kuren".

Max W

Citat från: Jan  Nilsson skrivet 26 maj 2011, 19:01:15 PM
Det är ganska konstigt att det tar så lång tid att få byggnadstillstånd, alla vill vi ha det bekvämt och politikerna vill ju att vi ska åka kollektivt varför kan politikerna inte sätta lite fart på handläggarna? Bygg väderskyddet nu så kan byggnadstillståndet komma i efterhand, för det blir med all sanolikhet ett väderskydd till sist ändå.
Det händer faktiskt att bygglovsansökan avslås beroende på att det i processen ingått ett s.k. "grannehörande". Om då flera närboende säger NEJ "det stör vår utsikt" kan det leda till avslag.
Jag känner till ett ärende i SL-land där SL ansökte om bygglov 1977. Det blev avslag p.g.a synpunkter i ett grannehörande. Jag gjorde en ny ansökan på 1990-talet och grannarna protesterade med hänvisning till deras svar på grannehörandet 1977, så det blevv avslag då med.
/Max

Jan Nilsson

Ja så är det kanske här också, men man blir frustrerad när det tar så lång tid och om det inte blir någon kur. Det är ju inte skoj om kuren skymmer ens utsikt heller. Idetta fall ligger det en skola bakom mig på bilden jag tror knappt att dom emotsätter sig att ha kuren där, men säker kan jag inte vara.

Buzz

Vad klagar du på?  ;)
2 fina soffor, en sopkorg, infotavla och frisk luft.  :D

Nä, jag förstår.
Jag har varit med om att man har GLÖMT(!) ja, faktiskt, bort att sätta dit någon.
Bygglovet kanske finns men har han som ska leverera kuren med sin lastbil blivit informerad? ;)
Enklaste är att fråga Skånetrafiken. Mejla så får du svar. =)

Mejlade själv angående en hållplats som var tillfällig i nästan ett år efter att arbetet kring ordinarie hållplats var klar och frågade om den skulle vara flyttad länge till...
Inom 2 månader byggde man om ordinarie hållplats med både kur och fina vita stenplattor för synskadade.
Voila!  ;D

Jan I Nilsson

Det löste sig till sist. ;D