Busslinks SL-blå Omnicityleder

Startat av Jacob, 22 maj 2011, 16:51:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hejsan! satt och tittade på Bussmickes sida på bilder när 5301 var ny, då har den röd stolsklädsel samt tjock backspegel, varför ändrade man klädsel + backspeglar? Var det nåt som var fel?

5301 1998
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H034E/slides/H34E_5301_Scania_Bilar_Kungens_Kurva_980526b.html

5301 2007
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/slides/Busslink_5301_GZE767_Stockholm_070410.html

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Fredrik Klint

Backspegel har jag inte tänkt på men även 5302 hade den röda klädseln och har nog fortfarande. Detta var ju det dåtida stolstyget på vagnar hos SL Buss, 53-vagnarna var de första att få det grön-blå tyget.

Jacob

Okej, nu när jag tittar noggrannare på bilden ser det ut som 5301 har kvar den röda.

//Jacob

Optimal

Man bytte väll spegel till någon billigare variant efter någon kört sönder den antar jag.

har inte 5301 den röda klädseln, 5302 den blåa, 5303 den annorlunda blå/gröna och 5304-5377 den slutgiltiga grön/blåa som resten har.

Jacob

Men som du ser på mickes sida så har 5346, 5350 och 5352 även de tjocka backspeglarna, så jag antar att alla hade den varianten.

Skulle vara kul att se interiörbilder från 5301, 5302, 5303 och 5304 :)

//Jacob

Optimal

Jo. Gissar på att nästan alla hade den. Men nu är det inga :P

Ersa

Med tanke på vilket hårt liv dessa levt under sina år i trafik skulle jag inte bli förvånad om de fått byta backspeglar och inredningsdetaljer 2-3 ggr på 10 år. De där har slitits lika hårt som en buss som rullat över 20-25 år i mer "vanlig" lätt belastad trafik. Att de håller än idag är imponerande.

Fick inte alla dessa 53xx-vagnar en rejäl renovering för några få år sedan? Har för mig att det gällde både de som förblev blå och de som lackades om i rött.

Andreas91

Allt som oftast, när jag ser en blå Omnicityled i innerstan, så kan jag aldrig se framför mig en sprillans ny och riktigt fräsch sådan, men för 13 år sedan så var det förstås så. Det skall bli rätt skönt när de första snart får bytas ut...  ;D

Robban

Minns att dom flesta av oss som körde i Hornsberg var nyfikna och sugna på att börja köra denna nya bussmodell men tyvärr var det många av oss som snabbt tappade leendet.

Det här med spegeln som tagits upp tidigare, man fick höra av instruktörerna redan i början att "ta det lite lugnt" när man angör hållplatsen för det var redan folk som fått spegeln i huvudet, hörde av en meck sen att man bytte typ av spegel till en billigare då dom i början kostade uppåt 10.000kr/st.(man kanske bara fick köpa orginalspeglar i början?)

Inredningen var väl inte av den bästa typen heller oavsett om stolstyget var rött eller blått, jag kommer ihåg att stolstyget på förarstolen i allafall var rött men tyvärr saknades ordentlig dämpning så dom första vagnarna 5301-5310 skulle man haft njurbälte på sig för att ha suttit bekvämt för det var nästan helt stumt från asfalten upp till rumpan  ;)

Taket var en annan rolig detalj, det satt väl uppe med kardborrband i början vill jag minnas vilket fick för sig att lossna väldigt lätt när vagnen hade så hård gång, en kollega fick höra ett väldans vrål från passagerna på toppen av Västerbron och tittade bakåt och fick se att hela taket låg i mittgången, "Nästa Västerbroplan, Avstigning för samtliga"  ;D

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Jacob

Citat från: Robban skrivet 22 maj 2011, 21:48:49 PM
Det här med spegeln som tagits upp tidigare, man fick höra av instruktörerna redan i början att "ta det lite lugnt" när man angör hållplatsen för det var redan folk som fått spegeln i huvudet, hörde av en meck sen att man bytte typ av spegel till en billigare då dom i början kostade uppåt 10.000kr/st.(man kanske bara fick köpa orginalspeglar i början?)

GUBs Omnicity har alltid haft den "billiga" spegeltypen, vad jag kan minnas iaf. Men jag kan ha fel :)

Citat från: Andreas91 skrivet 22 maj 2011, 21:02:40 PM
Allt som oftast, när jag ser en blå Omnicityled i innerstan, så kan jag aldrig se framför mig en sprillans ny och riktigt fräsch sådan, men för 13 år sedan så var det förstås så. Det skall bli rätt skönt när de första snart får bytas ut...  ;D

Ja 53-serien kan man ju inte säga är i finaste laget nu ;D

Tackar för samtliga svar!

//Jacob

Janne Rickman

Citat från: Jacob A skrivet 22 maj 2011, 22:18:06 PM
GUBs Omnicity har alltid haft den "billiga" spegeltypen, vad jag kan minnas iaf. Men jag kan ha fel :)

På den punkten hade du fel.

/Janne

Jacob

Jaha ja, tänkte mest på de från 2002, men då var det väl standard på 90-talsmodellerna :)

//Jacob

yngrot

ja dessa hade inte högsta kvaliten från början .Vi var på studiebesök i Örebro och även där lossnade taket som mkt riktigt satt med kardborrband för Scania tyckte det var fult med skruvar i taket .. Men det fick de sätta dit sen . Läckte även glykol i taket ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina