Ett litet svep från Uppsala (färska bilder)

Startat av Jacob, 22 maj 2011, 20:27:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Tog en sväng till GUBs depå för att fotografera 146 som nu är omlackad och renoverad med ny stolsklädsel mm..

Vi börjar med Swebus 7011, vid hållplats Ekonomikum på Luthagsesplanaden

Sedan stötte jag på GUB 129 och 131 som båda skulle svänga från Kungsgatan in på S:t Olofsgatan

Därefter kom KR Trafik 198

Och efter fotandet av KR-bussen bar det av vidare mot GUBs depå, vid Centralstationen träffade jag på min älskling 148..

..och 270

Nu till den nyrenoverade 146. Ni vet nog alla vad jag tycker om renoveringen så jag behöver inte uttala mig.

Det som är mest bedrövligt med renoveringen är detta, som visar att GUBs lackeringspersonal inte har en aning om hur bussens linjer går, trots att de såg hur bussen såg ut innan ::) Men MAN-bussarna verkar vara väldigt viktiga att lackera rätt...
Jaja, här kommer bild på den fula totalförstörda fronten, jämför med 144 till vänster så ser ni vad som ser snyggast ut.

Avslutar med en miljöbild över fyrisån :)

Det var det det, hoppas det kan glädja några :)

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

AO

Har man målat Neoplanen i den nya lite mörkare gröna färgen? Blev det den nya blå stolstyget eller det röda?

Jacob

Man har målat den i standardlacken, som är billigare än den förra, då den var en blandning. Och ja, det är det blåa stolstyget "plockepinn". Synd på en sån fin buss! Biogasloggan var snyggare förut också.

//Jacob

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

AO

Ska bli kul att se den i trafik iaf:) Hoppas den kommer i trafik snart. Synd man inte satte dit några öppningsbara fönster när man endå tog in den för en rejäl omgång ;)

Är det helt nya stolar eller är det samma stolar fast med nytt tyg?

Jacob

skulle chansa på helt nya, utom metallstolparna som är själva ramen, de får nog sitta kvar, så sätter man på nya dynor och ryggar :)

//Jacob

Simon A

Förrutom fronten, som ser udda ut det håller jag med om, tycker jag den blev riktigt bra. Det nya stolstyget har jag faktiskt inte sett. Och sen är det nog en vaningssak. Snart kommer vi tycka att helgrön front är det enda rätta.

//Simon

Mikko

Bilder tagna idag 110526 på renoverade GUB 146:

Carl Eric

Citat från: Mikko skrivet 26 maj 2011, 15:01:09 PM
Bilder tagna idag 110526 på renoverade GUB 146:

Tog mig friheten att sätta [img] taggar runt bilderna så att de syns här! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikko

Citat från: calken skrivet 26 maj 2011, 15:26:23 PM
Tog mig friheten att sätta [img] taggar runt bilderna så att de syns här! :)

Bra idé!

Tänkte göra det först men visste inte om det var tillåtet med så stora och många bilder.  :)

Niclas Rosenius

Bussen är inte helt klar ännu. Finns vissa detaljer som skall kompletteras sedan skall bussen visas upp för styrelsen och se vad dom säger och får den godkänt kommer resten av dom planerade bussarna renoveras på samma sätt. Och då kommer det bilder från mig när allt är officiellt.

Sedan att man inte satt in öppningsbara fönster att det är en kostnad på ca 30-35 tusen per ruta. Skall man få en bra effekt så behöver man 4 st på varje buss.

//Niclas

Ersa

Citat från: Mikko skrivet 26 maj 2011, 15:55:36 PM
Tänkte göra det först men visste inte om det var tillåtet med så stora och många bilder.  :)

1024 x 768 är max storlek, och 20 st är max antal.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44446.0

Jacob

Det jag tycker är lite underligt är att man bara byter stolsklädsel, trodde man skulle rusta upp dem mer, om man nu bara byter stolsklädsel kunde man bytt till ny röd klädsel då den passar till bussens övriga inredning. Men jag håller med om att det ser fräscht ut. Men hoppas ändå att den inte blir godkänd och att man lackar om fronten!!!!!

//Jacob