Volvo på 63:an, i spårområde

Startat av Gunnar D, 23 maj 2011, 16:52:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

...kan man väl kalla bilden. Hornstull 9 mars 1964 e.m.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! En "självspårande" Volvo Capitol i Stockholms Spårvägars spår, en störtskön syn! Suveränt! Hälsn. BengaB40

HJP

Mycket snyggt!
Och till höger syns en A29+B29 på linje 13 eller 14.

HJP

Mr G

Rubriken känns bekant tycker jag  ;). Och motivet är förstås också bekant, fast det är inte ofta man ser såna härliga bilder. Den här bilden är bara så bra. Jag ser så mycket i den som gör att blicken dröjer kvar länge. Huvudmotivet (bussen) är förstås mest intressant, när jag försöker tyda turnumret tycker jag att det kan se "ensiffrigt" ut, men det kan väl inte stämma när vagnen är E-skyltad. Eller så är det en avkortad ordinarietur som inte går längre än till Hornsplan, men det känns inte heller troligt, om det ens fanns såna. Jag vill ha det till att det är en morgonbild, med morgondis tillsammans med de fräscha oljeblandade avgaserna från E4:an som bildar en slags hinna över bildens fond. Fast det är svårt att se hur skuggorna ligger.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 24 maj 2011, 12:32:43 PM
Jag vill ha det till att det är en morgonbild, med morgondis tillsammans med de fräscha oljeblandade avgaserna från E4:an som bildar en slags hinna över bildens fond. Fast det är svårt att se hur skuggorna ligger.

Jag gjorde en liten kartläggning hur denna måndag 9/3-64 kunde ha sett ut för min del.
För en tid sen visade jag en bild på en H19 på linje 191 vid Juliaborg från samma dag. Denna bild var den första bilden den dagen och solens position pekar på tidig eftermiddag. Jag hade väl efter skolans slut (eller om jag skolkade nån timme) tagit SJ linje 8 från Kvarnbergsplan till Juliaborg, tagit nämnda bild, vidare en sväng in till stan och som sista bild denna dag tagit bilden ovan på H20 vid Hornstull. Solen går alltså ned bakom huset vilket tyder på sen eftermiddag.
En titt i lupp pekar på att det är tur 8 vilket väl innebär en av högtrafiksturerna som går hela sträckan möjligen ut-/inkörning undantaget. "E" är nog felskyltat, kanske kvar sedan tidigare uppdrag på annan linje. Tidtabell för linje 63 M-F mars-64, någon?

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 25 maj 2011, 10:59:52 AM
Tidtabell för linje 63 M-F mars-64, någon?

/Gunnar

Tidtabell för linje 63 m-fr 11.11.1963 har du tidigare visat här, och där går alla turer hela vägen i bägge riktningarna. Sannolikt rör det sig väl om en slarvig skyltning, och kanske fick föraren en reprimand av en trafikmästare någonstans ...
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 maj 2011, 22:00:04 PM
Tidtabell för linje 63 m-fr 11.11.1963 har du tidigare visat här, och där går alla turer hela vägen i bägge riktningarna.

Visst ja, jag menade förstås turlista för att se om 63/8 kom från någon extravagn på annan linje... :)

/Gunnar

Hasse L

Har konsulterat en innehavare av den aktuella turlistan och vi konstaterade att den enda ensiffriga tur som hade anledning att skylta 63E var tur 6, som vid hemgång från Ekensberg gick i trafik till Hornstull och därifrån direkt till Söh. F.ö. var det bara den förut diskuterade turen (13?) som gick till eller från någon annan linje (70E).

/Hasse

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 maj 2011, 11:15:02 AM
Har konsulterat en innehavare av den aktuella turlistan och vi konstaterade att den enda ensiffriga tur som hade anledning att skylta 63E var tur 6, som vid hemgång från Ekensberg gick i trafik till Hornstull och därifrån direkt till Söh. F.ö. var det bara den förut diskuterade turen (13?) som gick till eller från någon annan linje (70E).

/Hasse

Tack för denna info! På detta forum finns en imponerande kunskapsbank!

Mvh Gunnar