Huvudmeny

En ny MAN till Keolis

Startat av Fredde, 23 maj 2011, 18:52:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Den ser ju väldigt fin ut. Ska bli kul att se interiören på den ordentligt. Jag har åkt både Volvo B9S, Scania OmniLink och MAN Lion´s City på motorväg och kan tycka att det faktiskt är hugget som stucket vilken av dessa modeller som är bäst/minst värst att åka motorväg med. Lion´s City har ju en förvånadsvärd hög komfort för att vara en låggolvsstadsbuss enligt mig.

Vad det gäller lågentré eller låggolv så har man ju ett gäng Lion´s City boggibossar i Halland som man byggt om från låggolv till lågentré så det är väl mycket möjligt att man även gjort det med dessa. Inte helt omöjligt iaf.

Bussfanatikern

Mittendörrarna verkar vara placerade en aning längre bak än vanligt.

Jacob

Citat från: Bussfanatikern skrivet 24 maj 2011, 02:13:03 AM
Mittendörrarna verkar vara placerade en aning längre bak än vanligt.

det beror på att denna är 18,75m lång och inte 17,95 som standardmodellen är. Det ser man på att ett av fönsterna på framdelen av bussen är helt på 18,75 och halvt på 17,95, jämför här (fönstret innan mittdörren):

18,75
Citat från: Fredde_J skrivet 23 maj 2011, 18:52:06 PM

17,95

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Optimal

Sen har Keolis snålat på Dimljus fram. Såg att GUB har det  :(. Sen verkar det saknas Förar-AC. Eller går förarens AC genom passagerarnas?

yngrot

Citat från: Mrbuss skrivet 23 maj 2011, 20:19:48 PM
Va lustigt att man inte monterat in något skyltskåp. Går det att montera inifrån eller måste man plocka dän rutan?

Jag reagera oxå på det . Första gång jag sett en buss från fabrik utan skylt monterad brukar ju sättas in på fabrik.. men allt går men lite svårare nu
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Jag ser en Nobina MAN troligtvis en Örebroare, vilken är det?
I branschen i 40 år

Omnilasse

Citat från: danneh skrivet 24 maj 2011, 00:16:41 AM
För mig låter det konstigt att de är lågentre, dels för att jag aldrig hört att MAN tillverkar lågentre ledbuss och för att det låter konstigt att ha 2-2-2-0 på en lågentre led
Fast enligt Man själva så ska A23 komma som lågéntre 2011, så antagligen är det det som man beställt. Blev lite förvånad själv (eftersom ryktet cirkulerat ett tag). Nu tror jag inte det kommer göra så väldigt mycket för komforten i hög fart. Här handlar det väl om en kompromiss. Att kunna köra den på alla linjer - samtidigt som huvuduppdraget för trafiken rimligen kommer vara på stråket som går lokalvägen till Nacka. Det är egentligen där den här bussstypen behövs.

tågluffaren

Trevligt att det kommer MAN med trevligare inredning. Kanske blir något vettigare än ögongodis av det hela då.

danneh

Okej, kan nog vara en LE om nu MAN har sagt att den skulle komma som det i 2011. Det var nämligen något som jag inte hört innan, men man lär så något nytt varje dag.
Angående dörrstängning så räcker det ju bara att de öppnas utåt, antingen "slider" (som bakdörrarna på Keolis fd Solarisar) eller som utåtgående som Veolias i GBGs bakdörrar på Solaris.

mushkot

Citat från: Jim skrivet 24 maj 2011, 02:55:55 AM
Sen har Keolis snålat på Dimljus fram. Såg att GUB har det  :(. Sen verkar det saknas Förar-AC. Eller går förarens AC genom passagerarnas?
Det är väl lag på att minst förar-ac ska finnas på nya bussar?

AL

Påminner om de MAN-bussar Unibuss i Oslo företrädesvis använder på linjerna 20 och 37. Längden verkar vara densamma även om Unibusslederna har dörrställning 2-2-2-2. Och även där saknas listerna runt hjulhusen.

Bussföraren

Citat från: mushkot skrivet 24 maj 2011, 10:40:36 AM
Det är väl lag på att minst förar-ac ska finnas på nya bussar?

Lag? 8)

Omnilasse

Citat från: Bussföraren skrivet 24 maj 2011, 11:36:13 AM
Lag? 8)

Edit: såg sedan att överklagandet gick igenom - arbetsmiljöverket fick alltså inte igenom kravet. Möjligheten att stoppa trafik vid för varmt väder för skyddsombuden, om det inte finns AC, torde dock ändå föreligga...

Lag är att ta i. Däremot finns det ett beslut mot Busslink i Arbetsmiljöverket som säger att föraren måste ha kyld luft maj-september och gäller för alla nya bussar från 2004, för trafik i Stockholms län. Även om beslutet (som vanligt) bara gäller Stockholm, är det väl ändå att betrakta som något som måste efterföljas även för övriga landet - iaf så länge det gäller tätortstrafik (det är väl där värmen blir mest påfrestande och en trafikfara). Det finns fler domar om detta från Arbetsmiljöverket som gäller liknande fall.

Summan är väl alltså att det går bra med bussar även om det inte finns AC eller kyld luft vid förarplatsen, så länge det inte är varmt ute...

Ted Selander

Citat från: Jim skrivet 24 maj 2011, 02:55:55 AM
Sen har Keolis snålat på Dimljus fram. Såg att GUB har det  :(. Sen verkar det saknas Förar-AC. Eller går förarens AC genom passagerarnas?

Det är regionalstandard, dvs. full-AC. Det borde innebära att förarplatsen också förses med konditionerad luft (säker är jag inte). Fungerar detta lika bra (för föraren) som separat förar-AC?
Jag har själv inte jämfört.

/Ted

homer

Citat från: Ted S skrivet 24 maj 2011, 12:06:01 PM
Det är regionalstandard, dvs. full-AC. Det borde innebära att förarplatsen också förses med konditionerad luft (säker är jag inte). Fungerar detta lika bra (för föraren) som separat förar-AC?
Jag har själv inte jämfört.

/Ted

På B9S fungerar det iallfall mycket sämre då systemet först skickar kyla till passagerarna och de som blir över skickas till förarplatsen, men förhoppningsvis fungerar de bra på den här modellen