SL Högdalshallen sommaren 1975, skrotområdet... (del 1 av 7)

Startat av Leif Spångberg, 23 maj 2011, 21:21:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg

...var minst sagt fullt av diverse bussar. Mycket att fotografera, här ett urval. Jag kan som vanligt inte namnge vagntyper eller andra data/datum, möjligen kan andra bistå eventuella frågor.

En stilla fråga, då jag inte riktigt känner koderna på detta forum.

Är dylika bilder av intresse, eller...

Tommy H

Jag förmodar att 6462 på den sista bilden från början tillhörde SJ:s gamla nummerserie, men vilket nummer hade den då isåfall? Verkar inte finnas med i SBH...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Jacob

5559 på första bilden ser verkligen ut att vara i fint skick :(

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Forslund

Citat från: Tommy P skrivet 23 maj 2011, 21:34:52 PM
Jag förmodar att 6462 på den sista bilden från början tillhörde SJ:s gamla nummerserie, men vilket nummer hade den då isåfall? Verkar inte finnas med i SBH...

Det är en fd SJ "Raket" men den har SL-nummer, efter att ha övertagits 1969.

K R

Citat från: Tommy P skrivet 23 maj 2011, 21:34:52 PM

Hej!

Den hade från början hos SJ inv.nr 3230.
SJ förberedde högerombyggnad genom s k halvombyggnad c:a 1965 av dessa "raketer"
och då omnumrerades denna vagn till SJ 4062.
Efter övertagande av SL år 1969 blev denna så H84 6462.
Dess reg.nummer var B150 och senare ALE240.
Hela serien "raketer" var f ö SJ 3207-3240, senare SJ 4039-4072 och hos SL H84 6439-6472.

mvh K R

christian berg

Hej,

tack för mycket spännande bilder, lägg gärna ut mera! Den misshandlade dubbeldäckaren kan vara H35 4520 som förlorade sin övervåning vid en abonneringskörning i Täby 1974.

Hälsningar

Christian B

Fredrik Klint

Citat från: Leif Spångberg skrivet 23 maj 2011, 21:21:11 PM
...var minst sagt fullt av diverse bussar. Mycket att fotografera, här ett urval. Jag kan som vanligt inte namnge vagntyper eller andra data/datum, möjligen kan andra bistå eventuella frågor.

En stilla fråga, då jag inte riktigt känner koderna på detta forum.

Är dylika bilder av intresse, eller...

Skrotade man lastbilar också? Till höger om H24 5487 ser det ut att vara en Volvo Snabbe/Trygge.
Bussen till vänster om H35:an ser väldigt medfaren ut, brand? Man ser inte om det är fronten eller baken närmast kameran. Finns fler bilder, Leif?

Björn Forslund

Nej, lastbilar skrotades inte, men en och annan fd SL-lastbil har kanske hamnat här, för eget bruk till en början som kameldragaren. Kan det vara SL:s fd tankbil?
Att bussen till vänster ser utbränd ut beror nog på att förut eldade man upp bussarna innan de skars ner. en del utbrända stod kvar rätt länge innan de försvann helt.

EDIT: Ser nu att den utbrända ser ut som en halv ledvagn. Skulle kunna vara Hägglundsleden som brann? När var det?

Svempa

" Lastbilen" ä väl en fd luftlednings buss. ?

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 28 maj 2011, 13:01:38 PM
" Lastbilen" ä väl en fd luftlednings buss. ?

Jo, den till vänster är byggd på ett Volvo lastbilschassi. Användes för service och underhåll av ledningarna.  Blev överflödig efter att innerstadsspårvägen lagts ner.

Fredrik Klint

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 maj 2011, 12:58:29 PM
Nej, lastbilar skrotades inte, men en och annan fd SL-lastbil har kanske hamnat här, för eget bruk till en början som kameldragaren. Kan det vara SL:s fd tankbil?
Att bussen till vänster ser utbränd ut beror nog på att förut eldade man upp bussarna innan de skars ner. en del utbrända stod kvar rätt länge innan de försvann helt.

EDIT: Ser nu att den utbrända ser ut som en halv ledvagn. Skulle kunna vara Hägglundsleden som brann? När var det?

Mycket troligt då att det är H43 4565, tror den brann 1974.