Wennbergs godsbuss till salu

Startat av RoggaBoy, 25 maj 2011, 17:28:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy


Bussföraren

Helmarks alternativ till 420SEL modellen för dem som behövde kombinera lågentré, allergikupe och godsrum utan att köpa en DD buss.
Byggdes bara denna enda.

Jan

Citat från: Bussföraren skrivet 25 maj 2011, 19:07:30 PM
Helmarks alternativ till 420SEL modellen för dem som behövde kombinera lågentré, allergikupe och godsrum utan att köpa en DD buss.
Byggdes bara denna enda.

Ja denna var den enda som byggdes konstigt nog.
I branschen i 40 år

Ante

Citat från: Bussföraren skrivet 25 maj 2011, 19:07:30 PM
Helmarks alternativ till 420SEL modellen för dem som behövde kombinera lågentré, allergikupe och godsrum utan att köpa en DD buss.
Byggdes bara denna enda.

Frågan på alla ovetandes läppar är: Varför var man tvungen att köpa den?
Krav (väldigt orimliga sådana i så fall) från länstrafiken? Som Jan säger blev den väl inte Sveriges mest sålda buss precis

KG

Någon som har fler bilder på den? Gärna framifrån...

Jona

Citat från: KG skrivet 25 maj 2011, 21:01:14 PM
Någon som har fler bilder på den? Gärna framifrån...


Jag kan ha någon fler. Men har inte tid och lust och redigera mer bilder nu så jag erbjuder er denna bild som tidigare publicerats som söndagsbild.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Bara 34 000 mil? Hur är det möjligt?

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2011, 21:18:50 PM
Bara 34 000 mil? Hur är det möjligt?

Mätaren är väl inne på andra varvet?

Bussföraren

Citat från: Ante skrivet 25 maj 2011, 20:45:22 PM
Frågan på alla ovetandes läppar är: Varför var man tvungen att köpa den?
Krav (väldigt orimliga sådana i så fall) från länstrafiken? Som Jan säger blev den väl inte Sveriges mest sålda buss precis

Upphandlaren krävde lågentre, allergiutrymme och godshantering.

De flesta köpte DD bussar, en köpte denna skvader och en annan valde att köpa en normal lågentrebuss (Ikarus) kombinerad med godskärra

På vilket sätt skulle kraven vara orimliga?

KG

Citat från: Jona skrivet 25 maj 2011, 21:07:39 PM
[ img width=999 height=664]http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/Wennbergs_SCM700_Magasinsgrand_Lycksele_090504.jpg[/img]
Jag kan ha någon fler. Men har inte tid och lust och redigera mer bilder nu så jag erbjuder er denna bild som tidigare publicerats som söndagsbild.

/Jona

Den duger gott!  :)

1896

Ser ut att vara lågt i tak i den bakre delen av bussen.

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 25 maj 2011, 21:48:40 PM
Upphandlaren krävde lågentre, allergiutrymme och godshantering.
De flesta köpte DD bussar, en köpte denna skvader och en annan valde att köpa en normal lågentrebuss (Ikarus) kombinerad med godskärra
På vilket sätt skulle kraven vara orimliga?

Inte orimliga krav, men inte heller de mest smidiga. Förhoppningsvis går vi mot en tid där kraven blir mer standardiserade så att en enda huvudman inte kan komma med en massa egna specialkrav som kräver att halva bussflottan är specialbeställda dyra byggen.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 maj 2011, 21:22:13 PM
Mätaren är väl inne på andra varvet?

Mmmm... osanning redan i annonsens rubrik. Bra jobbat... :-X

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 26 maj 2011, 00:54:57 AM
Inte orimliga krav, men inte heller de mest smidiga. Förhoppningsvis går vi mot en tid där kraven blir mer standardiserade så att en enda huvudman inte kan komma med en massa egna specialkrav som kräver att halva bussflottan är specialbeställda dyra byggen.

Nej genom att Bussgods är på väg att avvecklas i stora delar av landet så förvinner med automatik behovet av sådana bussar.
Ska man kombinera tillgänglighetskravet med bussgods krävs det udda konstruktioner eller släpvagnar.

Kan man leva med att tumma på tillgänglighetskravet kan man klara sig med normalgolvsbuss med lyft i glesbygden.