Huvudmeny

En ny MAN till Keolis

Startat av Fredde, 23 maj 2011, 18:52:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: homer skrivet 24 maj 2011, 12:19:42 PM
På B9S fungerar det iallfall mycket sämre då systemet först skickar kyla till passagerarna och de som blir över skickas till förarplatsen, men förhoppningsvis fungerar de bra på den här modellen

Samma på dom 8500 vi hade i Örebro. Föraren har ju fler fönster som "värmer" och tydligen sitter givaren nånstans bak. Dvs när det är kallt nog hos resenärerna stängs den av, trots att det kanske fortfarande är 35 grader fram hos föraren.

Optimal

Vi kan nog nästan komma fram till att detta inte är något bra system. Hade samma system på Nyköpingsbussar samt dom som var lånade från Örebro. Det fungerade inget vidare där heller.

yngrot

På våra 8700 funkar A-C bra hos föraren kyler bra..  mkt bättre än i 8500..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jacob

Citat från: AL skrivet 24 maj 2011, 11:06:03 AM
Påminner om de MAN-bussar Unibuss i Oslo företrädesvis använder på linjerna 20 och 37. Längden verkar vara densamma även om Unibusslederna har dörrställning 2-2-2-2. Och även där saknas listerna runt hjulhusen.

Det är snyggare utan lister :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Joakim Wahlberg

Citat från: bisquit skrivet 23 maj 2011, 20:01:33 PM
Nämen måste vara en av de första Lions City med gardiner och bättre stolar! :P
Södertälje Hade gardiner. Dem är för det mesta nedrivna nu, och stolarna på dem är också av "högre" standard (hög rygg), tyvärr rätt stenhårda, men ändå rätt bekväma.
Snygg bussen är måste jag säga! :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Fredde

Här kommer några kompletterande bilder från dagen.

Först var det funderingarna kring låggov eller lågentré. Dessa är låggolv, bilden tagen in i 3e dörrparet:


Okänd MAN hos MAN, Lindvreten 2011-05-24.

Sen tankarna kring nummerserien, dessa hamnar i 70-serien samt får skyltskåp (dioder, precis som hos Scania 55-serien) och extraljus (annan modell än Scania 55-serien) monterade:


Keolis 7049 hos MAN, Lindvreten 2011-05-24.


5783

Inte en enda öppningsbar fönsterruta. Det blir härligt sen när AC:n inte är igång... NOT!

Carl Eric

Citat från: 5783 skrivet 24 maj 2011, 18:19:52 PM
Inte en enda öppningsbar fönsterruta. Det blir härligt sen när AC:n inte är igång... NOT!

Förhoppningsvis så sätter föraren igång AC:n, annars så får man be honom att göra det! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredrik Klint

Citat från: Fredde_J skrivet 24 maj 2011, 17:20:38 PM
Här kommer några kompletterande bilder från dagen.

Först var det funderingarna kring låggov eller lågentré. Dessa är låggolv, bilden tagen in i 3e dörrparet:


Okänd MAN hos MAN, Lindvreten 2011-05-24.


Är det inte ett trappsteg innanför dörren? Är det synonymt med låggolv?

Jacob

Det är stolarna som står på upphöjd mark, som inuti en turistbuss, stolarna står på högre mark än gången, men detta är ändå låggolv.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

AO

Det finns inte trappsteg bakom bakdörren då? Allså precis vid bakhjulen?